Siirry sisältöön
Tiedote 21.12.2012

Koulutusvientiä kehittyville markkinoille

Ammatillisesta koulutuksesta leivotaan Suomessa uusia vientituotteita. Finpron tuoreen selvityksen mukaan kehittyvien maiden vaurastuva keskiluokka ja koulutusjärjestelmien uudistukset avaavat suomalaisille uusia mahdollisuuksia koulutusvientiin.

– Kaikkialla maailmassa on sama haaste: työmarkkinoiden muutos ja kasvavat
ikäluokat asettavat koulutusjärjestelmille radikaaleja uudistusvaatimuksia.
Kehittyvien maiden kasvava keskiluokka haluaa koulutuksen kautta parempaa
elämää lapsilleen ja heillä on myös varaa hankkia koulutusta,
projektipäällikkö Eeva Nuutinen Finprosta kertoo koulutusviennin trendeistä.

Finpron selvityksen mukaan erityisesti Lähi-idässä, Kiinassa ja
Kaakkois-Aasiassa on meneillään laajoja koulutusjärjestelmien rakenteiden
kehittämishankkeita korkeamman asteen opetuksen ja ammatillisen koulutuksen
suorituskyvyn parantamiseksi. Esimerkiksi Saudi-Arabian koulutusjärjestelmän
uudistukseen investoidaan arviolta 140 miljardia euroa.

– Suomalaisten erityisosaaminen on koulutusratkaisujen paketoinnissa ja
viennissä. Koulutuspuolella meillä on paljon tarjottavaa myös tiedon ja
teknologian saralla. Esimerkiksi ICT-oppimisalustojen, pelien ja
järjestelmien toimittajilla on lupaavia kansainvälistymisavauksia, Nuutinen
kuvaa.

Ammatillisesta koulutuksesta uusia avauksia

Ammattitaidon kehittämisessä on kyse laajemmasta murroksesta kehittyvissä
talouksissa. Käsityöläisammatteihin sopii mestari-kisälli-malli, mutta
laajempaan teolliseen tuotantoon mallia on vaikea soveltaa.

Yksi suomalaisen koulutusviennin edelläkävijöitä on Jyväskylän
Ammattikorkeakoulu JAMK, joka tekee ammatillista opettajien koulutusta
kolmivaiheisen mallin mukaan.

– Perusidea on valmentaa paikallisista osaajista kouluttajia ja pyrkiä
luomaan paikallisen opetuslaitoksen kanssa yhteinen bisnes. Suomalainen
ammatillinen opettajankoulutus kiinnostaa laajalti. Kosovossa ja
Makedoniassa olemme juuri päättäneet onnistuneesti pilot. Muun muassa
Venäjällä, Kazakstanissa ja Saudi-Arabiassa ammatillisen koulutuksen
kehittämiseen tarvitaan opettajakoulutusta laajempi paletti, jossa katsotaan
kohdemaan tarpeet ja vastataan niihin, sanoo JAMK:n kansainvälisen
koulutusliiketoiminnan asiantuntija Timo Juntunen.

Espoon seudun koulutusyhtymä Omnia on aloittanut Egyptissä yli miljoonan
euron Twinning-hankkeen, ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi. Omnia on
koonnut hankkeen toteuttajaksi koko Suomen ammatillisen koulutuksen
osaamista edustavan verkoston.

– Ammatillisen koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet ovat alkaneet kiinnostaa
sillä Egyptissä ja sen naapurimaissa on valtava määrä nuorta väestöä ilman
työtä tai koulutusta, sanoo Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian
innovaatiopäällikkö Mervi Jansson.

Lisätietoja:

Eeva Nuutinen, senioriprojektipäällikkö, Finpro, 040 343 3317,
eeva.nuutinen@finpro.fi Mervi Jansson, innovaatiopäällikkö, Espoon seudun
koulutuskuntayhtymä Omnia, 043 820 0152, mervi.jansson@omnia.fi Timo
Juntunen, kansainvälisen koulutusliiketoiminnan asiantuntija, JAMK, 040 7790
763, timo.juntunen@jamk.fi Outi Torniainen, viestintä- ja
markkinointijohtaja, Finpro, 040 512 1375, outi.torniainen@finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä
edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro
edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä
olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla,
palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi
paikallisesti ja kansainvälisesti. 400 asiantuntijaamme työskentelee 69
toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen
lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan
teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.
www.finpro.fi