Tiedote 24.08.2011

Suomalaisyritykset antavat vauhtia Meksikon metsäteollisuudelle

Meksiko panostaa voimakkaasti metsätaloutensa kasvattamiseen ja monipuolistamiseen. Suomen tiivis metsäyhteistyö Meksikon kanssa avaa suomalaisille metsäyrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Maiden välinen metsäyhteistyön kaksivuotinen työsuunnitelma allekirjoitetaan jälleen tällä viikolla.

”Metsäsektorin kehittäminen on yksi Meksikon hallituksen painopistealueita. Sektori on kehittynyt hyvään suuntaan. Suurempien metsäteollisuusinvestointien toteutumista varjostaa huoli riittävästä puunsaannista ja suurempien istutusmetsäkokonaisuuksien saatavuudesta”, kertoo Finpron energia, ympäristö ja metsä -toimialan seniorikonsultti Hannu Kivelä.

Meksiko on metsäpinta-alaltaan maailman 11. suurin maa ja se panostaa voimakkaasti metsätalouden kehittämiseen. Maan istutusmetsäpotentiaalin arvioidaan olevan jopa 4–5 miljoonaa hehtaaria.

”Meksikon hallitus on kehittänyt määrätietoisesti metsätalouden tukijärjestelmää. Plantaaseita tuetaan puiden kasvattamisessa ja metsäkoneiden hankinnassa. Esimerkiksi metsäkoneiden hankinnasta maksetaan jopa puolet”, kertoo Finpron Meksikon toimiston johtaja Nina Jaakkola.

”Meksikon markkinat ovat suhteellisen nuoret, joten sinne suuntaavat yritykset voivat saada pioneeriaseman etuja. Suomalaiselle kuljetus- ja keruukaluston lisäksi eukalyptusplantaaseilla on kysyntää taimitarhateknologiasta. Suomalainen konsultointiosaaminen esimerkiksi metsien hallintaan liittyen on myös erittäin hyvässä maineessa”, Jaakkola jatkaa.

Maiden välillä tiiviit suhteet

Suomi on ollut viimeisen 20 vuoden aikana vahvasti mukana Meksikon metsätalouden kehittämisessä. Maiden välinen yhteistyö on kehittynyt kahdenväliseksi yhteistyöksi, joka on keskittynyt viime vuosina kansallisen metsäohjelman toimeenpanoon. Uusia yhteistyön osa-alueita ovat Meksikon metsänhoitoyhdistysten kehittäminen sekä teknologian siirto ja tuottavuuden kehittäminen.

”Suomi on ollut mukana kehittämässä Meksikon metsänhoitoa ja omistajuutta. Viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana Meksikon metsätalous on ottanut askelia teollisempaan suuntaan puuntuotannossa. Metsäteollisuuden tuotannon alkupäässä on ollut paljon mahdollisuuksia ja odotamme mahdollisuuksien suomalaiselle osaamiselle kasvavan myös kehittyneemmän teknologian saralla. ”, Kivelä kertoo.

Osana maiden välistä yhteistyötä Suomessa vierailee Meksikon metsäviraston ylin johto. Meksikon metsäkomission vierailun yhteydessä maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen ja metsäkomission pääjohtaja Tri. Juan Manuel Torres Rojo allekirjoittavat maiden välisen metsäyhteistyön työsuunnitelman 2011–2013. Finpro järjesti 23.8. Meksikon metsäsektorin liiketoimintamahdollisuuksia käsittelevän seminaarin. Seminaarissa Meksikon metsäkomission johto esitteli maan metsäsektorin tarpeita ja potentiaalia suomalaisyrityksille.