Tiedote 06.02.2013

Suomalaiset herkut esittäytyvät Moskovassa

Venäjä on Suomen elintarvikeviennin tärkein kohdemaa ja viennin määrä Venäjälle on edelleen kasvussa. Tänä vuonna 11. – 15.2.2013 Prodexpo -messuilla Moskovassa esittäytyy useampia suomalaisyrityksiä kuin koskaan aikaisemmin. Useat yrityksistä markkinoivat messuilla tuotteitaan Food from Finland –yhteisbrändin alla.

Suomen maaosasto Prodexpo -messuilla kuvastaa suomalaisten tuotteiden matkaa Venäjälle, luontoa, puhtaita makuja ja ekologisuutta. Osastolla on läsnä yksitoista yritystä. Osaston toteuttavat Finpro, ExpoEast Oy, Fennopromo Oy sekä Elintarvikekehityksen osaamiskeskus OSKE.

Brändillä lisää näkyvyyttä

Suomalaiset esittäytyivät messuilla ensimmäistä kertaa Food from Finland -brändin alla. Brändin avulla liitetään Suomen positiivinen maamielikuva avuksi tuotteiden markkinointiin ja nostetaan yritysten omia tuotemerkkejä esille muusta tuotetarjonnasta.

– Ruotsi rakensi aikoinaan elintarvikevientinsä perustaa Food from Sweden -brändin avulla. Samoin toimimme nyt myös Suomessa, kertoo brändin haltijan Fennopromo Oy:n toimitusjohtaja Eeva-Liisa Lilja.

– Suomi-brändin hyöty vaihtelee markkinasta ja yrityksestä toiseen: sillä on merkitystä esimerkiksi Itämeren ympärysmaissa Venäjällä, Baltiassa ja Saksassa, Lilja sanoo.

Suurin hyöty maabrändistä on pienille yrityksille varsinkin silloin, kun ne vasta hakevat jalansijaa uusilta markkinoilta. Brändillä pyritään myös luomaan jatkuvuutta suomalaisen ruuan markkinointiin.

Erikoistuotteilla Venäjälle

Yritykset esittelevät Suomen osastolla venäläisille asiakkaille edustavan valikoiman suomalaisia herkkuja. Näytteillä ovat kylmäpuristetut ruokaöljyt, korkealaatuiset lihajalosteet, ruissipsit, tattarileivonnaiset, gluteenittomat, laktoosittomat ja vehnättömät leipomotuotteet, aidot maalaislimput ja kahvileivät. Messuvieraille esitellään myös hunajaa, suomalaisia luomukauratuotteita ja juustoja, unohtamatta eettisesti ja ekologisesti tuotettua kaviaaria. Suomen ruokalähettiläs, keittiömestari Kim Palhus maistattaa tuotteita osaston asiakkaille.

Hyvä maku on kaikkein tärkein

Osastolla esittäytyvä Vuohelan Herkku Oy on Suomen suurin gluteenittomien tuoretuotteiden valmistaja.  Allergiavapaiden tuotteiden kysyntä on vasta heräämässä Venäjällä. Avainasia on tuotteiden hyvä maku.

– Messut ovat ainutlaatuinen mahdollisuus tuotetestaukseen, käytämme sen tarkkaan hyödyksemme, kertoo yrityksen laatupäällikkö Reetta Ruotsalainen.

– Vientimarkkinoille lähtöön löytyy uskallusta, kun tiedämme tuotteidemme täyttävän asiakkaan odotukset. Voimme aidosti tuottaa tuotteillamme asiakkaille lisäarvoa niin Suomessa kuin maailmalla, iloitsee Ruotsalainen.

Laitilan Leipä Oy osallistuu Prodexpo-messuille makeilla leivonnaisillaan.

– Olimme mukana Anuga-messuilla Saksassa 2011. Mielenkiintoinen havainto oli, että tuotteemme kiinnostivat etenkin venäläisiä asiakkaita. Päätimme lähteä esittelemään tuotteitamme paikan päälle, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mika Heinonen.

– Ensimmäiset Pietariin suuntautuneet vientitoimet ovat olleet lupaavia, joten myös Prodexpo-messuille lähdetään positiivisin odotuksin, toteaa Heinonen.