Tiedote 10.12.2012

Kiinan uusi matkustava keskiluokka ja 3 muuta matkailutrendiä

Eurokriisi ei estä Kiinan tai Brasilian vaurastuvaa keskiluokkaa matkustamasta ulkomaille. Yhä useampi heistä suuntaa Eurooppaan ja Suomeen. Finpro selvitti, minkälaisia palveluja Suomeen matkustavat uudet matkailijaryhmät odottavat yrityksiltä.

– Nousevien talouksien vaurastunut keskiluokka mullistaa matkailubisneksen. Kiinalaiset, intialaiset ja eteläamerikkalaiset ovat matkailijoina vähemmän kokeneita ja tarvitsevat usein tukea niin kielen kuin majoituksen kanssa. Räätälöityjen palvelujen kysyntä kasvaa, mikä on hyvä tilaisuus suomalaisille yrityksille, sanoo matkailualan trendejä selvittänyt Finpron seniorikonsultti Heli Mende.

– Suomalaiset tuntevat venäläiset matkailijat ja heille on hyvin tarjontaa. Tulevaisuuden kannalta olisi tärkeää tuotteistaa uusia palveluita vastaamaan uusien matkailijaryhmien odotuksia, Mende jatkaa.

Kehittyvien maiden keskiluokan kasvun vahvistavat Kiinan tilastoministeriön luvut, joiden mukaan lähes 40 miljoonaa kiinalaista matkusti ulkomaille vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla. Kasvua edellisvuodesta on 20 prosenttia.

– Vaurastuva keskiluokka haluaa nähdä Euroopassa ensin suosituimmat kohteet, kuten Rooman, Lontoon ja Pariisin. Suomella olisi kuitenkin paljon annettavaa, koska tulevaisuudessa matkailijat hakevat yhä useammin itselleen sopivia räätälöityjä elämyksiä, Mende sanoo.

Luonto, 55+ ja mobiilisovellukset kasvavia trendejä

– Yli 55-vuotiaat matkailijat ovat kasvava matkailijajoukko kaikissa pitkälle teollistuneissa maissa. Suomen kannalta tärkeimpiä ovat Länsi-Euroopan maat ja Japani. Tämänkin joukon sisällä on hyvin erilaisia ryhmiä. Työssäkäyvät 55+ matkailijat haluavat lomalla rentoutua omassa porukassa, kun taas eläkkeellä olevat matkailijat ovat hyvinkin kiinnostuneita aktiivisemmasta ja sosiaalisemmasta ohjelmasta, Mende kertoo.

Suomalaisille luonto on itsestäänselvyys, jossa kuitenkin Finpron selvityksen mukaan riittäisi hyödynnettävää useille erilaisille matkailijatyypeille.

– Luontokokemuksia voidaan paketoida luksustason elämyksiksi tai seikkailulomiksi. Keskieurooppalaiset eri lajien harrastajat ovat kiinnostavia niche-kohderyhmiä.

Mobiilisovellukset ovat monille yhä tärkeämpi osa matkakokemusta.

– Kiinnostavia esimerkkejä löytyy esimerkiksi Berliinin historiaa hyödyntävistä mobiilisovelluksista tai Lontoossa toimivasta huoneistohotellista, joka hyödyntää matkapuhelinsovelluksia yhteydenpidossa asiakkaisiin.

Finpron matkailualan neljä trendiä:

· Uusi matkustava keskiluokka – kehittyvien maiden vaurastuva keskiluokka matkustaa vuosi vuodelta enemmän. Matkailijoina he ovat vähemmän kokeneita ja matkustavat usein ryhmissä. Yksittäismatkailijatkin tarvitsevat usein tukea kielen kanssa ja kohderyhmälle soveltuvilla räätälöidyillä palveluilla on kysyntää.
· Harmaan eri sävyt – yli 55-vuotiaat matkailijat ovat kasvava ja heterogeeninen joukko, jonka erilaisia tarpeita tunnistamalla matkailualan yritys voi iskeä kultasuoneen. Senioreista on turha puhua, kun kyseessä ovat terveet, aktiiviset ja varakkaat matkailijat, jotka ovat valmiita panostamaan palveluihin ja kokemuksiin.
· Itsestään selvä luonto – luonto ja hyvinvointipalveluihin liittyvät yhä Suomen suurimmat tulevaisuuden mahdollisuudet. Matkailijat hakevat luontokohteilta puhtautta, ekologisuutta ja usein myös seikkailun tuntua. Puhdas luonto voi olla luksusta, mutta pelkkä kaunis näköala ei riitä, vaan halutaan innovatiivisia ja uusia elämyksiä.
· Mobiilisovellukset – matkavarausjärjestelmien ja sosiaalisen median sovellusten lisäksi yleistyvät myös reissun päällä käytettävät paikkatietoihin perustuvat mobiilipalvelut.