Tiedote 19.12.2012

Kiinalainen pääoma hakeutuu Suomeen

Kiinan tekemät suorat ulkomaiset sijoitukset kasvavat jatkuvasti. Suomen ja Kiinan välinen tiede- ja teknologiayhteistyö on herättänyt kiinalaisten rahoittajien kiinnostuksen suomalaista osaamista kohtaan. Suomessa vieraileva ryhmä kiinalaisia pääomasijoittajia tapasi suomalaisyrityksiä Helsingissä ja Oulussa.

– Kiinassa on paitsi valtavat markkinat, myös rahaa, jota monet pääomasijoittajia etsivät suomalaisyritykset ovat vailla. Kumppanuus kiinalaisten kanssa voi avata ovet uusille markkinoille ja antaa mahdollisuuden uudenlaiseen osaamisen kehittämiseen. Kiinalaiset ovat kiinnostuneita nimenomaan suomalaisesta korkean teknologian osaamisesta, sanoo Finpron Pekingin vientikeskuksen päällikkö Eija Tynkkynen.

Kiinan tekemät ulkomaiset investoinnit ovat kasvaneet räjähdysmäisesti 2000-luvun alun muutamista kymmenistä miljardeista dollareista. Vuonna 2010 Kiinan tekemät suorat investoinnit ulkomaille olivat lähes 300 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Suuret kiinalaiset pörssiyritykset Glodon ja Egensource sekä pääomasijoitusyritys Fortune Link tapasivat suomalaisia yrityksiä Espoon Innopolissa sekä Oulussa. Vierailun tavoitteena on luoda suhteita, jotka mahdollistavat sekä rahoitusta että osaamisen vaihtoa. Vierailun järjestävät yhdessä Finpro, Zpark, Lion Partners, Golden Bridge ja Tivit.

Sijoittajat ovat kiinnostuneita suomalaisesta huippuosaamisesta

– Pitkään tekemämme yhteistyö Pekingin Zhongguancun ZPark -tiedepuiston kanssa poikii kiinnostusta sekä innovaatiotoimintaan että rahoitusmahdollisuuksiin Suomessa. Tänne on etabloitunut vasta vähän kiinalaisyrityksiä, mutta tämäkin vierailu todistaa kiinnostuksen kasvusta. Uskon, että Suomeen kohdistuvien kiinalaisinvestointien määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 5–10 vuoden aikana, Tynkkynen sanoo.

Nykyisellään Suomi saa suoria ulkomaisia investointeja jopa alle EU-keskitason. Ulkomaisilla investoinneilla on kuitenkin merkittävä elinkeinopoliittinen rooli. Ne vahvistavat koko Suomen talouskasvua, työllisyyttä ja innovaatiotoimintaa.

– Suomi kiinnostaa sijoituskohteena kiinalaisia, mutta liian usein vain teorian tasolla. Suomella on vahva maine innovaatioiden ja erityisesti teknologian kärkimaana. Sijoitusten saamiseksi täytyy tehdä yhdessä määrätietoisesti töitä. Tästä konkreettinen esimerkki on Zhongguancun Finland Officen avautuminen suomalaisille ja kiinalaisille yrityksille marraskuussa, sanoo Lion Partnersin perustajajäsen Mikko Puhakka.

Helpottaakseen suomalaisyritysten jalkautumista Kiinaan Finpron hallinnoima FinChi -innovaatiokeskus laajenee tulevan kevään aikana Pekingin ZPark -ohjelmistopuistoon, joka on yksi Zhongguancun -alueen merkittävimmistä tiede- ja teknologiapuistoista. ZParkissa toimii myös suomalaistaustainen Lion Partners yrityskiihdyttämö. FinChi -innovaatiokeskukset tarjoavat yrityksille helpon ja nopean tavan aloittaa liiketoimintaa Kiinassa.