Tiedote 26.02.2020

Finngen kasvaa yhdeksi maailman suurimmaksi julkisen ja yksityisen sektorin yhteiseksi tutkimushankkeeksi

FinnGen on laajamittainen genomitutkimuksen yhteistyöhanke, johon kuuluu nyt yksitoista lääkealan kumppania. Siitä tulee yksi maailman suurimmista julkisen ja yksityisen sektorin yhteisistä tutkimushankkeista, kun Janssen ja Maze Therapeutics liittyvät mukaan. FinnGen-hankkeella on hyvät mahdollisuudet tuoda merkittävää kasvua tutkimukseen, innovaatioihin ja suoriin sijoituksiin ulkomailta Suomeen lähivuosina.

FinnGen pyrkii läpimurtoihin sairauksien ehkäisyssä, diagnosoinnissa ja hoidossa. Syksyllä 2017 käynnistynyt tutkimus on laaja akateemisten ja lääketeollisuuden kumppanien yhteistyöhanke, johon osallistuvat suomalaiset biopankit ja yliopistot, yliopistolliset sairaalat, Terveys- ja hyvinvointilaitos (THL), Suomen Punaisen Ristin veripalvelu sekä nyt jo 11 kansainvälistä lääkeyhtiötä. Tutkimusta rahoittavat alan yrityskumppanit Abbvie, AstraZeneca, Biogen, Bristol-Myers Squibb, Genentech, a member of the Roche Group, GlaxoSmithKline (GSK), MSD (the tradename of Merck & Co., Inc, Kenilworth, NJ USA), Janssen, Maze Therapeutics, Pfizer ja Business Finland.

"FinnGen-hanke on kuin magneetti, joka vetää globaalin lääketeollisuuden kiinnostusta Suomeen ja tuo merkittäviä uusia toimijoita ja investointeja vahvistamaan ekosysteemiä", sanoo Business Finlandin terveys- ja hyvinvointialan johtaja Minna Hendolin. "Nämä tutkimuksen investoinnit ovat vasta alkua. Odotamme tutkimus- ja kehitysinvestointien merkittävää kasvua seuraavien vuosien aikana. FinnGen on myös luonut onnistuneesti yhteyksiä kansainvälisen lääketeollisuuden ja suomalaisten yritysten välille, minkä toivomme luovan lisää innovaatio-, liiketoiminta- ja yhteistyömalleja tulevaisuudessa."

BC Platforms on yksi FinnGenin strategisista suomalaisista pk-kumppaneista. Yritys tarjoaa tieto- ja teknologia-alustaa yksilöidyn lääketieteellisen hoidon kehittämiseen ja on yksi maailman johtavia toimijoita alalla. BC Platformsin teknologia vähentää riskejä ja nopeuttaa prosessia lääkkeen keksimisestä sen lanseeraukseen integroimalla kliinisen ja genomisen datan sekä tiedonkeruu- ja analytiikkaratkaisut.

"FinnGen on merkittävä ohjelma, joka on nostanut Suomen onnistuneiden laajamittaisten genomitutkimukseen liittyvien yhteistyöhankkeiden maailmankartalle. Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla osa tätä aloitetta toimittamalla infrastruktuurin turvalliselle tiedonjaolle, jotta arvokkaat lääketutkimuksen ja kehityksen läpimurtoihin ovat saatavilla", sanoo BC Platformsin toimitusjohtaja Tero Silvola.

FinnGen-hanke tuottaa kattavaa dataa geenivarianteista 500 000 biopankkitutkimuksiin osallistuvan suomalaisen antamista näytteistä. Genomitiedot yhdistetään pitkittäisiin, koko eliniän kattaviin seurantatietoihin, jotka ovat peräisin Suomen useista kansallisista terveysrekistereistä. FinnGen-tutkijat pääsevät käsiksi ainutlaatuiseen tietoyhdistelmään, jonka mahdollistama tutkimus tunnistaa geneettisten tekijöiden ja suomalaisen perustajaväestön terveystulosten väliset korrelaatiot. Tutkimuksella on erinomainen potentiaali vastata suurien tietoaineistojen maailmanlaajuiseen tarpeeseen, joilla mahdollistetaan geenitutkimuksen löytöjä ja parannetaan lääkekohteiden tunnistamista ja priorisointia.

"Ainutlaatuisen yhteistyömallimme, nopean etenemisen ja suomalaisen tutkimusympäristön erinomaisen potentiaalin ansiosta FinnGenin tarjoamat mahdollisuudet houkuttelevat monia lääkeyhtiöitä. Seitsemän alkuperäisen kumppanin lisäksi vielä kaksi liittyi alkuvuodesta 2019, ja nyt Janssenin ja Maze Therapeuticsin tullessa mukaan kanssa FinnGen on yksi suurimmista julkisen ja yksityisen sektorin yhteistutkimuksista maailmassa", kertoo FinnGenin tieteellinen johtaja Aarno Palotie, joka on myös Helsingin yliopistossa toimivan Suomen molekyylilääketieteen instituutin (FIMM) johtaja.

Suurin osa FinnGen-hankkeen rahoituksesta tulee siihen osallistuvilta lääkeyhtiöiltä. Business Finland on valmis yhteisrahoittamaan tätä lippulaivahanketta enintään 20 miljoonalla eurolla.

Minna Hendolin
Senior Director, Health & Wellbeing