Siirry sisältöön
Tiedote 09.03.2011

Suomalaisia mobiilipalveluita Keniaan

Terveydenhuollon neuvontapalvelu tekstiviestillä ja mobiilikarttapalvelu kaivojen kartoittamiseksi ovat esimerkkejä suomalaisyritysten palveluista Keniassa. Mobiilisovellusten käytöstä on tullut kenialaisille arkipäivää, mutta miten suomalaiset mobiilialan yritykset voivat osallistua kenialaisten arkeen?

Finpron Mobile Business -pilottihankkeessa suomalaista mobiiliosaamista viedään Keniaan ja Vietnamiin. Erityiskohteena ovat vähävaraiset sekä vaillinaisten yhteyksien päässä elävät ihmiset.

”Mobiilimarkkinat ovat suomalaisyrityksille hyvä tapa lähestyä kehittyvien maiden markkinoita, joissa on jopa neljä miljardia kuluttajaa. Matkapuhelimet ovat levinneet Afrikassa laajemmin ja nopeammin kuin mikään muu kulutuselektroniikan tuote. Kenian 40 miljoonaisesta väestöstä yli puolet käyttää matkapuhelinta”, Finpron projektipäällikkö Eeva Nuutinen sanoo.

Kuusi suomalaista mobiilialan yritystä suuntaa yhdessä Finpron kanssa 7.3. Nairobiin, Keniaan etsimään paikallisia pitkäaikaisia kumppaneita ja uusia liiketoiminta-avauksia. Finpron pilottihanke tekee yhteistyötä Nairobiin perustetun mobiililaboratorion kanssa, jonka taustalla ovat Maailmanpankin infoDev-ohjelma yhteistyökumppaninaan Nokia sekä rahoittajana Suomen ulkoministeriö. Finpron projektia on rahoittamassa mukana Finnpartnership-ohjelma.

Projektin tavoitteena on myös miettiä, miten suomalaiset yritykset voivat edesauttaa kenialaisten pienten mobiilialan yritysten liiketoimintaosaamista ja innovointitaitoja.

Käytännön ratkaisuja arjen haasteisiin

”Keniassa on tarvetta mobiilipalveluille, joita voi käyttää peruskännyköillä, mutta myös edullisilla älypuhelimilla. Suurta osaa mobiilipalveluista voidaan hyödyntää vähävaraisille ja syrjäisen maaseudun asukkaille suunnatuissa palveluissa, mm. terveydenhuollossa, koulutuksessa ja pankkipalveluissa", Nuutinen kertoo.

Afrikan mobiilisektori on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti ja esimerkiksi Keniassa prepaid-liittymien määrä on kasvanut lähes 20 prosenttia vuodessa. Keniasta, ja etenkin Nairobista, on kehittynyt mobiilialan keskittymä, jossa paikalliset ja kansainväliset toimijat kehittävät ratkaisuja itäisen Afrikan tarpeisiin.

Tunnettu kenialainen mobiilialan menestystarina on M-Pesa -mobiilipankki. M-Pesa-mobiilipalvelun avulla ihmiset voivat käyttää pankkipalveluja matkapuhelimella. Esimerkiksi tilisiirrot onnistuvat tekstiviestein.

Teknologiaosaaminen ja neutraali maine auttavat suomalaisia erottautumaan

"Suomalaiset erottautuvat monista muista Kenian markkinoille pyrkivistä erittäin vahvan teknologiaosaamisen ja innovatiivisten ratkaisujen avulla. Olemme monille neutraali ja luotettava yhteistyökumppani. Erityisenä vahvuutenamme on tietysti Nokia sekä sen globaali tunnettuus ja läsnäolo, myös Keniassa", Nuutinen toteaa. 

Yritysten Kenian matkan tavoitteena on löytää suomalaisyrityksille sopivia paikallisia yhteistyökumppaneita.  Suomalaisyrityksistä osa suuntaa palvelunsa suoraan kuluttajille ja osa on kiinnostunut tekemään yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa, joita Keniassa toimii yli 5 000. Kehitysyhteistyöjärjestöt etsivät kumppaneita mobiilipalveluiden toteuttamiseksi esimerkiksi terveydenhuoltoon ja koulutukseen liittyen.

”Kyse on viime kädessä kenialaisten kuluttajien tarpeiden ymmärtämisestä. Kaikki palvelut on räätälöitävä markkinoille yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa”, Nuutinen sanoo.

 

Finpron nettisivuilla myös Kenian-delegaatioon osallistuvien yritysten nimet ja kuvaukset