Tiedote 29.03.2012

Lapin yritysten kasvu löytyy Venäjältä

Finpro ja Lapin ELY-keskus käynnistävät rakennus- ja kaivosteollisuuden yrityksille Venäjän markkinoiden koulutusohjelman tukemaan yritysten kansainvälistymistä. Yritykset ovat odottaneet vuosia Koillis-Venäjän suurten energia- ja infrahankkeiden käynnistymistä, mutta liiketoimintamahdollisuuksia olisi jo nyt.

– Venäjällä rakentaminen ja muu teollisuus on jatkanut kasvuaan energiahintojen tukemana viime vuodet. Uudessa ohjelmassamme koulutamme yrityksiä tarttumaan Venäjän mahdollisuuksiin lähitulevaisuudessa tai vahvistamaan jo alkaneita Venäjän kaupan toimia. Käytännönläheinen ja yritysten tarpeisiin räätälöity koulutus rakennetaan Finpron pitkäaikaisen Venäjän markkinatuntemuksen ja lukuisten yrityskonsultointien pohjalle, kertoo Finpron Lapin aluepäällikkö Jarno Valkeapää.

Lappilaisten yritysten pettymykseksi poliittiset päätökset Koillis-Venäjän kehittämiseksi, esimerkiksi Shtokmannin kaasukentän rakentaminen, ovat lykkääntyneet jo vuosien ajan. Päätös avaisi merkittäviä rakennusmahdollisuuksia Murmanskin ympäristössä. Valkeapää muistuttaa, että verkostot Venäjällä olisi luotava ja kokemusta kerättävä jo ennen varsinaisia päätöksiä, jonka vuoksi yritysten kannattaisi suunnata Venäjän markkinoille jo nyt.

– Lappilaiset yritykset ovat olleet varovaisia käynnistämään tai laajentamaan Venäjän kauppaa. Haluamme tarjota yrityksille kaiken mahdollisen avun Venäjälle menestymiseksi ja riskien hallitsemiseksi, sanoo Lapin ELY-keskuksen neuvotteleva virkamies Hannu Viranto.

Venäjälle yritysten omista lähtökohdista

Lapin ELY-keskuksen ja Finpron uudessa koulutusohjelmassa tarjotaan käytännönläheistä Venäjän kaupan osaamista. Painopiste on konepaja-, logistiikka- ja rakennusalan yrityksissä sekä kaivosalalle tuotteitaan tai palveluitaan tarjoavissa yrityksissä. Ohjelmassa valmistaudutaan toimimaan Venäjällä yrityksen omista lähtökohdista.

– Kaivosteollisuuden voimakas kehittyminen on kerryttänyt lappilaisille yrityksille kansainvälisen tason korkeaa osaamista, jolle on kysyntää myös Venäjällä. Rakennusteollisuuden osalta löytyy osaavia talonrakentamisen, korjausrakentamisen ja infrakentamisen yrityksiä. Näillä yrityksillä olisi potentiaalia päästä Venäjällä osaksi alihankintaketjua, mutta myös rakentaa omia suoria yhteistyökumppanuuksia pienempien ja paikallisten luotettavaksi varmistettujen rakennusyritysten kanssa, Valkeapää sanoo.