Tiedote 11.02.2013

Suomalaisyritykset kisaavat STX:n Ranskan telakan alihankinnoista

Joukko suomalaisia laivanrakennusyrityksiä suuntaa Ranskaan tavoitteenaan osallistua STX:n uuden Oasis 3 -risteilijän rakennustöihin. Finpron järjestämällä vierailulla suomalaisyritykset tutustuvat telakan osto-organisaatioon, toimintatapoihin ja tapaavat henkilökohtaisesti eri tuoteryhmien ostoista päättävät tahot.

Suomalaisyritykset matkaavat tapaamaan STX:n Ranskan telakan ostopäätöksiä tekeviä päättäjiä 20.–21. helmikuuta. Finpron arvion mukaan alihankintaverkoston toimittajavalintoja tehdään pian matkan jälkeen, kevään 2013 aikana.

– STX:n Ranskan telakan kanssa käytyjen alustavien keskustelujen pohjalta arvioimme, että suomalaisyrityksillä on mahdollisuus saada tilauksia kokonaisarvoltaan noin 40–60 miljoonan euron edestä. Kovassa kilpailussa suomalaisten etuna on kokemus kahden aiemman Oasis-risteilijän rakentamisesta, sanoo Finpron meriteollisuusprojekteista vastaava seniorikonsultti Ulla Lainio.

– Telakka on kiinnostunut suomalaisesta korkeatasoisesta osaamisesta ja hakee luotettavia erikoistoimittajia sekä avaimet käteen -ratkaisujen toimittajia. Ranskalaisen telakan toimintatavat poikkeavat suomalaisista muun muassa projektin suunnittelun, kommunikoinnin ja aikataulujen seurannan osalta, kertoo Finpron Ranskan vientikeskuksen päällikkö Heli Pasanen-Zentz.

Ranskalaisen telakan toimintatapojen vuoksi parhaat edellytykset onnistuneelle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle luo jatkuva paikallinen tuki. Suomalaisyritysten tukena ovat ranskalaiset telakka-asiantuntijat, Finpron Pariisin toimisto ja Team Finland -verkosto.

Alihankintaverkoston osaaminen säilyy Suomessa

– Meriteollisuuden alihankintaverkoston osaamisen kehittäminen ja säilyttäminen Suomessa on kaikkien tahojen yhteisenä tavoitteena. Uusi risteilijä on mitoiltaan aiempia suurempi ja STX:n Ranskan telakka tiedostaa haasteet ja projektin vaativuuden. Suomalaisten meriteollisuusyritysten kilpailuvalttina ovat korkea teknologia, toimintavarmuus ja cleantech-osaaminen, Pasanen-Zentz sanoo.

Finpro toteuttaa yhteistyössä ELY-keskusten kanssa useita meriteollisuuden kansainvälistymisohjelmia, jotka vastaavat alan rakennemuutokseen Suomessa.

– Meneillään olevissa ja päättyneissä ohjelmissa on viime vuosina löydetty suomalaisille laivanrakennus- ja offshore-teollisuuden yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa Brasiliasta ja Norjasta, Lainio jatkaa.