Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Nielu metsäravintolan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2021. Kilpailuun osallistui 77 monipuolista ja tasokasta tuotetta.
Kilpailun voittaja Nielu metsäravintola (Bites&Bubbles Oy) on upeasti suunniteltu kokonaisuus, jossa todellinen fine dining tuodaan keskelle suomalaista metsää. Tuote on kuitenkin helposti saavutettavissa ja ostettavissa. Vastuullisuus ja ekologiset ulottuvuudet on huomioitu. Metsänsuojelu ja yhteiskuljetukset tukevat hienosti ympäristönäkökulmaa ja asiakas kokee tekevänsä samalla hyvää ostaessaan tuotteen. Kotimaiset raaka-aineet, ja villiyrttien käyttö on onnistunutta. Illallinen on jo lähtökohtaisesti suunniteltu innovatiivisesti sopimaan moneen ruokavalioon. Pienin muutoksin se sopii kasvissyöjille ja jopa täysin vegaaneillekin. Mielenkiintoinen juomapaketti, myös alkoholiton, on suunniteltu vastuullisuusajattelun mukaisesti. Nettisivut ovat houkuttelevat ja koko palvelupolku toimii. Elämyksellisyys, uudenlainen ajattelu erottuu. Tyylikkäästi erilainen – arviointiraati toteaa.
Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa:
Arviointiraati antoi myös viisi kunniamainintaa:
Kilpailun arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, elämyksellisyyteen sisältäen paikallisuuden, lähiruoan ja tarinoiden hyödyntämisen, vastuullisuuteen, liiketoiminnallisuuteen, verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin, monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä sekä ruokamatkailutuotteeseen kokonaisuutena.
Mukana arviointiraadissa oli Visit Finlandin ruokamatkailusta vastaava Terhi Hook.
- Olen todella tyytyväinen ehdokkaiden määrään ja korkeaan tasoon, joka on selkeästi myös parantunut vuosien varrella. Kärkijoukko koostui useista tasavertaisista yrityksistä ja voittajan valinta oli todella vaikea, sillä jokaisella oli jokin oma selkeä vahvuutensa. Myös matkailulliselta kantilta katsottuna oli hyvä nähdä, että tuotekuvauksien taso on parantunut ja yritysten oma viestintä kehittynyt. Tuotekuvauksissa korostettiin kokonaiselämystä, tarinaa ja paikallisuutta, ei vain pelkkää ruokaa. Nämä olivat todellisia ruokamatkailutuotteita, ei vain ravintolaruokailua, Terhi Hook iloitsee.
Kilpailulla rohkaistiin ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä.
– Myös tuotteiden vaihtelevuus oli positiivista, sillä kilpailussa oli mukana mm. ohjelmallista tarinallista ravintolaruokailua, tapahtumia, retkiä, pidempiä useamman yrityksen yhteistuotteita, osallistavia elämyksiä ja vahvuuttamme luontoa, joka houkuttelee etenkin ulkomaisia vieraitamme. Yllättävää ja ilahduttavaa oli erityisesti, että kehitteillä olevia tuotteita oli niin suuri määrä, joka tarkoittaa, että meillä on tuleville vuosillekin tulossa mielenkiitoista tarjontaa. Koronavuosi ei ole rajoittanut yritysten kehittämishalua tai innovointia, Hook toteaa.
Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Vuoden 2021 kilpailu on järjestyksessä neljäs, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017 ja 2019.
Lisätietoa ruokamatkailukilpailusta ja palkituista Hungry for Finlandin sivuilta.
Lisätietoa ruokamatkailusta.