Tiedote 13.02.2013

FinNode: Maailman suurin ostoslista

Suomalaisyritysten pohjoisten alueiden erikoisosaamiselle on kasvava tarve Venäjällä. FinNode-innovaatioverkoston tuoreen raportin mukaan Venäjän investoinnit arktisen alueen kehittämiseen ja Koillisväylän avautuminen luovat kysyntää paitsi laivanrakennusteollisuuden erityisosaamiselle myös rakennusteollisuudelle.

Vuoden alusta osaksi Tekesin ennakointityötä ja Team Finland -verkostoa vahvistamaan liitetty FinNode-verkosto tutki tuoreessa selvityksessään suomalaisyritysten bisnesmahdollisuuksia Venäjän arktisella alueella. Selvityksen mukaan Venäjän rakennusteollisuussektorilla on suurin tarve innovatiivisille teknologioille ja ulkomaisille yrityksille.

– Suomalaisyritysten näkökulmasta käsillä on maailman suurin ostoslista. Venäjä kehittää voimakkaasti arktista aluettaan hyödyntääkseen öljy- ja kaasuvarantojaan. Rakennustyömaat tarvitsevat arktisten alueiden rakennusmateriaaleja ja turvallisia rakennusteknologioita ikiroutaan ja ekologisesti herkille alueille. Venäjällä on puute myös arktisten olojen hitsaustekniikoista ja korkean energiatehokkuuden teknologioista, joita meillä Suomessa on, kertoo FinNode Venäjän johtaja Virpi Herranen.

Ennakoinnin ja muutosten analysoinnin merkitys korostuvat nopeasti muuttuvassa maailmassa. Tekes ja Finpro edistävät yhdessä muun Team Finland -verkoston kanssa suomalaisyritysten kansainvälistymistä ja Suomeen suuntautuvia investointeja.

Arktisen alueen kuluttajamarkkinat kehittyvät

– Arktisen alueen kuluttajat urbanisoituvat ja kotitalouksien ostovoima kasvaa. Suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten bisnesmahdollisuus voi olla myös jokin uusi palvelu, joka helpottaa arkea kaamoksessa tai tuottaa huvia pakkasessa. Erilaiset digitaaliset etäsovellukset niin opetuksessa kuin terveydenhoidossa ovat kiinnostava kehityskohde, miksei myös arktinen superfood Suomesta. Lentoyhteys Murmanskista Ouluun tai Rovaniemelle kiinnostaisi ostosmatkailijoita ja alentaisi kynnystä lähteä tekemään vientikauppaa, sanoo Finpron Pietarin vientikeskuksen päällikkö Kirsi-Maarit Poljatschenko.

Selvityksen mukaan myös energiasektorilla ja logistiikassa on paljon mahdollisuuksia. Lisäksi suomalaiset ympäristöystävälliset teknologiat, ICT-osaaminen ja terveydenhuolto herättävät mielenkiintoa arktisen alueen kehittämisessä.

Ulkomaisia yrityksiä houkutellaan maahan

Venäjän öljy- ja kaasuvarannoista valtaosa sijaitsee arktisilla alueilla. Öljy- ja kaasuteollisuuden kasvun myötä Venäjän arktinen alue kehittyy ja siellä on kasvava tarve äärimmäisiin olosuhteisiin sopiville tuotteille, palveluille ja teknologioille, joita venäläiset yritykset eivät pysty tarjoamaan.

– Arktisten alueiden kehittämiseen on sitouduttu Venäjän johtoa myöten. Ulkomaisten yritysten kaupanteko Venäjällä on helpottunut Venäjän liityttyä WTO:hon ja jopa 90 prosenttia hankinnoista on kaupallisia ja ulkomaalaisille avoinna, Herranen sanoo.