Siirry sisältöön
Uutinen 10.03.2022

Visit Finlandin kansainvälinen medianäkyvyys hyvällä tasolla viime vuonna

Sofiane Pamart, Kuva: Alex Kuznetsov

Vuonna 2021 kansainvälisessä mediassa raportoitiin yli 4 000 Suomea koskevaa mediaosumaa, jotka perustuvat Visit Finlandin tekemään PR- ja mediatyöhön. Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävää maakuvan rakentamisen ja kansainvälisen matkailun edistämisen kannalta. 

Visit Finlandin PR-työ on jo vuosia perustunut vahvasti siihen, että toimittaja tai vaikuttaja itse kokee Suomen. Vuonna 2021 tähän oli koronarajoitusten myötä vain hyvin rajallinen mahdollisuus, mutta loppukesällä ja syksyllä mediamatkoja pystyttiin järjestämään, sekä uusia mediatyön muotoja kehitettiin hyvin toimivien lehdistötiedotteiden rinnalle. Lopulta mediaosumia kirjattiin yli 4 000 niillä valituilla noin kymmenellä markkinalla, joilla matkailun pr-työtä tehdään. Yhteenlaskettuna ne tavoittivat jopa 15,4 miljardin yleisön.

– Huolimatta epävarmasta ja muuttuvasta toimintaympäristöstä sekä pienemmillä resursseilla työskentelevistä PR-toimistoista, onnistuimme kasvattamaan osumien määrää edelliseen vuoteen verrattuna, jolloin niitä oli 3 482. Toimme 74 eri mediaa ja 21 sosiaalisen median vaikuttajaa Suomeen vuonna 2021, Visit Finlandin kansainvälisen PR-työn asiantuntija Sari Hey kertoo.

Tuloksista voidaan päätellä, että Visit Finlandin pitkäaikainen PR-työ Suomen näkyvyyden eteen on tuottanut tulosta. Orgaanisen näkyvyyden osuus kokonaisnäkyvyydestä kasvaa vuosi vuodelta, mikä tarkoittaa, että osa teemoista näkyy jo ilman aktiivista apua. Suurin osa matkailun tärkeistä aiheista tarvitsee kuitenkin edelleen merkittävää panosta Visit Finlandilta.

Kestävä kehitys kiinnosti aiheena

Suomalaisista teemoista kiinnostusta herättivät erityisesti onnellisuus, luonto, kulttuuri, erikoiset tapahtumat sekä kestävä kehitys.

Esimerkiksi ekologinen majoitusyritys Ollero Eco Lodge oli syksyllä näyttävästi esillä Netflixin matkailusarjassa. Hollannin RTL4-kanavalla esitetty All you need is love -joulujakso keräsi 4 miljoonaa katsojaa ja Ison-Britannian Channel 5 -kanavalla esitetty 22 kids and counting -joulujakso puolestaan 2 miljoonaa silmäparia.

– Teemme jatkuvasti pitkäjänteisesti töitä yhdessä PR-toimistoverkostomme kanssa, jotta saisimme houkuteltua merkittäviä matkailu- ja lifestyle-teemaisia TV-tuotantoja Suomeen kohdemarkkinoiltamme. Kun tarkastelemme vuositasolla työmme tuloksia, nousevat TV-ohjelmat saavuttamamme näkyvyyden osalta aina kärkeen, kertoo Visit Finlandin kansainvälisen PR-työn asiantuntija Sergei Shkurov.

Sosiaalinen media tavoittaa massoja

Yksi mieleenpainuvimmista yhteistyökuvioista vuonna 2021 oli syyskuussa Cerclen kanssa toteutettu pianokonsertti revontulien alla. Ranskalaisen pianisti Sofiane Pamartin Ylläksen maisemissa kuvattua konserttia on katsottu YouTubessa, Facebookissa ja Twitchissa tähän mennessä jo yli 2,4 miljoonaa kertaa.

Saksalaisen vaikuttajan Maxime Herbordin (@maximee) kaksi Instagram-postausta tavoittivat puolestaan yli 300 000 seuraajaa ja hänen 36 Instagram-stooriaan keräsivät yhteensä 2,3 miljoonaa katselukertaa.