Tiedote 14.04.2011

Teknohoivasta taskukokoiseen elämään ja Kontulasta Kantoniin

Finpro Foresight kokosi yhdeksän tulevaisuuden ilmiötä: Teknohoiva, taskukokoinen elämä, innovatiiviset itsepalvelukonseptit, räätälöity henkilökohtaisuus sekä erilaisten palveluiden yhdistelmät ovat Finpro Foresightin tunnistamia tulevaisuuden ilmiöitä. Tuloaan tekevät niin terapeuttinen hyljerobotti kuin terveysarvoja mittaavat anturit, älykkäät tekojäsenet ja etäkirurgia.

Tulevaisuus näkyy jo tänään, pieninä signaaleina ja merkkeinä. Huomenna ne ovat arkipäivää sekä suomalaisille että suomalaisyrityksille. Näiden kehittymistä ja nousemista seuraa Finpron ennakointitiimi, joka on tänä keväänä tunnistanut yhdeksän tulevaisuuden ilmiötä.

– Yksi kiintoisimmista ilmiöistä liittyy väestön ikääntymiseen, hoivahenkilökunnan määrän vähenemiseen ja elintasosairauksien yleistymiseen, luonnehtii Finpron ennakointiasiantuntija Elina Hiltunen. – Teknologiset innovaatiot kuten terveysmonitorit ja hoivarobotit tulevat tarjoamaan ratkaisun näihin haasteisiin.

Kodin teknologian ohjaamiseen, henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja viihteeseen ovat tulossa laitteet, jotka kokoavat koko elämän yhteen paikkaan. Tulevaisuudessa sosiaalinen media mahdollistaa myös sen, että liikumme eri yhteisöissä erilaisissa rooleissa ja persoonissa.

Säärivahausta tomaattikaupassa

– Palvelukulttuurissa on nousemassa kaksi ääri-ilmiötä. Näitä ovat innovatiiviset itsepalvelukonseptit ja räätälöidyt henkilökohtaiset palvelut. Keskittämisen liiketoimintamantraa puolestaan korvataan mielikuvituksellisilla yllättävien ja erilaisten tuotteiden sekä palveluiden yhdistelmillä ja yhteistyökumppanuuksilla. Sääret vahataan ja tomaatteja ostetaan samalla istumalla, selittää Hiltunen.

Globaali näkökulma on olennainen.

– Tulevaisuus tarjoaa täysin uusia mahdollisuuksia liikeyrityksille. Tuotteita voi myydä Internetin avulla vaikka Kontulasta Kantoniin. Kehittyvien maiden kasvava keskiluokka tuo valtavasti potentiaalia. Globaalissa taloudessa nousee tärkeäksi tuotteen asemointi. Länsimaissa arvostetaan vaatimattomuutta eikä varallisuus välttämättä saa näkyä, mutta kehittyvissä maissa saatetaan kaivata samaan tuotteeseen kiiltoa ja näyttävyyttä.

Ekolaiskat ja viherpesijät paljastuvat

Kaupungistuminen, elintilan väheneminen sekä ympäristöajattelu ovat johtamassa siihen, että kuluttajat hakevat aina vaan yksinkertaisimpia ja materiaalinkäyttöä minimoivia ratkaisuja. Myös tavaroiden vuokraus sekä jakaminen yleistyvät.

Vihreässä liikkeessä ollaan siirtymässä seuraavalle tasolle. Media ja kansalaisliikkeet paljastavat ekolaiskat ja viherpesijät. Vihreydestä tulee yhä kokonaisvaltaisempaa, kun ekologisuuteen yhdistyvät eettiset näkökohdat.

– Ennakointi antaa suomalaisyrityksille äärimmäisen tärkeätä tietoa, jonka avulla voi kehittää liiketoimintaansa vastaamaan paremmin tulevaisuuden muutoksiin, sanoo Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen. – Maailma muuttuu vauhdilla. Yritykset, teknologiat, palvelut ja tuotteet on asemoitava muutokseen. Meidän on ymmärrettävä asiakkaiden tarpeita, trendejä ja päivittäistä elämää aina vaan paremmin. Ajoissa reagointi on olennaista tämän päivän ja tulevaisuuden liiketoimintaympäristössä.