Tiedote 22.10.2012

Design-yritykset ratkovat yhdessä kansainvälistymisen esteitä

Finpron selvitystyön mukaan suomalaisten design-yritysten kansainvälistymisen menestyksen pullonkauloina ovat liian laveat konseptit ja resurssien rajallisuus. Suomalaiset design-yritykset rakentavat Finpron uudessa ohjelmassa kaupallisesti menestyviä ja eri markkinoille monistettavia konsepteja.

”Suomalaisten design-yritysten suurin yksittäinen haaste on oman konseptin teroittaminen. Useimmiten kansainvälistymistä haetaan liian laveasti tarjoamalla kaikille kaikkea. Autamme yrityksiä karsimaan konseptinsa olennaiseen ytimeen, joka mahdollistaa kasvun ja kiinnostaa rahoittajia”, toteaa Finpron Design Goes Global -ohjelman vetäjä Sissi Silván.

Finpron Design Goes Global -ohjelman selvitystyössä design-yritysten kansainvälistymisen esteinä korostuivat myös omien resurssien rajallisuus, liian alhainen tavoitetaso, rahoituksen puute ja yritysten haluttomuus toimia yhdessä.

”Ajankohta suomalaisten design-yritysten kansainvälistymiselle ei voisi olla otollisempi. Skandinaavisen muotoilun ympärillä on hypea, jota Helsinki World Design Capital on vahvistanut. Lisäksi nettikauppa avaa uusia mahdollisuuksia alan yrityksille. Suomessa niin yksityiset kuin julkisetkin rahoittajat ovat viimeisen vuoden aikana heränneet design-alan yritysten mahdollisuuksiin”, ohjelman toinen vetäjä Saku Koskinen Finprosta sanoo.

Uudenmaan ELY-keskuksen rahoittamassa Design Goes Global -ohjelmassa yhdeksän yritystä käy läpi räätälöidyn kansainvälistymiskoulutuksen, jossa vastataan yrityskohtaisesti kansainvälistymistarpeisiin.

”Uudenmaan pk-yritys sektorilta löytyy erityistä kansainvälistä potentiaalia osaamisintensiivisiltä toimialoilta, kuten design. Panostamalla designiin ja muotoiluun suomalaisia tuotteita ja palveluita saadaan paremmin kaupaksi kilpailluilla kansainvälisillä markkinoilla”, kertoo Uudenmaan ELY-keskuksen projektipäällikkö Markku Kauneela.

Globe Hopen seuraava askel on kansainvälinen kasvu

Yksilöllisiä vaatteita, asusteita ja liikelahjoja kierrätysmateriaaleista valmistava design-yritys Globe Hope hakee Design Goes Global -ohjelmasta sparrausapua ja uusia ideoita kansainvälistymissuunnitelman rakentamiseksi.

”Olemme kasvaneet voimakkaasti Suomessa ja avanneet kaksi omaa liikettä. Kansainvälistymisen näemme tärkeäksi seuraavaksi askeleeksi osana kasvua. Tavoitteena on tuoda Globe Hopen tuotteet yhä useamman eurooppalaisen kuluttajan ulottuville sekä online-kauppamme että muiden jakelukanavien kautta – myös Globe Hope -liikkeiden perustamista ulkomaille harkitaan”, kertoo Globe Hopen liiketoimintajohtaja Taru Aalto.

Aalto uskoo Globe Hopen lähtökohtien: kestävän kehityksen ja eettisten toimintamallien kiinnostavan kuluttajia ja yrityksiä maailmanlaajuisesti. Tunnettuuden rakentaminen uusilla markkinoilla kuitenkin vaatii aikaa ja jokaista markkinaa on lähestyttävä kuluttajien erilaiset toiveet huomioiden.

”Design-ala on jäänyt Suomessa muiden alojen jalkoihin ja sitä tuetaan rajallisesti. Suomen maabrändissä design-alan tunnettuus on kuitenkin asia, joka voi auttaa kaikkien alojen kansainvälistymistä. Toivon ohjelman olevan askel design-alan mahdollisuuksien tunnustamisessa ja suomalaisen designin kansainvälisen kasvun tukemisessa”, Aalto toteaa.

Design Goes Global -ohjelman sisältö:

· Roadmap kansainväliselle kasvulle, missä yritys on nyt ja mihin sen tulisi pyrkiä?
· Työkaluja sekä rungon systemaattisen kasvustrategian suunnitteluun ja resursointiin
· Mahdollisuuden kirkastaa yrityksen omaa brändiä sekä konseptia
· Ymmärrystä markkinapotentiaalista sekä oikeiden jakelukanavien ja kumppaneiden merkityksestä kansainvälisessä kasvussa
· Mahdollisuuden jakaa alla toimivien kollegoiden kesken tietoa ja ideoita liittyen yrityksen kansainvälistämiseen.