Ranskan tilannekuva

Ajankohtaista tietoa Ranskan matkailusta

Olemme keränneet yhteen Suomen matkailuelinkeinoa varten ajankohtaista tietoa, tilastoja ja muuta hyödyllistä materiaalia Ranskasta matkailumarkkinana.

Nykytilanne

Ranskan tiukat ulkonaliikkumisrajoitukset ovat loppuneet ja liikkuminen sekä matkailu on nyt sallittu Ranskan sisällä sekä EU maihin. Lentokentillä ja lentokoneissa sekä julkisissa kulkuneuvoissa on maskipakko.

Ranskaan tultaessa ei ole karanteenipakkoa Schengen maista tuleville. Schengen-alueen ulkopuolelta tulevat joutuvat 14 päivän karanteeniin.

Finnair lentää kesäkuussa ja heinäkuussa 12 lentoa viikossa (2/päivä ja kahtena päivänä 1/päivä). Elokuussa ja syyskuussa lentoja lennetään 14 viikossa (2/päivä) ja lokakuussa 21 viikossa (3/päivä). Tämän hetkisen tiedon mukaan marraskuusta alkaen olisi paluu ”normaaliin” aikatauluun eli 5 lentoa joka päivä. Norwegian ei lennä yhtään lentoa Ranskan ja Suomen välillä toistaiseksi eikä todennäköisesti tämän vuoden aikana ollenkaan.

Kuluttajien käyttäytyminen

Halu matkustaa on kova ja unelmointia ja suunnittelua tehdään paljon. Yli kahden kuukauden kestäneet tiukat rajoitukset ovat vihdoin ohi ja halu liikkua ja matkustaa on suuri. Monet online-palvelut ovat raportoineet kasvaneesta lomakohteiden hausta ja matkojen suunnittelu jopa tälle kesälle on selvästi aktivoitunut. Näyttää vahvasti, että tämän kesän osalta suurin osa matkoista tapahtuisi maan sisällä ja varsinkin rantakohteisiin Etelä-Ranskaan. Jonkin verran myös matkoja naapurimaiden kohteisiin (varsinkin Espanjaan, Portugaliin ja Kreikkaan) suunnitellaan.

Ranskan taloudellinen tilanne oli kohtalaisen hyvä ennen koronakriisiä. Nyt talous tulee kuitenkin todella paljon kärsimään ja ennusteluvut 2020 talouskasvuun ovat melko huonot. Työttömyys tulee todennäköisesti jonkin verran kasvamaan ja täten vaikuttamaan kuluttajien ostovoimaan.

Tulevaisuuden näkymät

Luontolomat ja “back to basic” lomat tulevat olemaan lähitulevaisuudessa tärkeässä osassa. Tiukkojen rajoitusten jälkeen monet kaipaavat tilaa ja luontokokemuksia. Myös hyvinvointi ja hyvä terveys tulevat varmasti olemaan tärkeitä arvoja jatkossakin ja niiden merkitys kasvaa koronan johdosta entisestään. Yhdessä vietetty aika perheen ja läheisten kanssa on tärkeää eristyksen jälkeen ja jaetut kokemukset oleellinen osa lomamatkaa. Turvallisuuden merkitys nousee kriteereissä korkealle matkaa suunnitellessa ja matkakohdetta etsittäessä. Matkan sisällön merkitys sekä uusien kokemuksia saaminen ovat tärkeitä, ja todennäköisesti lähitulevaisuudessa matkojen lukumäärä vähenee, mutta matkan sisällön ja laadun merkitys kasvaa (vähemmän low-cost viikonloppumatkoja ja panostus pidempiin matkoihin). Räätälöidyt tuotteet/matkapaketit olivat jo kasvava trendi ja todennäköisesti näiden merkitys tulee vielä kasvamaan entisestään. Matkaan halutaan investoida, mutta vastikkeena pitää olla laatua ja räätälöityä sisältöä.

Todennäköisesti ensimmäisenä ulkomaan matkailun tulevat aloittamaan nuoremmat matkailijat. Kotimaan matkailun osalta kynnys matkustaa on pienempi ja siksi kesälomien osalta todennäköisesti lähes kaikki kohderyhmät tulevat matkustamaan ainakin lähialueille. Ulkomaan matkailun osalta budjettikysymys voi olla merkittävässä osassa lähitulevaisuudessa ja varsinkin lentolippujen hinnat voivat estää monien ulkomaanmatkailun. Junamatkailu Euroopassa tulee varmastikin lisääntymään. Suomen osalta ensimmäiset kohderyhmät ovat varmastikin aktiiviset luontomatkailijat sekä ensi talvikaudella myös pariskunnat ja perheet, jotka tulevat Lappi-lomalleen.

Kesä on Ranskan markkinoiden kannalta Suomelle ”heikompi” kausi kuin talvi ja siksi matkailija määrät ovat myös pienemmät. Toistaiseksi kaikki matkat kesäkuun loppuun asti on peruttu, mutta heinäkuusta eteenpäin on vielä varauksia voimassa. Ranskan hallituksen antama viimeisin viesti on ollut, että kesälomat voidaan pitää ja matkustus ainakin Euroopan sisällä olisi mahdollista. Matkanjärjestäjät odottavat tietoa Suomen rajojen avaamisesta.

Matkanjärjestäjiltä saadun tiedon mukaan ensi talvikausi vaikuttaa tilanteeseen nähden kohtuulliselta. Kysyntää on jonkin verran ja se alkaa vähitellen myös lisääntymään ja”palautumaan”. Monet olettavat ja toivovat että ensi talvikaudelle Lapin matkat olisivat mahdolliset ja myynti myös kohtuullinen. Tietysti tämä edellyttää, että korona pystytään pitämään hallinnassa myös syksyllä sekä Suomessa että Ranskassa.

Suomella on monia hyviä myyntivaltteja tulevassa koronan jälkeisessä tilanteessa. Ranskalaiset Pohjoismaihin suuntaavat matkustajat hakevat luontokohteita, puhdasta ilmaa, tilaa ja myös turvallisuutta. Suomen brändi on Ranskassa hyvä ja mielikuva toimivasta, turvallisesta ja puhtaasta maasta on melko hyvä. Matkakohteena emme kuitenkaan ole vielä kaikkien mielessä, joten näkyvyydelle on vielä paljon tarvetta. Voimme tavoittaa myös uusia kohderyhmiä koronan jälkeisessä tilanteessa, sillä monet kohteet saattavat olla vielä tavoittamattomissa ja matkailijat hakevat uusia kohteita tilalle.

Matkailutoimijoiden kuulumiset

Suurin osa matkanjärjestäjistä on käyttänyt valtion lanseeraamaa ”korona-ajan työttömyystuki” -mahdollisuutta ja työntekijät tekevät 30-80 % työviikkoa (riippuen matkanjärjestäjästä ja positiosta). Monet ovat sopeutuneet uuteen etätyöskentelyyn hyvin ja sitä jatketaan varmastikin monien osalta kesän yli. Taloudellinen tilanne on monelle haastava, mutta hallituksen apukeinojen johdosta (osa-aikatyöttömyys, taloudelliset avustukset matkailualan toimijoille sekä kassavirran turvaaminen voucher-mahdollisuudella) tilanne on vielä ”hallinnassa”. Tosin jos tilanne pitkittyy ja varaukset eivät lähde uudestaan nousuun voi monella olla edessä haasteelliset ajat.

Suomen Lappi talvella on edelleen kiinnostavin kohde ja tuotteena moni-aktiviteetti paketit ovat suosituimpia. Ranskalaisten talvimatkustus ajoittuu melko hyvin koko talvikaudelle (joulukuusta maaliskuulle) ja myös eri alueille Lappia. Koronan jälkeisessä tilanteessa on tärkeää, että pystymme viestimään miten turvallisuus ja tarvittavat välimatkat taataan, ja mitä on tehty tilanteen huomioimiseksi.

Päivitetty 17.6.

Ranska matkailumarkkinana

Ranskalainen odottaa löytävänsä Suomesta luonnonläheisyyttä, erilaisuutta ja rauhaa, mutta samalla myös vauhdikkaita kokemuksia sekä erilaisia aktiviteetteja.

Lue lisää >

Edustajamme markkinalla

Sales & Marketing Manager
Sanna Tuononen
+33 6 48 20 17 19

Ranska