Tiedote 09.12.2011

Venäjälle verkon kautta

Suomalaiset lastenvaatteet, kosmetiikka ja elektroniikka tekevät kauppansa Venäjällä verkossa. Diginatiivien sukupolven myötä kaupankäynti verkossa kasvaa Venäjällä jopa 30 prosentin vuosivauhtia. FinNoden tutkimuksen mukaan verkkokaupan perustaminen avaa suomalaisyrityksille uuden tien Venäjän kuluttajamarkkinoille.

”Verkkokauppa haastaa Venäjällä jo perinteistä vähittäiskauppaa. Suomalaisista yrityksistä kuitenkin vain harvat hyödyntävät verkkokaupan ja sosiaalisen median liiketoiminta- ja markkinointimahdollisuuksia. Yksi harvoja esimerkkejä suomalaisyrityksistä on Lumene, joka toimii aktiivisesti Venäjän suurimmassa yhteisöverkkopalvelussa Vkontaktessa”, kertoo Finpron seniorikonsultti Olga Makeeva.

FinNode-innovaatioverkoston tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin verkkokaupan ja sosiaalisen median avaamia liiketoimintamahdollisuuksia Venäjällä. Tutkimuksen mukaan verkkokaupan perustaminen vaatii yritykseltä uuden toimintamallin omaksumista, mutta se mahdollistaa kokonaan uusien kohderyhmien tavoittamisen ja tarjoaa säästöjä markkinoinnissa ja logistiikkakuluissa.

Venäjällä verkkokaupassa menestyminen edellyttää oikean kohderyhmän löytymisen lisäksi laajaa tuotevalikoimaa. Laajan valikoiman takaamiseksi suomalaisten pk-yritysten on helpointa perustaa verkkokauppa yritysryhmänä. Tutkimuksen mukaan verkkokauppa avaa mahdollisuuksia erityisesti elektroniikkaan, hyvinvointi- ja terveystuotteisiin, vaatteisiin tai lastentarvikkeisiin erikoistuneille yrityksille.

”Venäjällä verkkokauppaa ei käytännössä voi käydä Suomesta käsin, vaan tavarat on tullattava ja toimitettava Venäjälle. Tätä varten yritykset voivat etsiä venäläisen partnerin, joka hoitaa viennin Venäjälle. Toinen vaihtoehto on perustaa oma yritys ja varasto tätä varten Venäjälle”, Makeeva sanoo.

Tutkimuksen mukaan vuonna 2010 verkkokaupan arvo Venäjällä oli noin 6 miljardia euroa. Verkkokaupankäynnin odotetaan lähivuosina kasvavan noin 20–30 % vuodessa. Markkinoiden kiinnostavuutta lisää se, että Venäjällä on jo yli 50 miljoonaa internetin käyttäjää ja määrä kasvaa edelleen.