Tiedote 16.04.2012

Kiina haluaa uudistaa paperitehtaansa suomalaisvoimin

Kiina uudistaa paperi- ja sellutuotantonsa ja seuraavan viiden vuoden aikana tuotantoa lisätään 30 prosenttia. Finpro kokoaa yhdessä Teknologiateollisuus ry:n kanssa uudessa hankkeessa suomalaista paperi- ja selluosaamista yhteen Kiinan markkinoille.

- Kiinan paperiyhdistys on ehdottanut, että kokoaisimme suomalaisen sellu- ja paperiteknologian osaamisen yhdeksi kokonaisuudeksi. Jopa 40 miljardin euron arvoiset investoinnit kohdistuvat arviolta noin 30–50 uuden paperikoneen hankkimiseen ja kymmenien modernisointiin, kertoo toimialajohtaja Hannu Kivelä Finprosta.
Kiina uudistaa paperintuotantoaan seuraavan viiden vuoden aikana ja lisää paperintuotantokapasiteettiaan yhteensä noin 20–30 miljoonaa tonnia. Vuonna 2011 paperin kokonaistuotanto Kiinassa oli noin 93 miljoonaa tonnia. Suomen vuosituotanto on 12–15 miljoonaa tonnia.

Kasvava kysyntä ja ympäristövaatimukset uudistusten taustalla

- Kiristyvät vaatimukset energiatehokkuudesta, päästövähennyksestä ja vedenkulutuksesta yhdessä laatu- ja tehokkuustavoitteiden kanssa vauhdittavat investointeja. Kiinaan ei olla perustamassa uusia tehtaita, vaan vanhoja tuotantolinjoja modernisoidaan ja uusia tuotantolinjoja perustetaan vanhojen tehtaiden yhteyteen, Kivelä sanoo.

Suomalainen sellun- ja paperintuotannon teknologia on kansainvälisesti kehityksen kärjessä ja erittäin haluttua Kiinassa. Kiinan paperiyhdistys tarjoaa kiinalaisille suurille paperi- ja selluyrityksille mahdollisuuden tutustua suomalaiseen osaamiseen yhtenä kokonaisuutena.

- Suuret suomalaiset metsäteollisuusyritykset ovat jo Kiinassa, mutta nyt avaamme ovea erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille Kiinan markkinoille. Vaikka paperin ja sellun tuotanto kasvaa pääasiassa Aasiassa ja Etelä-Amerikassa, tarjoaa teknologiavienti mahdollisuuden suomalaisille yrityksille kääntää markkinamuutos edukseen, Kivelä toteaa.
 (http://media.ne.cision.com/l/uotywkui/www.finpro.fi/)