Tiedote 08.04.2013

Suomalaisyrityksille uutta tukea Kiinan markkinoille

Finpron hallinnoima FinChi-innovaatiokeskus laajenee Pekingiin helpottamaan ja nopeuttamaan suomalaisyritysten jalkautumista Kiinan kasvumarkkinoille.

Osana presidentti Sauli Niinistön Kiinan vierailua Pekingissä allekirjoitettiin maanantaina 8.4. sopimus FinChin uuden toimiston avaamisesta. Finpron hallinnoima FinChi edistää suomalaisyritysten liiketoiminnan aloittamista Kiinassa.

– Menestyäkseen Kiinan markkinoilla suomalaisyritysten on oltava läsnä pitkäjänteisesti edistämässä markkinoille menoa paikan päällä. Erityisesti pienet- ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettista tukea toiminnan aloittamiseksi. Tavoitteenamme on, että suomalaisyritykset pystyvät jatkossa entistä nopeammin ja helpommin hyödyntämään Pekingin alueen kaupalliset ja teknologiset yhteistyömahdollisuudet, kertoo Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen.

FinChi auttaa yritykset alkuun Kiinassa

FinChi tarjoaa suomalaisyrityksille edulliset toimitilat, paikallistuntemusta ja valmiita verkostoja. Shanghaissa FinChin tiloissa Shanghaissa toimii jo noin 32 suomalaisyritystä.

– FinChin toiminnalle on selkeää kysyntää myös Pekingissä, koska alueella toimii eräitä maailman merkittävimpiä tiede- ja teknologiapuistoja. Toiminta mahdollistaa suomalaisten ja kiinalaisten yritysten sekä tutkimusyksiköiden välisiä hankkeita. FinChi tukee suomalaisen teknologian ja innovaatioiden kaupallistamista Kiinassa ja seuraa Kiinassa heikkoja signaaleja liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseksi suomalaisyrityksille, Häyrinen selittää.

Suomalaisille yrityksille tarjottavat uudet tilat sijaitsevat Pekingin ZPark-ohjelmistokehityspuistossa, joka on yksi Zhongguancun-alueen kymmenestä tiede- ja teknologiapuistosta. Kiinan Piilaaksona tunnetulla alueella toimii yli 20 000 kansainvälistä ja kiinalaista yritystä, jotka tuottavat lähes 25 prosenttia Pekingin alueen bruttokansantuotteesta. Pekingin FinChi tulee aluksi työllistämään noin kolme paikallista henkilöä.