Tiedote 21.03.2012

Finpro avaa vientikeskukset Ruotsiin ja Norjaan

Kiristyvä kansainvälinen kilpailu ja haastava taloustilanne ovat lisänneet suomalaisten yritysten kiinnostusta Pohjolan markkinoille. Finpro avaa kevään aikana uudet vientikeskukset Tukholmaan ja Osloon.

– Suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten kiinnostus Ruotsin ja Norjan markkinoihin on kasvanut viime vuosien aikana. Toimeksiantojemme määrä näihin maihin on yli kaksinkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana, kertoo Finpron kansainvälisen verkoston johtaja Jukka Salo.

Finpron vuosittain toteuttamassa yrityskyselyssä Ruotsin ja Norjan kiinnostavuus markkinoina on kasvanut selvästi. Salo uskoo tämän johtuvan osittain kiristyvästä kansainvälisestä kilpailusta ja haastavasta taloustilanteesta. Nämä markkinat tarjoavat erinomaisia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille.

– Finpro vastaa kasvaneeseen kysyntään avaamalla maaliskuussa vientikeskuksen Osloon ja myöhemmin kevään aikana Tukholmaan. Aiemmin on ehkä ajateltu, että naapurimaissa pärjätään omin avuin. Yrityksillä on kuitenkin selvä tarve saada tukea kansainvälistymiseen myös Pohjolassa. Eri toimialojen käytännöt vaihtelevat myös lähialueilla, Salo sanoo.

Lähimarkkinoilla suuria mahdollisuuksia

– Norjassa merkittävimmät mahdollisuudet liittyvät energia- ja öljyalaan. Myös telakkateollisuudella on hyviä mahdollisuuksia. Ruotsi on Suomen tärkein kauppakumppani ja siellä on ollut kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisyrityksille kautta aikojen, Salo toteaa.

Ruotsissa ja Norjassa on jo useita vakiintuneita ja hyvin toimivia suomalaisia yrittäjyyttä tukevia toimijoita, kuten ulkoministeriön edustustot ja Suomalais-ruotsalainen kauppakamari. Finpro jatkaa yhteistyötä näiden toimijoiden kanssa.

– Palvelumme täydentävät muiden suomalaisten toimijoiden tarjontaa. Yhteistyössä mahdollistamme vielä paremmin yritysten menestymisen Ruotsissa sekä Norjassa, Salo jatkaa.

Tällä hetkellä Ruotsissa toimii yli 600 suomalaista yritystä ja Norjassa yli 200.