Tiedote 05.06.2012

Suomalaisesta kaukolämpöosaamisesta vientituote

Suomalaisyritysten kaukolämpöosaamisesta on leivottu kokonaisratkaisu, jota viedään maailmalle yhden brändin alla. Suomalaisyritysten tavoitteena ovat satojen miljoonien arvoiset kaukolämpöjärjestelmien uusimishankkeet entisen Neuvostoliiton alueella ja itäisessä Euroopassa. Finpro yhdistää uudessa hankkeessaan asiakkaiden ongelmat ja suomalaisyritysten tarjooman uudella tavalla muun muassa sosiaalisessa mediassa.

– Neuvostoliiton aikaisten kaukolämpöjärjestelmien uusiminen ja hajautetun tuotannon lisärakentaminen avaavat uusia, vuositasolla satojen miljoonien eurojen arvoisia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Suomalaista kokonaisratkaisua lähdetään viemään yhden brändin alla suoraan kansainvälisille asiakkaille, kertoo Finpron energiatoimialan johtaja Janne Hietaniemi.

Kaukolämpöohjelmassa hyödynnetään internetissä tämän vuoden alussa käynnistettyä Cleantech Finlandin SOLVED-asiantuntijapalvelua, jonka avulla asiakkaat löytävät suomalaisyritysten ratkaisut ja teknologiaosaamisen kokonaisuutena.

– Yhdistämme asiakkaiden haasteet ja suomalaisyritysten tarjooman nykyaikaisella tavalla hyödyntämällä digitaalisia kanavia ja sosiaalista mediaa. Näin asiakkaiden ongelmat ratkotaan nopeammin, laajemmalla asiantuntijaryhmällä ja ilman transaktiokustannuksia, Hietaniemi jatkaa.

– Digitaaliset kanavat ovat briljantti keino avata suora yhteys suomalaisyritysten ja asiakkaiden välille. Yksikään suomalaisyritys ei pysty toimittamaan valmista kokonaisuutta, mutta yhden kaukolämpöbrändin alla pystymme tarjoamaan kokonaisratkaisuja asiakkaillemme ja myymään myös pienempiä osakokonaisuuksia, sanoo vuosia entisen Neuvostoliiton alueella kaukolämpöprojekteissa toiminut ÅF-Consult Oy:n seniorikonsultti Pekka Kouri.

Satojen miljoonien eurojen mahdollisuudet

Finpron kaukolämpöhankkeen ensimmäisessä vaiheessa vuonna 2011 tunnistettiin tiensä päähän tulevia kaukolämpöjärjestelmiä entisen Neuvostoliiton alueella ja itäisessä Euroopassa. Pelkästään Ukrainassa, Venäjällä ja Kazakhstanissa investoidaan lähitulevaisuudessa arviolta miljardi euroa vuosittain kaukolämpöön. Modernisointihankkeiden edetessä investointien määrä kasvaa tuntuvasti. Suomalaisen kaukolämmön ja -jäähdytyksen tehokkuus, pieni hävikki ja edullinen hintataso antavat hyvät edellytykset myydä kaukolämpöosaamista ja -tuotteita.

– Entisen Neuvostoliiton alueella on viime vuosina herätty liiketoiminnalliseen ajatteluun energia-alalla. Suomalaisyritysten ratkaisujen avulla asiakkaat pystyvät tekemään kannattavaa liiketoimintaa kaukolämmöllä, Kouri kertoo.

Selvityksen pohjalta suomalaisyritysten osaamisesta muodostettiin kokonaisuus, joka kattaa kaukolämmön ja -jäähdytyksen, verkoston, laitteet, tuotannon, järjestelmän hallinnan, huollon ja konsultoinnin. Kansallisen kaukolämpöhankkeen toisessa vaiheessa kokonaisuutta tarjotaan tunnistettuihin tarpeisiin.

Finpro järjestää yrityksille kansallisen kaukolämpöhankkeen toisen vaiheen käynnistystapahtuman torstaina 7.6. Helsingissä.