Siirry sisältöön
Tiedote 08.05.2019

Suomalaisille ruoka- ja juomabrändeille ennätysnäkyvyys Saksan markkinalla

EDEKAn myymälöiden hyllyille tulee yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri yritykseltä. Tämän lisäksi noin 20 EDEKA-myymälää yhdistää tuotteiden markkinoinnin isompaan Suomi-kampanjaan, joka kulkee nimellä “Finnland – aus der Wildnis”.

Pohjoissaksalainen kuluttaja löytää toukokuun 13. päivä alkaen päivittäistavarakauppansa hyllyltä uusia elintarvikkeita, kun noin 80 EDEKA-kauppaa lisäävät valikoimaansa yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri brändiltä. Kyseessä on suurin määrä suomalaistuotteita ikinä saksalaisissa päivittäistavarakaupoissa.

Business Finlandin vetämä Food from Finland -ohjelma on aktiivisesti edistänyt elintarvikealan vientiprojekteja Saksassa vuodesta 2016 alkaen. Ohjelman kautta on solmittu yhteistyösopimuksia paikallisten ketjujen, kuten Cittimarkt, Lieferello, KaDeWe ja Alstrerhaus, kanssa. Toiminnan tarkoituksena on lisätä suomalaisten merkkituotteiden määrää Saksan elintarvike- ja juomamarkkinoilla.

Toukokuussa 2019 Suomen näkyvyys Saksan päivittäistavarakaupassa nousee, kun yhteistyö EDEKA Nordin kanssa alkaa ja noin 80 ketjun myymälää Pohjois-Saksassa aloittavat suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden myynnin. Myymälöiden hyllyille tulee yli 50 suomalaista elintarvike- ja juomatuotetta 17 eri yritykseltä. Tämän lisäksi noin 20 EDEKA- myymälää yhdistää tuotteiden markkinoinnin isompaan Suomi-kampanjaan, joka kulkee nimellä “Finnland – aus der Wildnis”. Kampanjan slogan kehitettiin alun perin Berliinissä tammikuussa 2019 pidetyille Grüne Woche -messuille, joilla Suomi oli pääkumppanimaa.

Ennätysmäärä suomalaistuotteita saksalaisten ulottuvilla

Food from Finland ja joukko suomalaisia yrityksiä osallistui EDEKA Nordin sisäisille erikoistuotemessuille helmikuussa, jolloin EDEKAn kauppiaat pääsivät tutustumaan suomalaiseen tarjontaan.

- Olemme huomanneet Suomen ja suomalaisten elintarvikkeiden kiinnostavan pohjoissaksalaisia kuluttajia, ja halusimme esitellä myymälöillemme jotain uutta ja erilaista. Kauppiaat ovat innoissaan myyntiin tulevista suomalaisista tuotteista ja odotamme mielenkiinnolla kuluttajien reaktioita hyllyyn ilmestyviin tuotteisiin. Toivomme tämän olevan pitkän yhteistyön ensimmäinen askel Food from Finlandin ja suomalaisten yritysten kanssa, iloitsee David Ott, EDEKA Nordin ostojohtaja.

Saksa on viidenneksi suurin suomalaisten elintarvike- ja juomatuotteiden vientimarkkina, mutta vientituotekategorioita ovat toistaiseksi hallinneet raaka-aineet ja kauppojen omille merkeille myytävät tuotteet.

- Brändätyillä tuotteilla voimme lisätä viennistä saatavaa arvoa. Olemme nyt saaneet ennätysmäärän suomalaistuotteita saksalaiskuluttajien ulottuville. Saksan markkinoilla ennestään tuntemattomien brändien tuominen kauppoihin vaatii kuitenkin kärsivällisyyttä, tai suomalaisittain sisua, ja menestystä saavutetaan ainoastaan järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työn ja panostusten kautta, kommentoi Food from Finlandin Saksan vähittäistavarakaupan toiminnasta vastaava Lili Lehtovuori.

Lisätietoja

Lili Lehtovuori, Senior Advisor
Food from Finland, Business Finland
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi
+43 664 254 5289

Food from Finland ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä pääsemään nopeasti muuttuville kansainvälisille elintarvikemarkkinoille, esitellen sinne innovatiivisia, korkeatasoisia, terveellisiä sekä turvallisia elintarvikkeita ja juomia. www.foodfromfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi