Tiedote 19.04.2012

Terveysmarkkinat avautuvat Venäjälle

Finpron uusi FinlandCare-ohjelma tukee suomalaisten yksityisten terveyspalvelujen kansainvälistymistä. Ohjelmassa korkealaatuisia suomalaisia terveyspalveluita tehdään tunnetuiksi Venäjällä ja edistetään venäläisten terveysmatkailua Suomeen. Pitkällä tähtäimellä ohjelma tukee kasvuhakuisten suomalaisyritysten sijoittumista Venäjän markkinoille.

– FinlandCare-ohjelman tavoitteena on kasvattaa suomalaisten yksityisten terveyspalveluyritysten kansainvälistymisvalmiuksia. Ohjelman ensimmäisen vaiheen kärkenä on tehdä suomalaista lääketieteellistä huippuosaamista ja teknologiaa hyödyntävät hoidot tunnetuiksi ja halutuiksi Venäjällä ja saada potilaita hoitoihin Suomeen, kertoo johtaja Meria Heikelä Finprosta.

FinlandCare-ohjelman toteuttaa Finpro yhteistyössä FinnMedi Oy:n kanssa. Ohjelma on käynnistetty työ- ja elinkeinoministeriön tuella.

Venäläiset hakevat ulkomaisia terveyspalveluita

– Ohjelman alkuvaiheessa painopiste on Venäjälle suuntautuvassa markkinointiviestinnässä. Sen avulla lisätään suomalaisten yksityisten terveyspalvelujen tunnettuutta Venäjällä. Arviolta noin 100 000 venäläistä matkusti ulkomaille lääketieteellisiin hoitoihin vuonna 2010. Venäläisten keskuudessa Suomi ei ole tällä hetkellä tunnettu terveyspalvelukohde ja yksittäisten yritysten mahdollisuudet ja resurssit itsensä tunnetuksi tekemiseen ovat rajalliset, kertoo Finpron seniorikonsultti Eero Toivainen.

Terveysmatkailun edistämisen myötä suomalaiset terveyspalveluyritykset saavat kokemuksia venäläisten kanssa toimimisesta ja kasvattavat valmiuksiaan siirtyä Venäjän markkinoille.

– Markkinointiviestinnän lisäksi tuemme yritysten verkostoitumista Venäjällä ja autamme löytämään oikeat kumppanit. Etabloitumista Venäjän markkinoille tukevat yrityksille tehtävät markkina- ja kilpailijaselvitykset sekä verkoston myyntikanavan kehittäminen, Toivainen jatkaa.