Siirry sisältöön
Tiedote 05.10.2020

Metsä-paviljonki suomalaisyritysten käyttöön Japanissa

Business Finland tarjoaa suomalaisyrityksille ennennäkemättömät puitteet viennin edistämiseen Japanin markkinoilla alunperin olympialaisia varten rakennetussa Metsä-paviljongissa Tokiossa vuoden 2021 loppuun. Puinen paviljonki avattiin tiistaina 6. lokakuuta. Ministeri Mika Lintilä ja Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola osallistuivat avajaisiin hologrammeina. Paviljonki on jo herättänyt valtavaa kiinnostusta japanilaismediassa. Tulevan puolentoista vuoden aikana Suomi esittäytyy japanilaisille paviljonkia hyödyntäen.

Korona-pandemian vuoksi Tokion Olympialaiset siirrettiin keväällä vuoteen 2021. Suomen paviljongin rakennustöitä jatkettiin tästä huolimatta ja rakennus on saatu valmiiksi aikataulussa. Avajaisia viettiin lokakuun 6. päivä hybridi-tapahtumana. Katso taltiointi tapahtumasta tästä.
 
Näyttävä, puinen Kerto® LVL -elementeistä rakennettu paviljonki suunniteltiin Suomessa yhteistyössä projektin pääkumppani Metsä Groupin kanssa. Pääarkkitehdiksi valikoitui Helin & Co. -arkkitehtitoimisto. 

Idea Metsä-paviljongista syntyi Japanissa Business Finlandin ja Suomen suurlähetystön yhteistyönä. Tokion Olympialaisten aikana haluttiin  vahvistaa Suomi-kuvaa Japanissa ja hyödyntää sitä suomalaisen viennin eduksi Japanissa. 

Suomen vientiyritysten tukeminen tärkeämpää kuin koskaan ennen 

- Nyt jos koskaan on aika osoittaa, että Suomi on ketterä ja vastuullinen toimija myös kriisien keskellä. Tästä syystä Metsä-paviljonki päätettiin avata korona-pandemiasta huolimatta nyt lokakuussa niiden suomalaisten yritysten käyttöön, jotka jo toimivat Japanissa ja voivat sitä hyödyntää, kertoo Nita Pilkama, Metsä-paviljongin ohjelmajohtaja Business Finlandilta.

Alun perin paviljongin oli määrä olla auki kuusi kuukautta olympialaisista vuoden 2020 loppuun saakka. Koronan myötä sen hyödyntämisaikaa jatkettiin vuoden 2021 loppuun asti. Toistaiseksi suomalaiset eivät pääse matkustamaan Japaniin, mutta tilanteen toivotaan muuttuvan tulevina kuukausina.

- Paviljongissa käytetään monipuolisesti erilaisia luovia ja innovatiivisia ratkaisuja. Esimerkiksi Nokia tarjoaa paviljonkiin 5G-yhteyden, joka mahdollistaa ministerien Mika Lintilä ja Ville Skinnari sekä Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopolan saapumisen avajaisiin hologrammeina. Tämä on aidosti kohauttavaa tekniikkaa, Pilkama toteaa.

Syksyllä useita tapahtumia tuotetaan niin sanotusti hybridi-tapahtumina, eli kahdessa eri maassa yhtä aikaa. Olympialaisten toteutuessa kesällä 2021 paviljonkia käyttävät myös Suomen olympia- ja paralympiajoukkue. Olympialaisten aikana rakennus toimii myös YLE:n studiotilana.


Ministeri Mika Lintilän hologrammipuhe Metsä-paviljongin avajaisissa 6.10.2020 kohautti. Kuva Petri Asikainen.

Japanin media uutisoinut näyttävästi paviljongin avaamisesta

Suomen maine ja maakuva ovat Japanissa erinomaisia ja se tarjoaa hyvän lähtökohdan lisätunnettuuden rakentamiseen Metsä-paviljongin avulla. Japanilaiseen tapaan Metsä-paviljongin media-avajaiset pidettiin 29.9. eli jo hyvissä ajoin ennen varsinaisia avajaisia ja sen saavuttama mediajulkisuus on ollut suurta. Yli seitsemänkymmentä median edustajaa osallistui tapahtumaan joko paikan päällä tai live streamia seuraamalla, mukaan lukien viisi tv-kanavaa. Tapahtumasta raportoivat mm. Japanin yleisradion NHK ja Asahi-uutismedia.

Suomen paviljonki kiinnostaa Japanissa monesta eri näkökulmasta: suomalainen kulttuuri kiehtoo Japanissa ja Suomi on houkutteleva kauppakumppani. Itse rakennus esittelee nousussa olevaa teollista puurakentamista ja sen sisätiloissa on laajasti suomalaista designia, joka sekin on Japanissa todella arvostettua. Paviljongin sijainti arvostetulla suurlähetystöalueella tuo paviljongille painoarvoa.

- Paviljongissa tullaan seuraavien kuukausien aikana tekemään kauppaa, verkostoitumaan uusien kontaktien kanssa, vahvistamaan Suomen maakuvaa ja levittämään suomalaisen kulttuurin ilosanomaa. Tapahtumia on yritysten omille sidosryhmille, mutta myös ihan tavallisille japanilaisille, jotka voivat rekisteröityä mukaan niin sanottuihin avoimen ovien päiviin. Avoimien ovien päivät ovat erityisen kiinnostavia ja niissä voi tutustua suomalaisiin tuotteisiin, suomalaisten elämään ja Suomeen esimerkiksi matkailukohteena, valottaa Paavo Virkkunen, Business Finlandin Finland Promotion Services -palvelualueen johtaja. 


Metsä-paviljonki täyttyi iloisesta puheensorinasta virallisen osuuden jälkeen. Osa ohjelmasta järjestettiin terassilla. Kuva Petri Asikainen.

Metsä-paviljonki on suomalaisten toimijoiden yhteisponnistus, johon osallistuvat Business Finland, ulkoministeriö, Team Finland -toimijat Japanissa sekä yrityskumppanit. Tällä hetkellä paviljongissa on mukana noin viisikymmentä suomalaisyritystä ja määrä halutaan ainakin tuplata paviljongin aukiolon aikana. Mahdollisimman monen toimijan kannattaa hyödyntää koko Suomen paviljonki, ”Home of Finland”. 

Lisätiedot

Paavo Virkkunen, Business Finland, Finland Promotion Services 
paavo.virkkunen (at) businessfinland.fi, puh. 040 766 6355

Nita Pilkama, Business Finland, ohjelmajohtaja, Tokion Metsä-paviljonki
nita.pilkama (at) businessfinland.fi, puh. 040 841 1166

Lotta Hanski, Business Finland, Marketing and Communications Manager
lotta.hanski (at) businessfinland.fi, puh. 044 976 9852

Metsä-paviljongin nettisivu (suomi, englanti ja japani)  

Paviljongin mediapankki (englanti ja japani) 

Katso paviljongin avajaisten taltiointi 

Metsä Pavilion – Home of Finland Facebook-sivu 

 

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 750 asiantuntijaa 44 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi