Siirry sisältöön
Tiedote 31.01.2020

Seitsemän miljoonan kansainvälisen yöpymisen raja rikki matkailussa

Kuva: Harri Tarvainen

Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa ylittivät viime vuonna seitsemän miljoonan rajan. Kansainväliset yöpymiset kasvoivat 2,9 prosenttia ennätykselliseen 7 miljoonaan. Majoitusliikkeille ulkomaiset yöpymiset toivat muhkean 483 miljoonan euron potin, joka kasvoi yli 8 prosenttia edellisestä vuodesta.

Eurooppa on edelleen Suomen tärkein matkailumarkkina, sillä yli puolet (53 prosenttia) ulkomaisista yöpymisistä tulee edelleen Euroopan Unionista, aasialaisten yöpymisten osuus oli 17 prosenttia Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan.

Viiden suurimman kansallisuuden kärki säilyi samana kuin edellisvuonna: eniten yöpymisiä tilastoitiin Venäjältä (814 000), Saksasta (661 000), Britanniasta (568 000), Ruotsista (557 000) ja Kiinasta (441 000, sisältäen Hongkongin).

Matkailusta on muodostunut yksi Suomen elinkeinorakenteen tukipilareista. Matkailuteollisuus on Suomessa 15 miljardin euron toimiala, jonka osuus BKT:sta on jo 2,6 prosenttia. Potentiaalia on vielä paljon enempään.

- Lähivuosina uutta kasvua tavoitellaan kysyntälähtöisesti etenkin ympärivuotisuudesta, digitaalisuuden kehittämisestä sekä vastuulliseen matkailuun panostamisesta. On tärkeää ohjata matkailijoita hiljaisemmille sesongeille ja alueille. Näin luomme ympärivuotisia työpaikkoja ja alueellista elinvoimaisuutta.  Matkailua kehitettäessä on tärkeä huomioida niin taloudelliset, sosio-kulttuuriset ja ympäristölliset vaikutukset sekä huomioida paikallisväestön tarpeet, kertoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Suomalaisten onnellisuus pohjustaa maakuvatyötä

Viime vuoden tuloksissa näkyvät myös Visit Finlandin pitkäjänteiset toimenpiteet: kohdemarkkinoilla tehty määrätietoinen markkinointityö ja globaali myynninedistäminen, valtakunnallinen matkailuyritysten ja alueiden tarjooman kehittäminen sekä kansainvälistäminen.

- Maailmanlaajuinen Rent a Finn -kampanja onnellisuusoppaineen oli todella onnistunut. Kampanja herätti valtavasti kiinnostusta ympäri maailmaa ja kansainvälisen median aiheesta kirjoittamat artikkelit tavoittivat yli miljardi silmäparia, Virkkunen jatkaa.

Matkailumarkkinointi perustuu maan vetovoima- ja erottuvuustekijöihin. Tänä vuonna onnellisuusteema jatkuu, kun Visit Finland perustaa Porvoon Emäsaloon kymmenen päivän ajaksi School of Happiness Finland -onnellisuuskoulun kansainvälisille matkailijoille. Kampanja on osa kansainvälistä maakuvatyötä ja siinä hyödynnetään Suomen laadukasta koulutusjärjestelmää ja luonnonläheistä elämäntapaa yleisen tunnettuuden kasvattamiseksi, josta hyötyvät matkailun ohella myös muut vientialat.

Luvut ovat Tilastokeskuksen majoitustilaston ennakkotietoja ja ne on kerätty majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa.

Ulkomaiset yöpymiset 2019 kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %) 

   Yöpymiset, lkm  Yöpymisten muutos, % 
Venäjä  814 000  -1,5 %
Saksa  661 000  +5,1 %
Britannia  568 000  -4,2 % 
Ruotsi 557 000  -0,6 %
Kiina ja Hong Kong  441 000  +14,5 % 
Ranska  339 000  +13,2 %
Yhdysvallat (USA)  310 000  +7,2 %
Alankomaat 262 000  +6,1 %
Viro  243 000  +9,3 % 
Japani 225 000 +4,3 % 

 

Ulkomaiset yöpymiset 2019 matkailun neljällä suuralueella (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %) 

   Yöpymiset, lkm  Yöpymisten muutos, lkm  Yöpymisten muutos, % 
KOKO MAA  7 039 000 +197 000 +2,9 %
PÄÄKAUPUNKISEUTU  3 044 000 +138 000 +4,8 %
RANNIKKO JA SAARISTO  1 088 000 +58 000 +5,6 %
JÄRVI-SUOMI  1 138 000 -51 000 -4,2 %
LAPPI JA KUUSAMO  1 769 000 +51 000 +3,0 %
Lisätietoja

Paavo Virkkunen, Executive Director
Travel & Head of Visit Finland | Business Finland

paavo.virkkunen (at) businessfinland.fi, 040 766 6355

Katarina Wakonen, Manager, Research, Global Insight
Visit Finland | Business Finland

katarina.wakonen (at) businessfinland.fi, 040 072 3088

Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland

heli.hemgard (at) businessfinland.fi, 040 901 5219

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi /  www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi