Siirry sisältöön

Ajankohtaista tietoa Ranskan matkailusta

Olemme keränneet Suomen matkailuelinkeinolle ajankohtaista tietoa, tilastoja ja muuta hyödyllistä materiaalia Ranskasta matkailumarkkinana.

Nykytilanne

Ranskan yleinen ulkonaliikkumiskielto loppui 15.12, mutta isoimmissa kaupungeissa on edelleen voimassa ilta- ja yöliikkumiskielto (18.00 - 6.00). Lentokentillä, lentokoneissa sekä julkisissa kulkuneuvoissa on maskipakko. Myös kaikissa yleisöä vastaanottavissa tiloissa on maskipakko (ruokakaupat, posti, pankit jne.). Riskialueilla, joissa tautimäärät ovat korkeat (esim. Pariisi, Lyon, Nizza) on maskipakko myös ulkona.

Toistaiseksi Ranskaan tultaessa ei ole karanteenipakkoa eikä rajoituksia Schengen maista tuleville. Schengen-alueen ulkopuolelta maahan pääsevät vain seuraavista maista tulevat: Australia, Etelä-Korea, Japani, Uusi-Seelanti, Ruanda, Thaimaa ja Singapore. Maahantulorajoitukset ovat voimassa Isosta-Britanniasta tuleville.

Finnair lentää Pariisiin 7 kertaa viikossa (1/päivä). Jos matkustusrajoituksiin ei tule muutoksia 1 lento/viikko tulee olemaan voimassa maaliskuuhun.

Norwegian ei lennä yhtään lentoa Ranskan ja Suomen välillä toistaiseksi.

Kuluttajien käyttäytyminen

Halu matkustaa on kova ja unelmointia ja suunnittelua tehdään paljon. Monen kuukauden kestäneet rajoitukset ovat kasvattaneet halua liikkua ja matkustaa. Monet online-palvelut raportoivat syksyllä kasvaneesta lomakohteiden hausta, mutta loppuvuonna suunta oli taas laskussa rajoitusten takia. Joulun ja uudenvuoden lomat ranskalaiset viettivät pääasiassa kotimaassaan ja jopa kotimaan matkustus oli vähäisempää mitä yleensä loppuvuoden lomien aikaan. Tämä johtui osittain myös siitä että Ranskan hiihtokeskukset olivat periaatteessa kiinni (rinteet ja ravintolat suljettuina).

Ranskan taloudellinen tilanne oli kohtalaisen hyvä ennen koronakriisiä. Talous on kuitenkin pandemian aikana todella paljon kärsinyt ja tulee edelleen kärsimään. Muun muassa ravintolat ja matkailuala ovat kärsineet jo todella pitkään rajoituksista ja monilla tilanne on kriittinen. Työttömyys tulee kasvamaan ja täten vaikuttamaan myös kuluttajien ostovoimaan. Hallitus on tukenut vahvasti eri toimialoja, jotka kärsivät epidemiasta johtuen ja muun muassa matkailualan toimijoita tuetaan paljon. Avustuksia (mm. osa-aikatyöttömyyttä) on luvattu jatkaa edelleen 2021 vuoden alussa.

Tulevaisuuden näkymät

Luontolomat ja “back to basic” lomat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa tärkeässä osassa. Tiukkojen rajoitusten jälkeen monet kaipaavat tilaa ja luontokokemuksia. Myös hyvinvointi ja hyvä terveys tulevat varmasti olemaan tärkeitä arvoja jatkossakin ja niiden merkitys kasvaa koronan johdosta entisestään. Yhdessä vietetty aika perheen ja läheisten kanssa on tärkeää eristyksen jälkeen ja jaetut kokemukset oleellinen osa lomamatkaa. Turvallisuuden merkitys nousee kriteereissä korkealle matkaa suunnitellessa ja matkakohdetta etsittäessä. Matkan sisällön merkitys sekä uusien kokemuksia saaminen ovat tärkeitä, ja todennäköisesti lähitulevaisuudessa matkojen lukumäärä vähenee, mutta matkan sisällön ja laadun merkitys kasvaa (vähemmän low-cost viikonloppumatkoja ja panostus pidempiin matkoihin). Räätälöidyt tuotteet/matkapaketit olivat jo kasvava trendi ja todennäköisesti näiden merkitys tulee vielä kasvamaan entisestään. Matkaan halutaan investoida, mutta vastikkeena pitää olla laatua ja räätälöityä sisältöä.

Ulkomaan matkailu osittain palautui kesällä 2020 ja varsinkin nuoremmat matkailijat liikkuivat enemmän kuin iäkkäämmät. Kotimaan matkailun osalta kynnys matkustaa on pienempi ja siksi kesälomien osalta lähes kaikki kohderyhmät matkustivat, tosin suurimmalta osin maan sisällä. Uusien rajoitusten myötä loppuvuonna 2020 matkustus jopa kotimaassa oli melko vähäistä. Ulkomaan matkailun osalta budjettikysymys voi olla merkittävässä osassa lähitulevaisuudessa ja varsinkin lentolippujen hinnat voivat estää monien ulkomaan matkailun. Junamatkailu Euroopassa tulee varmastikin lisääntymään.
Suomen osalta ensimmäiset kohderyhmät ovat varmastikin aktiiviset luontomatkailijat sekä myös pariskunnat ja perheet.

Suomen rajat pysyivät kiinni ranskalaisille koko kesän, joten vapaa-ajan matkailijoita Ranskasta ei Suomeen viime kesänä tullut.

Talven -21 kysyntä ja myynti oli kohtuullista tilanne huomioon ottaen, mutta matkat on jouduttu perumaan matkustusrajoitusten takia.

Suomella on monia hyviä myyntivaltteja tulevassa koronan jälkeisessä tilanteessa. Ranskalaiset Pohjoismaihin suuntaavat matkustajat hakevat luontokohteita, puhdasta ilmaa, tilaa ja myös turvallisuutta. Suomen brändi on Ranskassa hyvä ja mielikuva toimivasta, turvallisesta ja puhtaasta maasta on melko hyvä. Matkakohteena emme kuitenkaan ole vielä kaikkien mielessä, joten näkyvyydelle on vielä paljon tarvetta. Voimme tavoittaa myös uusia kohderyhmiä koronan jälkeisessä tilanteessa, sillä monet kohteet saattavat olla vielä tavoittamattomissa ja matkailijat hakevat uusia kohteita tilalle.

Matkailutoimijoiden kuulumiset

Suurin osa matkanjärjestäjistä on käyttänyt valtion lanseeraamaa "korona-ajan työttömyystuki" mahdollisuutta ja työntekijät tekevät edelleen 30-80 % työviikkoa (riippuen matkanjärjestäjästä ja positiosta). Monet ovat sopeutuneet uuteen etätyöskentelyyn hyvin ja sitä jatkettiin monien osalta vuoden 2020 loppuun asti. Todennäköisesti se tulee jatkumaan vielä 2021 alkuvuodesta.

Taloudellinen tilanne on monelle haastava, mutta hallituksen apukeinojen johdosta (osa-aikatyöttömyys, taloudelliset avustukset matkailualan toimijoille sekä kassavirran turvaaminen voucher mahdollisuudella) tilanne on vielä "hallinnassa". Tosin jos tilanne pitkittyy ja varaukset eivät lähde uudestaan nousuun monella toimijalla on edessä haasteelliset ajat vuonna 2021.

Suomen Lappi talvella on edelleen kiinnostavin kohde ja tuotteena moni-aktiviteetti paketit ovat suosituimpia. Ranskalaisten talvimatkustus ajoittuu melko hyvin koko talvikaudelle (joulukuusta maaliskuulle) ja myös eri alueille Lappia. Koronan jälkeisessä tilanteessa on tärkeää, että pystymme viestimään miten turvallisuus ja tarvittavat välimatkat taataan, ja mitä on tehty tilanteen huomioimiseksi.

Päivitetty 5.1.

Ranska matkailumarkkinana

Ranskalainen odottaa löytävänsä Suomesta luonnonläheisyyttä, erilaisuutta ja rauhaa, mutta samalla myös vauhdikkaita kokemuksia sekä erilaisia aktiviteetteja.

Lue lisää >

Edustajamme markkinalla

Account Manager

Heli Saari

+358 40 564 2780

Ruotsi, Ranska, Espanja

Sales & Marketing Manager

Sanna Tuononen

+33 6 48 20 17 19

Ranska, Lapin alueen suuralueyhteistyö