Tiedote 28.05.2020

Laajassa Post-Quantum Cryptography -hankkeessa kehitetään kvanttiturvallista salausteknologiaa

Hankkeen tavoitteena on kiihdyttää digitaaliseen luottamukseen perustuvien innovaatioiden syntyä ja liiketoiminnan kasvua. Business Finland on myöntänyt hankkeelle merkittävän tuotekehitysavustuksen.

Business Finlandin Digital Trust -ohjelma rahoittaa kvanttiturvallisten salausteknologioiden kehittämistä Post-Quantum Cryptography, PQC -hankkeessa yhteensä noin kolmella miljoonalla eurolla. Tavoitteena on kiihdyttää Suomen luottamuspääomaa hyödyntämällä uusien innovaatioiden syntyä ja liiketoiminnan kasvua turvallisuuden ja luottamuksen ratkaisuissa ja -palveluissa sekä ratkaisutoimittajien että hyödyntäjien näkökulmasta. Hankkeen kokonaislaajuus on kuusi miljoonaa euroa.

PQC-hankkeeseen osallistuvat yritykset Advenica, Bittium, Insta, Sectra, SSH ja Tosibox sekä tutkimusorganisaatiot Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja VTT. Mukana on myös kansallisen turvallisuuden kannalta keskeisiä viranomaisia.

Digitaalisen luottamuksen globaali merkitys kasvaa

Post-Quantum Cryptography koostuu useista työpaketeista, joissa tutkitaan ja kehitetään kvanttiturvallisia algoritmeja ja teknologioita. Kvanttiturvallisuudella tarkoitetaan salausmekanismeja, jotka ovat turvallisia tulevaisuuden kvanttitietokoneilla tehtyjä tietomurtoja vastaan. Lisäksi hankkeessa kehitetään kansallisia suosituksia kvanttiturvallisuuden arviointiin ja tutkitaan kvanttilaskennan vaikutuksia yhteiskunnalle. Vuonna 2022 päättyvää hanketta vetää VTT Oy.

- Kvanttilaskennan merkitys kasvaa jatkuvasti ja on tärkeää, että varaudumme siihen sekä teknologian että kansallisen ohjeistuksen näkökulmasta, kertoo Kirsi Kokko, Digital Trust Finland -ohjelman johtaja Business Finlandista. Olen erittäin tyytyväinen, että PQC-hankkeessa on mukana suuri joukko Suomen johtavia kyberturvallisuuden ja salausteknologioiden osaajia sekä yrityksistä että tutkimusorganisaatioista.

- Salausmenetelmät muodostavat modernin kyberturvallisuuden kivijalan ja on erittäin tärkeää, että tämä kivijalka uudistetaan vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Kvanttiturvallisiin salausmenetelmiin siirtyminen on yksi tämän vuosikymmenen merkittävimpiä muutostarpeita digitaalisten järjestelmien kyberturvallisuuden takaamisessa pitkälle tulevaisuuteen, toteaa Kimmo Halunen, VTT:n erikoistutkija ja hankkeen koordinaattori.

Kirsi Kokko
Head of Digital Trust
Business Finland
+358 50 550 2023
kirsi.kokko (at) businessfinland.fi

Kimmo Halunen
Research Team Lead, D. Sc. (Tech.)
Applied Cryptography
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
kimmo.halunen (at) vtt.fi

Tutustu Digital Trust Finland -ohjelmaan: rahoitusta ja kansainvälistymispalveluja digitaaliseen luottamukseen perustuvan liiketoiminnan kehittämiseen.