Tiedote 04.05.2012

FinNode: Vähenevistä vesivaroista avautuu uutta liiketoimintaa

Maailmalla on suomalaisyrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia huipputeknologiaa vedenkäyttöön yhdistävissä smart water -hankkeissa. FinNoden selvityksen mukaan esimerkiksi kaivosteollisuudessa ja maataloudessa tarvitaan kaikkialla tarkempaa mittaus- ja ennakointitietoa vedenkäytön tehostamiseksi.

– Maailmalla on meneillään kymmeniä kiinnostavia smart water -hankkeita, joihin suomalaisyritykset voisivat tarjota osaamistaan, Finpron toimialajohtaja Janne Hietaniemi kertoo FinNode-innovaatioverkoston tekemästä selvityksestä.

FinNode kartoitti yhdessä suomalaisyritysten kanssa Intiassa, Japanissa, Kiinassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa kaupallisesti lupaavimpia smart water -hankkeita. Suomalaisyritysten kannalta kiinnostavissa hankkeissa vedenkäytön mittaus- ja ennakointiteknologiaan yhdistyvät vaativat olosuhteet ja korkealaatuinen osaaminen.

– Nämä hankkeet tarjoavat mahdollisuuksia esimerkiksi antureita ja langattomia lähettimiä valmistaville suomalaisyrityksille, Hietaniemi sanoo.

Smart water -termillä viitataan ratkaisuihin, joissa vedenkäytön tehostamiseksi vesiosaamiseen yhdistetään uusin tietotekniikka ja teknologia.

Niukat resurssit vaativat uusia ratkaisuja

Kaikesta makeasta vedestä maailmassa peräti 70 prosenttia kuluu maatalouden tarpeisiin. Teollisuus käyttää makeasta vedestä 20 prosenttia ja kotitaloudet loput 10 prosenttia. Hietaniemen mukaan vedenkäytön tehostamiseen pyritään kaikkialla ja kaikilla toimialoilla.

– Tunnistamissamme hankkeissa hyödynnetään uusinta smart water -teknologiaa. Esimerksi Kiinassa tieto tulevasta säästä ja maaperän kosteudesta auttaa tehostamaan maatalouden vedenkäyttöä. Venäjällä kaivosala pyrkii tehostamaan veden käyttöä, sillä se säästää rahaa ja vähentää ympäristövaikutuksia, kertoo Hietaniemi.

FinNoden selvityksen jatkotyönä Finpro pyrkii yhteistyössä Finnish Water Forumin Smart Water -yritysryhmän kanssa tarttumaan veden monitorointiprojekteihin Venäjällä ja Kiinassa.