Tiedote 14.05.2012

Kaakkois-Aasian kukoistus houkuttaa suomalaisyrityksiä

Kaakkois-Aasian nopea talouskasvu ja avautuminen ulkomaisille sijoittajille ja yrityksille luovat uusia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Finpron Kasvumarkkinaohjelma Aasia tukee suomalaisyrityksiä alueen liiketoimintamahdollisuuksiin tarttumisessa muun muassa terveydenhuollossa, infrastruktuurihankkeissa ja cleantech-alalla.

– Kaakkois-Aasian alue on maailman nopeiten kehittyviä kasvumarkkinoita, mikä tekee siitä suomalaisyrityksille kiinnostavan alueen nyt ja tulevaisuudessa. Maat ovat toipuneet vauhdilla 1990-luvun lopun lamasta ja ne ovat selvinneet lähes kolhuitta myös viimeisimmästä laskusuhdanteesta, Finpron Aasian aluejohtaja Jari Hietala toteaa.

Talouskasvun ja vaurastumisen myötä Kaakkois-Aasian maiden kotimarkkinoiden ja Kiinan kasvava kysyntä avaavat uusia mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Tiivistyvän taloudellisen integraation vuoksi alueen arvoketjut ovat muutostilassa. Suomalaisyrityksille mielenkiintoinen vaihtoehto on myös alihankintojen tuottaminen Kaakkois-Aasiassa. Alueen maat ovat nousseet merkittäväksi alihankinnan kohdealueeksi Kiinan rinnalle kustannustasonsa sekä maantieteellisen sijainnin ja osaavan työvoiman ansiosta.

– Valtavista mahdollisuuksista huolimatta alueella toimii vain kourallinen suomalaisia yrityksiä. Olemme käynnistäneet ohjelman, joka tarjoaa suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille väylän Kaakkois-Aasian kasvumarkkinoille. Ohjelmalla tuetaan yrityksiä systemaattisessa liiketoiminnan rakentamisessa Aasian markkinoilla. Uusille markkinoille pyrkiville yrityksille ensisijaisen tärkeää on löytää oikeat markkina-alueet ja saada tukea verkostojen muodostamiseen, Hietala sanoo.

Monia mahdollisuuksia

Kaakkois-Aasian maiden mahdollisuudet näkyvät useilla eri toimialoilla kuten palveluissa, metalliteollisuudessa ja ICT-alalla. Vahvana trendinä alueella on energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan liittyvien teknologioiden ja toimialojen kysynnän kasvu. Esimerkiksi Indonesian, Malesian ja Thaimaan hallitukset ovat määritelleet tavoitteet uusiutuvan energian käytön lisäämiselle.

– Cleantech-osaamisen lisäksi suomalaiselle ammatitaidolle on kysyntää muun muassa koulutuksen, infrastruktuurin ja hyvinvointipalveluiden saralla. Esimerkiksi Vietnamissa monilla näistä aloista kotimainen tarjonta puuttuu kokonaan, Hietala kertoo.

Infrastruktuuriin investoidaan erityisesti Filippiineillä, Indonesiassa ja Myanmarissa, jotka tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisille rakennus-, logistiikka- ja tuotantokonealojen yrityksille.

Kaakkois-Aasian alueella Finpron vientikeskukset Filippiineilla, Thaimaassa, Malesiassa, Singaporessa ja Vietnamissa tekevät toimeksiantoja koko alueen maihin muun muassa Indonesiaan, Myanmariin, Laosiin ja Kambodzaan. Finpron Kasvumarkkinohjelma Aasia tarjoaa Kaakkois-Aasian markkinoiden lisäksi yrityksille väylän myös Japanin, Korean ja Taiwanin markkinoille. Tämän vuoden kuluessa Finpro käynnistää Kasvumarkkinaohjelmat myös Intiaan ja Kiinaan.