Tiedote 04.03.2013

Puujakkaran matka ideasta kansainvälisille markkinoille

Maailmankuulu italialainen designyritys Riva1920 otti tuotantoonsa suomalaisen suunnittelijan Tapio Anttilan Flux-jakkaran. Yhteistyö syntyi Anttilan osallistuttua Finpron design-yritysten vientirenkaaseen.

Tapio Anttila osallistui viiden muun suomalaisen designyrityksen kanssa Finpron Design Finland Milano -vientirenkaaseen.

– Tavoitteeni oli päästä yhteistyöhön Riva1920:n kanssa, koska tuotteeni sopivat tyyliltään ja arvoiltaan juuri heidän mallistoonsa.

Riva1920 teki jo päätöksen ottaa Flux-jakkaran tuotantoonsa. Jakkara lanseerataan Milanon designmessuilla huhtikuussa 2013.

Vientirenkaan tavoitteena oli edesauttaa suomalaisia yrityksiä kansainvälistymään avaamalla kontakteja Italian markkinoilla. Vuosina 2010–2012 renkaaseen osallistui Anttilan lisäksi Johanna Gullichsen Textile Craft & Design, Pentagon Design, Pure Design, Teollisuuden Ystävät ja SAAS Instruments.

– Saimme yrityksille yhteensä 52 tuote-esittelyä. Näistä esittelyistä 32 kanssa jatkettiin keskustelua ja tuotekehitystä. Tällä hetkellä tuotantoon on päässyt jo kaksi tuotetta, joista toinen on Tapio Anttilan jakkara, kertoo Finpron seniorikonsultti Elina Puszkarzewicz.

Ideasta tuotteeksi

Vientirenkaan vetäjänä toimi suomalaisen ja italialaisen sisustusalan asiantuntija ja mm. Alessin muotoilujohtajana työskennellyt Kristiina Lassus. Lassuksen kautta yritykset saivat kontakteja ja tapaamisia italialaisiin maailmankuuluihin designyrityksiin.

– Lähestymistapamme oli yrityslähtöinen. Pohdimme missä ovat kunkin designyrityksen vahvuudet ja toisaalta mitä kontaktoidut italialaisyritykset tarvitsevat, Lassus kuvailee.

– Tuotteen matka ideasta tuotantoon on pitkä ja haasteellinen. Voi kestää jopa kolme vuotta ennen kuin tuoteideat pääsevät markkinoille, siksi usean yrityksen osalta konkreettisia tuloksia vielä odotellaan. Monella on yhteistyöhanke kesken ja toivommekin näkevämme pian lisää uusia tuotteita, Lassus kertoo.

Menestystuote syntyy puoliksi vahingossa

Lassuksen mukaan Italialaisessa tuotesuunnittelussa etsitään yksilöllisyyttä ja innovatiivisia ratkaisuja, standardituotteet eivät säväytä.

– Se mistä menestystuote syntyy, onkin monimutkaisempaa. Yleensä ikonituote syntyy puoliksi vahingossa, eikä laskelmoinnin tuloksena. Valmista reseptiä ei ole kenelläkään, muutenhan tätä tekisivät kaikki, Anttila naurahtaa.

Anttilan mukaan jo pääsy Italian markkinoille on suomalaiselle designyritykselle iso askel.

– Jos onnistut lyömään läpi Italiassa, markkina-alueenasi on koko maailma, tiivistää Anttila.