Talent Boostin yhteistyö digitaalisen rekrytoinnin palvelun Monsterin kanssa parantaa työnantajien näkyvyyttä ja lisää sivustolta löytyvien työpaikkojen määrää.
Business Finlandin valtakunnallinen jobsinfinland.fi -työpaikkaportaali vauhdittaa yritysten ja Suomessa asuvien kansainvälisten osaajien ja Suomeen tulosta kiinnostuneiden, englantia osaavien talenttien kohtaamista. Syksyllä 2020 työ- ja elinkeinoministeriön kanssa käydyistä keskusteluista käynnistyneen hankkeen inspiraationa on ollut Turku Science Parkin pilottiprojekti, joka hyödyntää tekoälyä paikalliseen rekrytointiin.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomen englanninkieliset työpaikat saadaan yksiin kansiin mahdollisimman laaja-alaisesti. Yhteistyökuvio Turku Science Parkin, TE-Palvelun, teknologiatoimittaja Silo AI:n ja työnvälityssivustojen kanssa on toiminut hyvin, toteaa Business Finlandin Work in Finland -yksikön Digital product owner Vilma Vainikainen.
Silo AI:n kehittämä uniikki tekoälyratkaisu hakee tietoja Monsterin, The Hubin ja TE-Palvelun ilmoittamista englanninkielisistä työpaikoista ja kategorisoi ne Jobs in Finland -sivustolle. Suomessa toimivat yritykset voivat myös maksutta ilmoittaa tiedot avoimista englanninkielisistä työpaikoista suoraan sivustolle.
Jobs in Finland -sivusto on yhteenkokoava palvelu, jossa työnhakija voi etsiä työpaikkaa alan tai sijainnin perusteella. Kiinnostavaa paikkaa klikkaava työnhakija ohjataan eteenpäin työnvälityssivuston tai työantajan verkkosivulle, jossa avoimesta työpaikasta on ilmoitettu. Yhteistyö Monsterin kanssa on lisännyt tarjolla olevien työpaikkojen valikoimaa.
– Englanninkielisten työpaikkojen selailussa on julkaisusta asti näkynyt erittäin positiivista kehitystä sekä kyseisten työpaikkojen hakijamäärät ovat selvässä kasvussa, kertoo Jesse Huusari, Monsterin tuoteomistaja.
Sivuston käyttöliittymää kehitetään vuoden 2022 aikana entistä paremmin eri kohderyhmiä palvelevaksi. Palvelu soveltuu mainiosti Suomesta työpaikkaa hakeville sekä Suomessa jo asuville kansainvälisille osaajille, jotka etsivät oman alansa töitä. Sivustolla käy tällä hetkellä noin 10 000 vierailijaa viikottain. Kävijämäärä lisääntyy erityisesti silloin kuin sivustoa tuodaan esille esimerkiksi kansainvälisessä kampanjassa.
– Jatkossa voimmekin vielä tarkemmin kohdentaa sivuston markkinointia strategisesti esimerkiksi tiettyihin maihin ja myös tavoitella eri kohderyhmiä, kuten asiantuntijoita tai ammattityöntekijöitä. Kävijämäärän kasvupotentiaali näyttää erittäin lupaavalta, sanoo Vainikainen.
Kansainvälisen osaajan kansainvälistymistä edistäviin tehtäviin rekrytoiva yritys voi myös hyödyntää Business Finlandin Talent Explorer -rahoitusta, joka kattaa puolet työntekijän palkkakuluista vuodeksi 20 000 euroon asti. Avustusta ei tarvitse maksaa takaisin ja sitä voi hakea kolmeen projektiin yrityksen kansainvälistymisen eri vaiheissa.
Lue lisää Talent Explorer -rahoituksesta!
Vilma Vainikainen
Digital Product Owner, Business Finland
vilma.vainikainen (at) businessfinland.fi