Siirry sisältöön
Uutinen 01.03.2022

Valmistavaa teollisuutta autettu selviämään koronakriisistä

Koronapandemian seurauksena valmistavan teollisuuden yritysten uudet tilaukset alkoivat kääntyä laskuun ja toimitusajat pidentyivät. Business Finland käynnisti syyskuussa 2020 viisi toimenpidekokonaisuutta suomalaisen valmistavan teollisuuden asiakashankinnan tueksi.

Toimenpiteillä tuettiin valmistavaa teollisuutta rakentamalla yhteistarjoamia, tunnistamalla uusia markkinoita ja asiakasryhmiä ja toteuttamalla kohdennettuja vienninedistämistoimia vuosina 2020-2021. Tavoitteena on ollut auttaa turvaamaan yritysten toimintakyky ja pitää teolliset työpaikat Suomessa. Toimenpiteet rahoitettiin valtioneuvoston kesäkuun 2020 lisäbudjetissa Business Finlandille tätä tarkoitusta varten myöntämällä ylimääräisellä toimintamenomäärärahalla.

Teemat, joihin toimenpiteitä kohdistettiin, olivat valmistavan teollisuuden kartoitus​ konepajateollisuus, meriteollisuus​, tekstiilien kierrätys ja biopohjaiset tekstiilit​, pakkausteollisuus​, akkuarvoketju sekä diagnostiikka​.

Onnistuneita toimenpiteitä

Konepajateollisuuden yrityksille etsittiin uusia kumppaneita Keski-Euroopasta, Aasiasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista. Suomalaisten yritysten yhteistarjoamia rakennettiin muun muassa. meri-, akku-, pakkaus- ja tekstiiliteollisuudessa. Tarjoamat on viety kunkin alan kohdemarkkinoille. Kaikissa teemoissa järjestettiin webinaareja, joihin osallistui suomalaisten yritysten lisäksi ulkomaisia tahoja.

Business Finland käynnisti kampanjan siitä, miten valmistava teollisuus voi valmistautua kriiseihin. Osana kampanjaa julkaistiin digitaalinen opas, Kestävän tuotannon resilienssi. (pdf)

Nähtäväksi jää, miten muuttunut maailmanpoliittinen tilanne tulee vaikuttamaaan valmistavaan teollisuuteen.

– Palvelukokonaisuus luotiin hyvin nopeassa aikataulussa täysin uudenlaiseen toimintaympäristöön. Ennen pandemiaa uusasiakashankinta yrityksissä nojautui vahvasti kasvotusten tapahtuvaan myyntityöhön. Näin ollen virtuaalisille alustoille siirtyminen ei ollut yksinomaan tekninen kysymys, vaan asiakassuhde piti opetella luomaan nyt uudella tavalla. Sopeutuminen uuteen virtuaaliseen toimintamalliin onnistui jälkeenpäin tarkasteltuna erittäin nopeasti, arvioi Sustainable Manufacturing Finland -ohjelman johtaja Toni Mattila.

– Toimintamallia pystyttiin myös skaalaamaan monille eri liiketoiminnan sektoreille ja kohdemarkkinoille. Yhteensä puolitoista vuotta kestäneen kampanjan aikana toimimme lähes 20 eri maassa, ja kampanjaa hyödynsi lähes 1000 suomalaista yritystä.Nähtäväksi jää, miten muuttunut maailmanpoliittinen tilanne tulee vaikuttamaaan valmistavaan teollisuuteen, jatkaa Mattila.

Lisätietoja

Toni Mattila
toni.mattila (at) businessfinland.fi