Tiedote 09.11.2011

Suomalaiset kaukolämpöosaajat yhdistävät voimansa

Finpron uusi kaukolämmön kansainvälistymisohjelma kokoaa suomalaisten alan yritysten osaamisen vientituotteeksi. Ohjelman tuore selvitys kartoitti Kazakstanin, Valko-Venäjän, Venäjän, Ukrainan, Puolan, Tsekin, Unkarin ja Kiinan kaukolämpömarkkinoiden vientimahdollisuudet suomalaisyrityksille.

”Vaikka kansainvälisessä vertailussa Suomi on jo useita vuosia ollut maailman johtavia maita lämmön ja sähkön yhteistuotannossa sekä kaukolämmön hyödyntämisessä, ei kaukolämpöosaamisesta ole tullut merkittävää vientituotetta. Vientiponnistelujen pullonkaulana on ollut alan hajanaisuus Suomessa. Nyt olemme onnistuneet kokoamaan pitkästä aikaa alan suomalaisia yrityksiä yhteen kokonaisratkaisujen tarjoamiseksi kansainvälisesti”, kertoo Finpron johtava konsultti Arto Nuorkivi.

Kansainvälistymisohjelman 13 suomalaisyrityksen osaamisesta muodostuu kokonaisuus, joka kattaa kaukolämmön ja -jäähdytyksen laitteet, tuotannon, järjestelmän hallinnan, huollon ja konsultoinnin.

Suomalaisten vahvuutena kokonaisratkaisut

”Kiinan kasvu ja keskisen Itä-Euroopan sekä Kazakstanin, Valko-Venäjän ja Venäjän kaukolämpöjärjestelmien uusiminen kasvattavat kaukolämpösektorin kansainvälistä kysyntää. Uudessa tutkimuksessamme erityisesti Venäjä, Kiina, Puola ja Kazakstan nousevat kiinnostavina maina suomalaisten yritysten näkökulmasta”, hankkeen projektipäällikkö Kari Vähäkangas Finprosta sanoo.

Kaukolämpöjärjestelmien uusiminen avaa suomalaisyrityksille merkittäviä mahdollisuuksia erityisesti Kazakstanin, Valko-Venäjän ja Venäjän alueella, jossa uudistukset on laiminlyöty viimeisen 20 vuoden aikana. Esimerkiksi Venäjällä on noin 50 000 kaukolämpöjärjestelmää, joista monet ovat teknillisesti huonossa kunnossa ja epätaloudellisia. Kiinassa puolestaan kiihtyvä kaupungistuminen luo kysyntää uusille järjestelmille.

”Suomen kanssa samoista markkinoista kilpailevat Tanska, Ruotsi ja Saksa. Vahvuutenamme kilpailijoihin verrattuna on kokonaisosaamisen tarjoaminen. Hintakilpailukykymme perustuu järjestelmien luotettavuuteen ja elinkaariajatteluun. Kaukolämpöosaamisen viennin keskeisenä haasteena on osoittaa hyödyt, jotka ylittävät kalliit aloituskustannukset ja investointien pitkät takaisinmaksuajat”, Vähäkangas kertoo.