Siirry sisältöön
Uutinen 14.04.2021

Vientiä voi edistää myös online-delegaatioissa

Maria Westerholm johtaa delegaatiotyötä Business Finlandissa.

Vienninedistämistyötä on tehty koronapandemian aikana lähes ainoastaan verkossa. Korkean tason vierailuja ei ole keskeytetty, vaan ne on siirretty turvallisesti etäyhteyksien taakse. Online-delegaatiotyössä on etunsa, mutta aitoa kohtaamista ne eivät täysin korvaa.

Kun yritys osallistuu online-vientitapahtumaan, sille avautuu tilaisuus päästä neuvottelemaan suoraan mahdollisten avainkumppaneiden ja loppuasiakkaiden kanssa. Business Finlandin koronapandemian aikana järjestettyihin online-tapaamisiin on etsitty kohdemarkkinoiden potentiaalisimmat toimijat. Vierailujen avulla yritys voi myös kartoittaa uusien kohdemarkkinoiden tilannetta oman yrityksen toiminnan kannalta.

Yritys hyötyy online-tapaamisista

Hanna-Leena Harma"Myös online-delegaatio vaatii ennakkovalmistelua, aktiivista osallistumista sekä jatkotyöstöä ja seurantaa", sanoo lukuisia delegaatiovierailuja järjestänyt Hanna-Leena Harma Business Finlandista. Harma vastaa erityisesti Suomeen suuntautuvien delegaatioiden järjestämisestä.

"Mieti mitä tavoittelet osallistumisellasi. Hyvällä valmistautumisella online-delegaatioon yrityksenne pääsee todennäköisesti helpommin asetettuihin tavoitteisiin."

Vierailut ovat temaattisesti kohdennettuja. Vierailukutsuissa on kerrottu vierailujen kohderyhmä eli millaisten yritysten vierailuihin olisi hyvä osallistua.

Kaikki vierailut julkaistaan Business Finlandin nettisivuilla. Yritysten on myös mahdollista tilata itselleen vierailukutsuja.

"Vierailuille ovat tervetulleita kaikki suomalaiset yritykset, jotka jo toimivat kansainvälisillä markkinoilla tai sitä harkitsevat", sanoo delegaatiotoimintaa Business Finlandissa johtava Maria Westerholm.

Voiko digitaalinen vierailu korvata fyysistä kohtaamista?

Virtuaalivierailu ei koskaan vastaa täysin samaa kuin paikan päällä käytävät liikekumppanuuskeskustelut. Etuja online-työstä löytyy, mutta yrityksiltä vaaditaan etävierailua varten nyt jopa entistä enemmän.

Online-vierailuissa yritysten on satsattava verkkotapaamisiin kaikki mahdollinen, mitä he tavoittelevat tapaamisista. Verkossa tapahtuvan pitchaamisen on oltava huolellisesti valmisteltua, materiaalien pitää näkyä hyvin, verkkoyhteyksien ja kameroiden oltava kunnossa.

Matkustamisen jäädessä väliin yritys saattaa voittaa aikaa ja rahaa, mutta menettää arvokkaita hetkiä, joissa epävirallinen kanssakäyminen sekä suomalaisten kesken että paikallisten kanssa jää puuttumaan. Epämuodolliset tapaamiset eivät luonnistu online.

Maria Westerholm ja Hanna-Leena Harma kertovat videohaastattelussa mitä online-delegaatiot ovat ja miten niihin voi osallistua.

Maria Westerholm ja Hanna-Leena Harma kertovat videolla lisää online-delegaatioista

 

Vierailuja ja seminaareja verkossa

Business Finland on järjestänyt koronapandemian aikana kymmeniä online-delegaatioita ja muita online-tapahtumia. Tapahtumien ja delegaatioiden teemat ovat kattaneet laajasti eri toimialoja ja kauppasuhteita on solmittu kaikille mantereille. Tapahtumia on järjestetty usein yhteistyössä muun Team Finland -verkoston kanssa.

Katso online-vierailut täältä


Suomalais-Venäläisen kauppakamarin järjestämät vierailut Venäjälle löytyvät SVKK:n sivuilta.

Team Finland -verkosto