Tiedote 20.01.2012

Kokeneet matkailijat hakevat aitoa Lappia

Eurooppalaiset kokeneet matkailijat eivät hakeudu Lappiin laskettelukeskusten humun ja joulupukin perässä. Matkakohteelta odotetaan enenevässä määrin sen sijaan paikallista kulttuuria ja henkilökohtaista palvelua. Kahdeksan Länsi- ja Pohjois-Lapin yritystä yhdisti voimansa palvellakseen entistä paremmin näitä matkaajia.

”Asiakkailta keräämämme palautteen perusteella länsieurooppalaiset yksittäismatkailijat ovat kiinnostava ryhmä Lapin matkailuyrityksille. He ovat kokeneita matkailijoita, joilla on aikaa ja rahaa matkustaa. Lapista he hakevat luontokokemusten lisäksi paikallista kulttuuria ja henkilökohtaista palvelua”, kertoo vientipäällikkö Eila Kautto.
Kahdeksan matkailuyritystä Ivalon, Inarin, Utsjoen, Nuorgamin ja Muonion alueelta edistävät yhteistyössä Finpron kanssa Our Lapland – Our Saamiland -hankkeessa matkailumyyntiä Länsi-Euroopan markkinoille. Yritykset tarjoavat majoitus-, ravintola-, kuljetus- ja ohjelmapalveluita kohderyhmänään erityisesti yksittäismatkailijat, jotka eivät halua ostaa valmiita matkapaketteja, vaan kaipaavat yksilöllisesti räätälöityjä matkoja.
”Kokeneet matkailijat tuntevat perinteiset poroajelut ja joulupukit, ja he hakevat niiden tilalle jotain muuta. Haluamme tarjota sellaista, mitä itse teemme Lapissa eri vuodenaikoina. Asiakkaille tarjotaan mahdollisuus tutustua saamelaiseen kulttuuriin ja arkeen sekä tietysti erilaisia valmiita luontoretkiä. Yritykset toimivat laajalla alueella ja tarkoituksena on, että matkailija voi samalla matkalla tutustua laajemmin Lapin luontoon”, Kautto jatkaa.
Perheyrityksiltä joustavaa ja yksilöllistä palvelua
"Our Lapland – Our Saamiland vientirengas on loistava esimerkki siitä, miten Lapin eri alueiden matkailuyritykset voivat yhdistää voimansa tavoitellessaan asiakkaita kansainvälisiltä markkinoilta. Mukana olevat perheyrittäjät ovat kokeneita ja he pystyvät palvelemaan vaativia matkailijoita. Yritykset pystyvät vastaamaan asiakkaiden erityistoiveisiin ja tarjoamaan henkilökohtaista palvelua”, Finpron seniorikonsultti Elina Puszkarzewicz sanoo.
Our Lapland – Our Saamiland -vientirenkaassa ovat mukana Guesthouse Husky Oy, Hotelli Inari Oy, Hotelli Inarin Kultahovi Oy, Kukkolan Tilausliikenne Oy, Nuorgamin Lomakeskus Oy, Särkijärven Majat Oy, Lomakylä Valle & ohjelmapalvelu Poronpurijat, Lake & Snow Inari ja Lomakylä Inari.