Siirry sisältöön
Uutinen 06.02.2019

European IPR Helpdeskillä on uusi kotipesä

European IPR Helpdesk auttaa eurooppalaisia yrityksiä ja tutkimusorganisaatioita IPR-asioissa. Helpdesk on jo vuonna 1998 alkanut palvelu, joka toimii Euroopan komission rahoittamana projektina vaihtaen kotipesää muutaman vuoden välein.

IPR Helpdesk on upea osoitus siitä, miten yhteistyöllä ja yhteistoiminnalla saadaan korkeatasoisia palveluja tasapuolisesti kaikille eurooppalaisille. Vuoden 2019 alusta korkealaatuisia ja arvostettuja IPR Helpdeskin palveluja tarjoaa saksalais-espanjalainen konsortio, johon kuuluvat Eurice GmbH, TUM-Tech GmbH, Universidad de Alicante ja Universidad de Navarra. 

Ilmaista IPR-neuvontaa kaikille eurooppalaisille

Helpdeskin palvelut ovat korkealaatuisia, luottamuksellisia, monipuolisia ja mikä parasta, ilmaisia. Palveluita voivat hyödyntää tutkijoiden lisäksi eurooppalaiset pk-yritykset, jotka osallistuvat EU:n tutkimus- ja innovaatio-ohjelmiin ja pk-yritykset, joilla on kansainvälistä teknologiansiirtotoimintaa, erityisesti EEN:n välityksellä. EEN on lyhennys sanoista Enterprise Europe Network, joka on maailman laajin tukiverkosto pk-yrityksille.

IPR Helpdeskin ja EEN-verkoston yhteistyö tarjoaa valtavat tuki- ja verkottumismahdollisuudet yrityksille. Karkea rajanveto kulkee siinä, että IPR Helpdesk tarjoaa IPR-palveluja ja EEN-verkosto neuvontaa ja kontakteja. Suomessa EEN-verkoston palveluihin pääsee parhaiten vierailemalla verkoston suomalaisilla kotisivuilla.

European IPR Helpdesk tarjoaa objektiivista ja tosiasioihin perustuvaa tietoa, jonka tavoitteena on auttaa eurooppalaisia pk-yrityksiä ymmärtämään liiketoiminnan työkaluja, kehittämään IPR:n arvoa ja hallitsemaan riskejä. IPR Helpdeskin palvelut ovat kasvaneet ja monipuolistuneet vuosien varrella. Vaikka kotipesä on vaihtunut, materiaalit ja palvelut ovat siirtyneet perintönä seuraajalle.

Tutustu materiaaleihin ja tilaa uutiskirje

Helpdeskin kotisivuilta löytyy kunnioitettava määrä tietoa, helposti luettavassa muodossa ja kirjastosta vaivatta löydettävissä. Ohjeiden ja malliasiakirjojen lisäksi on tarjolla webinareja, maksuttomia ja yleensä tunnin mittaisia selkeitä asiakokonaisuuksia. Aina ei itseopiskelu kuitenkaan riitä ja siihen tarpeeseen Helpdesk tarjoaa vielä helpline-palvelun sekä mahdollisuuden koulutustilaisuuksiin tai konferensseihin. Helpline-palvelu on luottamuksellista ja yksilöllistä palvelua, mutta ei kuitenkaan sellaista palvelua, jolla voisi korvata esimerkiksi asianajajan tai patenttiasiamiehen palvelut.

European IPR Helpdeskin kotisivujen osoite on www.iprhelpdesk.eu. Vaikka juuri nyt et kaipaa IP-apua, kannattaa käydä sivuilla ja tilata helpparin uutiskirje.

European IPR Helpdeskin lisäksi Euroopan komissio rahoittaa myös IPR SME Helpdeskejä Kiinassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Nämä alueelliset toimistot antavat myös maksutonta neuvontaa ja palvelua eurooppalaisille pk-yrityksille, jotka tarvitsevat apua immateriaalioikeuksiensa suojaamiseen ja puolustamiseen. Nämä alueelliset IPR SME Helpdeskit löytyvät osoitteesta www.ipr-hub.eu.