Tiedotteet 30.01.2019

Suomalaista puuarkkitehtuuria edustava Metsä-paviljonki kohoaa Tokion keskustaan - Suomalaisille yrityksille aitiopaikka Japanin markkinoille

(c) HELIN & CO ARKKITEHDIT

Tokion keskustaan vuoden 2020 kesäolympialaisten yhteyteen kohoava Business Finlandin ja Metsä Groupin toteuttama Metsä-paviljonki rakentuu suomalaisista puutuotteista. Japanin Suomen suurlähetystön tontille nouseva paviljonki tarjoaa suomalaisyrityksille inspiroivan mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja palveluitaan Japanissa.

Suomalaiset puutuotteet ja arkkitehtuuri pääsevät aitiopaikalle Tokion keskustaan puurakenteista koottavan paviljongin muodossa. Metsä-paviljonki kohoaa keskelle Japanin pääkaupunkia vuoden 2020 kesäolympialaisten ja paralympialaisten yhteyteen. Business Finland toteuttaa paviljongin yhteistyössä Metsä Groupin, ulkoministeriön ja Suomen Olympiakomitean kanssa.

”Paviljonki poikkeaa täysin muista yleisistä paviljonkirakennuksista. Se on arkkitehtuuriltaan suomalaista: maltillista, mutta älykästä ja ympäristön huomioon ottavaa. Uskomme sen todella erottuvan edukseen”, Head of Sports Cluster Petri Tulensalo Business Finlandista kertoo.

”Haluamme esitellä olympialaisten yhteydessä suomalaista kestävää kiertotaloutta ja erityisesti tehokasta rakentamista puulla”, Metsä Groupin puutuoteteollisuuden Metsä Woodin kehitysjohtaja Mikko Saavalainen sanoo.

Puurakentamisen perinteitä ja kestävää nykypäivää

Sekä Suomessa että Japanissa on vahva puurakentamisen traditio. Japanissa arvostetaan ennen kaikkea yksinkertaista, tyylikästä ja pelkistettyä rakentamista. Paviljonki onkin suunniteltu viehättämään japanilaista silmää suomalaisella, uudella ja yllättävällä tavalla.

”Paviljonki on helposti lähestyttävä ja autenttinen, mutta samalla korkealaatuinen ja tyylikäs”, paviljongin suunnitellut arkkitehti Pekka Helin sanoo.

Rakennus ilmentää kertopuun® luontaista olemusta, rakentamisen nopeutta, keveyttä ja ympäristöystävällisyyttä ja havainnollistaa, kuinka monipuolisesti puuta voidaan teollisessa rakentamisessa käyttää.

”Paviljonki rakennetaan Suomessa esivalmistetuista Kerto LVL-elementeistä. Samalla periaatteella rakennetaan myös kerrostaloja”, Saavalainen sanoo.

Yksi paviljongin teemoista on kestävyys. Noin 200 neliön kokoinen paviljonki suunnitellaan Suomessa ja puuelementit pakataan noin viiteentoista konttiin, jotka viedään Japaniin, puretaan numerojärjestyksessä ja kasataan suurlähetystön tontille. Rakennusta on tarkoitus hyödyntää myös tulevaisuudessa.

”Kun paviljonkia ei enää tarvita, se voidaan purkaa, pakataan kontteihin ja kuljetetaan seuraavaan kohteeseen. Paviljonkirakennuksen ydinviesti kävijälleen on se, miten Suomessa jalostetaan puuta teollisuuden käyttöön ekologisesti ja kestävästi”, Helin sanoo.

Suomalaiset yritykset esillä

Olympialaisten ja paralympialaisten aikaan paviljonki toimii Suomen joukkueiden virallisena National Hospitality House -talona. Paviljongissa vierailee Suomen valtion, Suomen Olympiakomitean ja Suomen Paralympiakomitean virallisia delegaatioita, yritysten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, huippu-urheilijoita ja kisaturisteja. Syksyllä kisojen loputtua tila on edelleen yritysten käytössä vuoden loppuun.

”Kisojen onnistuminen on tärkeää japanilaisille, ja siihen vaikuttavat yritykset ja organisaatiot muistetaan pitkään. Paviljongissa suomalaiset yritykset voivat esitellä tuotteitaan ja toimintaansa japanilaisille ja muille kansainvälisille vieraille ottamalla haltuun tilan omalla visuaalisella toteutuksellaan”, Petri Tulensalo Business Finlandilta kuvaa.

Paviljonkiin toivotaan yrityksiä useilta eri aloilta: esimerkiksi ruoka ja juoma, digitaaliset ratkaisut, energia, kiertotalous, matkailu ja erilaiset kuluttajatuotteet ovat kasvavia vientialoja Japanissa. Paviljonki kiinnostaa Japanissa jo toimivia sekä vasta markkinoille menossa olevia yrityksiä.

”Paviljonkiin tavoitellaan sekä jo Japanin markkinoilla toimivia että vasta sinne etabloituvia yrityksiä”, Tulensalo summaa.

Petri Tulensalo, Head of Sports Cluster, Business Finland
petri.tulensalo(a)businessfinland.fi