Audiovisuaalisen alan sisältöliiketoiminnassa piilee kansantaloudellisesti merkittävä potentiaali. Suoratoistopalveluiden kautta italialainen epookki tai espanjalainen jännityssarja leviää hetkessä maailmalle, sama mahdollisuus on myös suomalaisella sisällöllä.
Taiteen ja kulttuurin tukeminen on tärkeää. Samalla on kuitenkin olennaista eriyttää toimialan kehitystä koskevassa keskusteluissa taiteen tukeminen ja skaalautuvan sisältöliiketoiminnan kehittäminen. Business Finlandilla av-tuotantojen edistämisen parissa työskentelevä Hanna Vuorinen kertoo näkemyksiään alan trendeistä.
– Sisältöä kulutetaan maailmalla enemmän kuin koskaan. Kansainväliset suoratoistopalvelut ovat muokanneet toimintakenttää valtavasti ja muutaman seuraavan vuoden aikana ne tulevat tilaamaan merkittävästi enemmän laadukasta Euroopassa tuotettua draamaa. Verkkopalveluiden kautta italialainen epookki tai espanjalainen jännityssarja leviää hetkessä maailmalle, sama mahdollisuus on myös suomalaisella sisällöllä.
– Suomi on vakaa ja luotettava yhteiskunta, jossa elää maailman onnellisin kansa. Meillä on mielenkiintoinen poliittinen historia ja kulttuurinen tausta. Suomalaisia tarinoita muinaistaruista, kansanuskosta tai naisten oikeuksien edelläkävijöistä on vielä paljon kerrottavana kansainvälisille yleisöille. Suomessa kasvaa uusi sukupolvi jolle ekologisuus, monimuotoisuus ja tasa-arvo ovat todellisia arjessa toteutuvia arvoja ja nämä tarinat tulevat raivaamaan tietä suomalaiselle menestykselle.
– Avain suomalaisen sisällön menestykseen on kansainvälisissä yhteistuotannoissa. Alan pitää myös kehittää omaa osaamistaan sekä kasvattaa tuotantojen kokoa kestävän kehityksen mallin mukaisesti. Markkinoilla on kysyntää sekä tuotantopalveluja tarjoaville yhtiöille että strategisille yhteistuottajille.
Niin yksinkertaiselta kun se tuntuukin, pitää ensin hyväksyä, että elokuva- ja tv-alalla saa menestyä. On onnistuminen, jos elokuva saa katsojia ja tekijät vaurastuvat. Jos jokin elokuva on todella kansan suosima, se ei tarkoita, että se ei olisi kulttuurisesti merkittävä. Sellaisen sisällön kehittämistä, joka koskettaa yleisöä tulee kehittää ja kasvattaa, jotta se voi kasvaa kansainvälisten yleisöjen eteen.
– Business Finlandin rooli on olla mahdollistaja tässä markkinassa; tukea suomalaisia tuotantoyhtiöitä vakauttamaan liiketoimintaa sekä rakentamaan kestävän kehityksen työkulttuuria. Tehtävämme on rakentaa sellaisia työkaluja, joilla voidaan tukea immateriaalioikeuden kehitystä ja liiketoimintalähtöistä kasvua.
Business Finland pystyy tuomaan keskusteluun liiketoiminnan asiantuntemusta toisilta toimialoilta. Av-alalla voidaan hyötyä esimerkiksi peliteollisuuden opeista. Myös matkailutoimialalla on tehty uraa uurtavaa työtä alueellisten toimijoiden verkoston vahvistamiseksi.
Meillä on talossa myös liiketoimintatiedon hyödyntämisen osaamista, jonka avulla toimialalle saadaan loppuvuoden aikana kartoitettua yhteismitalliset talouden tunnusluvut. Ne auttavat sitouttamaan muitakin kuin av-ihmisiä sisältötalouden tavoitteisiin. Toimimalla yhdessä saamme aikaiseksi isomman aallon.
– Menestyvät yritykset kehittävät, kouluttavat ja tukevat työntekijöitään ja rakentavat näille urapolkuja, sillä menestyvä työntekijä on menestyvän yrityksen elinehto! Liiketoimintalähtöisyyteen liittyy myös vahvasti se, että yritys ottaa vastuuta omasta liiketoimintakehityksestä, tekee investointeja ja kehittää oma-aloitteisesti työnkuvia.
Vahvan liiketoiminnan johdossa nähdään usein monialaisia osaajia, jotka ovat vuosien aikana kehittäneet omaa osaamistaan niin strategian, henkilöjohtamisen kun taloudenhallinnan puolella. Uskon, että muutos syntyy mitä enemmän liiketoimintavetoisia osaajia alalle saadaan. Se yritys, joka osaa parhaalla johtamisella houkutella kovimmat osaajat, tulee menestymään lähivuosina.
Hanna Vuorinen työskentelee Business Finlandilla Head of Audiovisual Productions Promotions -nimekkeellä. Aikaisemmin Vuorinen on työskennellyt tuottajana sekä tuotantopäällikkönä useissa suomalaisissa tv-tuotannoissa.
Lisätietoa AV-tuotantokannustimesta.
Film in Finland -sivusto.