Tiedote 19.03.2013

FinNode: Lääkäri määrää pian älypuhelinsovelluksia

Yhdysvalloissa mobiiliterveysteknologian markkinat kasvavat vauhdilla ja maa on alan edelläkävijä. Lääkärit määräävät jo älypuhelinsovelluksia osana potilaiden hoitoa. Useat suomalaisyritykset ovat tarttuneet kasvun avaamiin mahdollisuuksiin.

– Yhdysvaltain terveysteknologian markkinat ovat kehittyneet viime vuosina valtavasti terveydenhuollon jatkuvasti nousevien kulujen paineessa. Kekseliäät mobiilisovellukset antavat kuluttajille vahvemman roolin omasta terveydestään huolehtimiseen ja tuovat kustannussäästöjä. Terveyshaittojen ennaltaehkäisy on aina halvempaa kuin oireiden ja sairauksien hoito, sanoo Finpron Washingtonin vientikeskuksen päällikkö Val Kratzman.

Vuoden alusta osaksi Tekesin ennakointityötä ja Team Finland -verkostoa vahvistamaan liitetyn FinNode-innovaatioverkoston tekemän selvityksen perusteella Yhdysvalloissa terveydenhuollon uudet mobiiliteknologiat ovat yksi nopeimmin kasvavia uusia toimialoja. Voimakkaasti kehittyviä alueita ovat muun muassa potilaiden etävalvonta, ratkaisut ikääntyneiden terveydenhuoltoon ja vaikeista sairauksista toipuvien potilaiden tuki. Yhdysvaltain mobilliterveysmarkkinat jakautuvat yhä selvemmin kuluttajille ja sairaaloihin tarkoitettuihin tuotteisiin. Markkinoiden kehitystä ajavat kuitenkin ensisijaisesti kuluttajat, jotka tekevät ostopäätökset.

– Ohjelmistokehityksen avaama muutos korostaa kuluttajan roolia uudella tavalla terveydenhuollossa. Terveysteknologian kehitys luo uudenlaisia superkuluttajia, jotka saavat enemmän keinoja omasta terveydestään huolehtimiseen ja ottavat siitä myös enemmän vastuuta. Älykkäät sovellukset helpottavat vertaistuen saamista ja oman toiminnan muuttamista, Finpron konsultti Maria Mäkelä sanoo.

Menestykseen ei riitä hyvä tuote

– Hyvä tuote ei riitä menestykseen erittäin kilpailluilla USA:n markkinoilla. Suomalaisyritysten markkinoille menossa korostuu luotettavan paikallisen partnerin löytäminen, joka tuntee markkinat ja vie yrityksen osaksi alan ekosysteemiä, Kratzman kertoo.

FinNoden selvityksen mukaan tiukka yksityisyydensuoja, terveysalan säätely ja vakuutusalan korvausjärjestelmä ovat yritysten liiketoiminnan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Yhdysvaltain markkinoille suuntaavien yritysten on ymmärrettävä kuluttajatuotteiden vaatimukset, mutta myös lääketieteellinen sääntely. Ansaintamallin kannalta keskeisellä sijalla terveystuotteissa on sairasvakuutusten hyvitysjärjestelmä.