Tiedote 26.08.2011

Lapin suurimmat kasvumahdollisuudet matkailussa

Ulkomaisia matkailijoita saapuu Lappiin vuosi vuodelta enemmän. Pohjois-Suomen matkailualan yrityksistä yhä useammat keskittyvät tarjoamaan palveluitaan yhä enemmän heille. Tänä vuonna pelkästään venäläisten matkailijoiden määrä on kasvanut lähes 30 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

”Ulkomaisten matkailijoiden merkitys Lapin matkailulle kasvaa koko ajan. Tammikuussa Rovaniemelle avatun toimistomme yhtenä painopisteenä on auttaa matkailualan yrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja löytämään ulkomaisia liikekumppaneita ja sitä kautta lisää ulkomaisia matkailijoita Pohjois-Suomen alueelle”, kertoo Jarno Valkeapää, Finpron Lapin aluepäällikkö.

Valkeapää näkee, että turismi ja ulkomaalaisille matkailijoille suunnatut palvelut ovat avainasemassa koko Pohjois-Suomen kannalta. Vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana Lapissa vieraili 457 000 ulkomaista matkailijaa. Määrä on 8,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010 vastaavana aikana.

Sosiaalinen media haastaa matkatoimistot

”Lapissa on valtavasti erilaisia matkailualan yrityksiä. Kaikilla on yhteinen pyrkimys kehittää omaa liiketoimintaansa vastaamaan paremmin ulkomaisten matkailijoiden tarpeita. Suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden merkitystä ei voi ylikorostaa matkailupalveluiden kehittämisessä”, sanoo Finpron matkailualan konsultti Heli Mende.

Rovaniemeläiset matkailualan yritykset Pro Santa Oy ja Lapland Safaris keskittyvät tarjoamaan palveluitaan lähes yksinomaan ulkomaisille matkailijoille. Molemmat yritykset selvittivät matkailualan ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksia yhteistyössä Finpron kanssa.

”Meille oli tärkeää saada tietoa ulkomaisten kuluttajien ostokäyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Matkatoimistojen pakettimatkojen rinnalla yhä useammat ihmiset suunnittelevat matkojaan verkossa ja vertailevat aktiivisesti kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa”, kertoo Lapland Safarin osakas ja markkinointijohtaja Rauno Posio.

”Joulusesonkina asiakkaistamme 80 prosenttia on ulkomaisia matkailijoita – kasvavana asiakasryhmänä venäläiset ja ukrainalaiset. Kasvavan yrityksen näkökulmasta on tärkeää kohdistaa rajalliset resurssit tehokkaasti ja löytää oikeat kohdemarkkinat ”, kertoo Katja Ikäheimo-Länkinen, jouluelämyksiä tarjoavan Pro Santa Oy:n elämysjohtaja ja osakas.

Kuluttajien ostoskäyttäytymisen muutokset muuttavat matkailualaa, mutta Lapista ovat kiinnostuneet myös uudet matkailijaryhmät. Teollisuusmaiden suuret ikäluokat ovat eläkkeelle siirtyessään varakkaampia ja terveempiä ja heillä on enemmän aikaa matkailuun.

”Lapin eksotiikka tulee tulevaisuudessa olemaan edelleen Lapin vahvin matkailuvaltti. Tärkeintä on löytää oikeat ihmiset, joita se kiinnostaa ja pystyä tarjoamaan heille räätälöityjä palveluja”, Mende toteaa.