Tiedote 18.06.2013

Finpron asiakaskyselyn 2013 tulokset

Suhteellisesti tarkasteltuna suomalaisten yritysten kiinnostus kehittyviä markkinoita kohtaan jatkaa nopeaa kasvuaan ja kasvun nopeus ohittaa kirkkaasti perinteiset markkinamme. Kiinnostuksen lähtötaso on kuitenkin niin matala, että näyttäisi kestävän vielä pitkään ennen kuin yritysten panostukset kehittyville markkinoille pääsevät edes lähelle perinteisten markkinoidemme tasoa.

Muutamia pieniä muutoksia lukuun ottamatta suomalaisyritysten tärkeimpien kohdemarkkinoiden lista on pysynyt samana viime vuodesta. Venäjä, Ruotsi, Saksa ja Norja pitävät kiinni kärkisijoista. Kiina ja Yhdysvallat puolestaan edustavat kaukomarkkinoita muuten Euroopan dominoimassa kärkikymmenikössä.

Vanhoilta markkinoilta uusille markkinoille

Minne yritykset sitten kohdistavat voimavarojaan etsiessään uutta kasvua? Jos katsomme missä kiinnostus on kasvanut eniten, niin kaksi maata erottuu selkeästi listasta. Nämä ovat Myanmar ja Mongolia. Vaikka kiinnostuneiden yritysten lukumäärä on vielä melko pieni, on hyvin vaikea jättää huomiotta 200-300% kiinnostuksen kasvua vuositasolla. Tätä kasvunopeutta voi pitää ainakin ennakkovaroituksena siitä mitä tuleman pitää. Käsitystä tukee myös muiden maiden hallitusten ja yritysten Myanmaria ja Mongoliaa kohtaan osoittama kiinnostus.

MENA-alue (Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka) näyttävät kokonaisuudessaan kiinnostavan yrityksiä. Vahvinta kiinnostuksen kasvu on ollut esimerkiksi Irakin, Qatarin ja Omanin kaltaisissa maissa. Arabiemiraatit ja Saudi-Arabia ovat puolestaan esimerkkejä maista, joissa kiinnostuksen kasvu ei enää ole niin nopeaa mutta vastaavasti kiinnostuneiden yritysten kokonaismäärä on jo saavuttanut merkittävän tason. Pohjois-Afrikan maista kiinnostus on vahvinta Tunisiaa ja Libyaa kohtaan.

Uusia markkinoita vanhojen markkinoiden sisällä

Uusia markkinoita voi löytää myös katsomalla syvemmälle vanhoihin markkinoihin. Venäjä on hyvä esimerkki tästä. Moskova ja Pietari dominoivat usein keskustelua Venäjän liiketoimista mutta kyselymme osoittaa, että Venäjältä löytyy näiden kaupunkien ulkopuolelta ainakin yhdeksän aluetta, joihin kohdistuva kiinnostus on samalla tasolla kuin Itävallalla tai Slovakialla. Jos laajennamme tarkastelun koskemaan IVY-maita, huomaamme, että kiinnostus Valko-Venäjää kohtaan on puolestaan saavuttanut Italian ja Espanjan tason.

Finpron asiakaskysely

Viime vuoden asiakaskyselyn tuloksien pohjalta Finpro on nyt perustanut vientikeskukset Jakartaan, Limaan, Tukholmaan ja Osloon. Orastavan kiinnostuksen maihin, kuten esimerkiksi Mongolia ja Mosambik, rakennamme alihankkijaverkostoja.Finpron asiakaskysely luotaa vuosittain suomalaisten yritysten mielipiteitä. Kyseessä on käytännöllinen työkalu, joka tuo asiakasnäkökulman vahvasti mukaan suunnitteluumme ja päätöksentekoomme. Finpron kyselyyn vastasi yhteensä 957 suomalaisyritysten edustajaa. Kyselyssä kysyttiin, mihin maihin yritykset olisivat kiinnostuneita panostamaan myynnin lisäämiseksi.

Asiakaskyselyn tiivistelmä

Katso Finpron asiakaskyselyn 2013 tulosten tiivistelmä (englanniksi) http://slidesha.re/10t1beB