Siirry sisältöön

Ajankohtaista tietoa Ranskan matkailusta

Olemme keränneet Suomen matkailuelinkeinolle ajankohtaista tietoa, tilastoja ja muuta hyödyllistä materiaalia Ranskasta matkailumarkkinana.

Nykytilanne

Ranskassa astui voimaan ulkonaliikkumiskielto 30.10 alkaen ja se on voimassa ainakin 30.11 asti. Vain välttämättömät syyt mennä ulos kuten kaupassakäynnit, lääkärikäynnit jne. on sallittu. Lisäksi maksimissaan 1 tunnin ulkoilu lähellä kotia on mahdollista. Koulut pysyvät toistaiseksi auki. Matkailu Ranskan sisällä sekä EU maihin on sallittu vain pakottavista syistä (kuten mm. työmatka, terveyssyyt ja perhesyyt). Lentokentillä, lentokoneissa sekä julkisissa kulkuneuvoissa on maskipakko. Myös kaikissa yleisöä vastaanottavissa tiloissa on maskipakko (ruokakaupat, posti, pankit jne.). Riskialueilla, joissa tautimäärät ovat lähteneet uuteen kasvuun (esim. Pariisi, Lyon, Nizza) on maskipakko myös ulkona.

Toistaiseksi Ranskaan tultaessa ei ole karanteenipakkoa Schengen maista tuleville, mutta lentokentillä testataan kaikki maahan tulevat. Schengen-alueen ulkopuolelta maahan pääsevät vain seuraavista maista tulevat: Australia, Kanada, Etelä-Korea, Georgia, Japani, Uusi-Seelanti, Ruanda, Thaimaa, Tunisia ja Uruguay.

Finnair lentää Pariisiin lokakuussa 7 kertaa viikossa (1/päivä). Jos matkustusrajoituksiin ei tule muutoksia 1 lento/viikko tulee olemaan voimassa ainakin koko loppuvuoden. Norwegian ei lennä yhtään lentoa Ranskan ja Suomen välillä toistaiseksi eikä todennäköisesti tämän vuoden aikana ollenkaan

Kuluttajien käyttäytyminen

Halu matkustaa on kova ja unelmointia ja suunnittelua tehdään paljon. Monen kuukauden kestäneet rajoitukset ja uudet voimaan tulleet rajoitukset ovat kasvattaneet halua liikkua ja matkustaa. Monet online-palvelut raportoivat syksyllä kasvaneesta lomakohteiden hausta, mutta nyt suunta on taas laskussa uuden ulkonaliikkumiskiellon ja rajoitusten takia. Kesän matkustus tapahtui pääasiassa Ranskan sisällä (ja varsinkin Etelä-Ranskan rantakohteisiin) ja jonkin verran myös lähimaihin (Italia ja Espanja).

Ranskan taloudellinen tilanne oli kohtalaisen hyvä ennen koronakriisiä. Nyt talous tulee kuitenkin todella paljon kärsimään ja ennusteluvut 2020 talouskasvuun ovat melko huonot. Työttömyys tulee todennäköisesti jonkin verran kasvamaan ja täten vaikuttamaan kuluttajien ostovoimaan.

Tulevaisuuden näkymät

Luontolomat ja “back to basic” lomat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa tärkeässä osassa. Tiukkojen rajoitusten jälkeen monet kaipaavat tilaa ja luontokokemuksia. Myös hyvinvointi ja hyvä terveys tulevat varmasti olemaan tärkeitä arvoja jatkossakin ja niiden merkitys kasvaa koronan johdosta entisestään. Yhdessä vietetty aika perheen ja läheisten kanssa on tärkeää eristyksen jälkeen ja jaetut kokemukset oleellinen osa lomamatkaa. Turvallisuuden merkitys nousee kriteereissä korkealle matkaa suunnitellessa ja matkakohdetta etsittäessä. Matkan sisällön merkitys sekä uusien kokemuksia saaminen ovat tärkeitä, ja todennäköisesti lähitulevaisuudessa matkojen lukumäärä vähenee, mutta matkan sisällön ja laadun merkitys kasvaa (vähemmän low-cost viikonloppumatkoja ja panostus pidempiin matkoihin). Räätälöidyt tuotteet/matkapaketit olivat jo kasvava trendi ja todennäköisesti näiden merkitys tulee vielä kasvamaan entisestään. Matkaan halutaan investoida, mutta vastikkeena pitää olla laatua ja räätälöityä sisältöä.

Ulkomaan matkailu osittain palautui kesällä ja varsinkin nuoremmat matkailijat liikkuivat enemmän kuin iäkkäämmät. Kotimaan matkailun osalta kynnys matkustaa on pienempi ja siksi kesälomien osalta lähes kaikki kohderyhmät matkustivat, tosin suurimmalta osin maan sisällä. Ulkomaan matkailun osalta budjettikysymys voi olla merkittävässä osassa lähitulevaisuudessa ja varsinkin lentolippujen hinnat voivat estää monien ulkomaan matkailun. Junamatkailu Euroopassa tulee varmastikin lisääntymään. Suomen osalta ensimmäiset kohderyhmät ovat varmastikin aktiiviset luontomatkailijat sekä myös pariskunnat ja perheet.

Suomen rajat pysyivät kiinni ranskalaisille koko kesän, joten vapaa-ajan matkailijoita Ranskasta ei Suomeen tänä kesänä tullut.

Matkanjärjestäjiltä saadun tiedon mukaan ensi talvikausi vaikuttaa haasteellisesta. Kysyntä ja myynti on ollut kohtuullista tilanne huomioon ottaen, mutta suuri osa toimijoista on jo joutunut perumaan loppuvuoden matkat matkustusrajoitusten takia (etenkin charter toimijat). Monet odottavat vielä päätöksiä ja lisätietoja Suomen hallituksen osalta ja miettivät 2021 alkuvuoden matkojen kohtaloa.

Suomella on monia hyviä myyntivaltteja tulevassa koronan jälkeisessä tilanteessa. Ranskalaiset Pohjoismaihin suuntaavat matkustajat hakevat luontokohteita, puhdasta ilmaa, tilaa ja myös turvallisuutta. Suomen brändi on Ranskassa hyvä ja mielikuva toimivasta, turvallisesta ja puhtaasta maasta on melko hyvä. Matkakohteena emme kuitenkaan ole vielä kaikkien mielessä, joten näkyvyydelle on vielä paljon tarvetta. Voimme tavoittaa myös uusia kohderyhmiä koronan jälkeisessä tilanteessa, sillä monet kohteet saattavat olla vielä tavoittamattomissa ja matkailijat hakevat uusia kohteita tilalle.

Matkailutoimijoiden kuulumiset

Suurin osa matkanjärjestäjistä on käyttänyt valtion lanseeraamaa "korona-ajan työttömyystuki" mahdollisuutta ja työntekijät tekevät 30-80 % työviikkoa (riippuen matkanjärjestäjästä ja positiosta). Monet ovat sopeutuneet uuteen etätyöskentelyyn hyvin ja sitä on jatkettu monien osalta kesän yli ja osittain vielä nyt syksyllä. Valtio on luvannut että tuettu työttömyystuki on voimassa matkailualalla ainakin vuoden 2020 loppuun asti.

Taloudellinen tilanne on monelle haastava, mutta hallituksen apukeinojen johdosta (osa-aikatyöttömyys, taloudelliset avustukset matkailualan toimijoille sekä kassavirran turvaaminen voucher mahdollisuudella) tilanne on vielä "hallinnassa". Tosin jos tilanne pitkittyy ja varaukset eivät lähde uudestaan nousuun monella toimijalla on edessä haasteelliset ajat vuonna 2021.

Suomen Lappi talvella on edelleen kiinnostavin kohde ja tuotteena moni-aktiviteetti paketit ovat suosituimpia. Ranskalaisten talvimatkustus ajoittuu melko hyvin koko talvikaudelle (joulukuusta maaliskuulle) ja myös eri alueille Lappia. Koronan jälkeisessä tilanteessa on tärkeää, että pystymme viestimään miten turvallisuus ja tarvittavat välimatkat taataan, ja mitä on tehty tilanteen huomioimiseksi.

Päivitetty 12.10.

Ranska matkailumarkkinana

Ranskalainen odottaa löytävänsä Suomesta luonnonläheisyyttä, erilaisuutta ja rauhaa, mutta samalla myös vauhdikkaita kokemuksia sekä erilaisia aktiviteetteja.

Lue lisää >

Edustajamme markkinalla

Sales & Marketing Manager
Sanna Tuononen
+33 6 48 20 17 19

Ranska, Lapin alueen suuralueyhteistyö