Tiedote 20.06.2012

Pitkittyvä eurokriisi kääntää suomalaisyritysten katseet kehittyville markkinoille

Kehittyvien markkinoiden kasvumahdollisuudet kiinnostavat suomalaisyrityksiä yhä enemmän, selviää Finpron tuoreesta kyselystä. Turkki, Puola, Kolumbia ja Peru sekä Indonesia ovat esimerkkejä suomalaisyrityksiä kiinnostavista uusista kasvumarkkinoista, joihin yritykset ovat valmiita panostamaan.

Euroopan talousvaikeudet vahvistavat kehitystä, jossa suomalaisyritykset panostavat lähimarkkinoille mutta pyrkivät samalla myös vahvemmin tietyille kehittyville markkinoille.

– Voimakkainta talouskasvu on tällä hetkellä kehittyvillä markkinoilla. Suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten on usein kannattavampaa pyrkiä kasvumarkkinoille, joissa on vähemmän kilpailua ja siten mahdollisuus saavuttaa suurempi markkinaosuus, kuin suurimmille ja eniten kilpailluille markkinoille, kertoo Finpron globaalista partnerihallinnasta vastaava johtaja Jyrki Härkki.

Rohkeat hakevat kasvua uusilta markkinoilta

– Suomalaisyritysten tärkeät lähimarkkinat Venäjä, Ruotsi, Saksa, Norja ja Iso-Britannia sekä kauempana Kiina kiinnostavat jatkossakin, mutta kyselyn tulokset vahvistavat vuosia jatkuneen trendin Latinalaisen Amerikan kiinnostavuuden noususta, Härkki sanoo.

Kyselyn tulosten perusteella esimerkiksi Turkki ja Puola ovat suomalaisyrityksiä kiinnostavia nopean talouskasvun maita. Molemmissa maissa investoidaan voimakkaasti uusiutuvaan energiaan ja uusiin energiaratkaisuhin. Rakentaminen ja terveydenhuollon ratkaisut tarjoavat niin ikään mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Väestöpohja, kasvava ostovoima ja logistinen sijainti tekevät Turkista ja Puolasta kiinnostavia maita myös investointi- ja etabloitumiskohteena.

Aasiassa Kiinan ja Intian rinnalle ovat nousseet Kaakkois-Aasian maat, joista Indonesia on tällä hetkellä kaikkein kiinnostavin. Indonesia on noussut kiinnostavuudessa Kaakkois-Aasian maiden Thaimaan, Malesian, Vietanamin ja Singaporen ohi.

– Yritysten kokemusten mukaan Indonesian markkinoille pääsy vie aikansa, mutta mahdollisuudet tekevät markkinoista houkuttelevat. Indonesiassa suomalaisyritysten näkökulmasta kiinnostavia toimialoja ovat cleantech- ja energia-alat. Maassa tehdään investointeja myös esimerkiksi ICT-alaan, terveydenhuoltoon ja perusinfrastruktuuriin, Härkki jatkaa.

Uusia vientikeskuksia yritysten tarpeisiin

Kyselyn tulokset ohjaavat Finpron vientikeskusten sijoittumista ja päätöksiä uusien vientikeskusten perustamisesta. Kuluneen vuoden aikana Finpro on avannut uudet vientikeskukset Ruotsiin ja Norjaan.

Myöhemmin tänä vuonna Finpro avaa vientikeskukset Indonesiaan, Kolumbiaan ja Peruun. Vuonna 2011 Finpro avasi Rio de Janeiroon Brasiliaan meriteollisuuteen keskittyvän vientikeskuksen.

Finpron kyselyyn vastasi yhteensä 1 154 suomalaisyritysten edustajaa. Kyselyssä kysyttiin, mihin maihin yritykset olisivat kiinnostuneita panostamaan myynnin lisäämiseksi.