Saksan tilannekuva

Ajankohtaista tietoa Saksan matkailusta

Olemme keränneet yhteen Suomen matkailuelinkeinoa varten ajankohtaista tietoa, tilastoja ja muuta hyödyllistä materiaalia Saksasta matkailumarkkinana.

Nykytilanne

Saksan Ulkoministeriön matkustusvaroitus on voimassa riskialueille. Riskialueilta palaavat matkustajat ovat 14 päivän omaehtoisessa karanteenissa. Schengenin sisäinen liikenne vapatui 1.6. Pohjoismaista Ruotsin matkustusrajoitus jäi voimaan.

Saksassa on kontaktikielto voimassa toistaiseksi. Rajoitusten purku on osavaltiokohtainen ja isommat rajoitukset otetaan käyttöön taajamassa, jossa päivän tarttuvuus on yli 50 tartuntaa 100.000 asukasta kohti. Esimerkiksi Thüringenin osavaltio luopui kaikista rajoituksista 2.6.

Finnlines ottaa matkustajia Travemünde-Helsinki reitillä taas 13.5. alkaen. Lufthansa lentää Frankfurt-Helsinki päivittäin ja Finnair Berliinistä, Frankfurtista ja Münchenistä Helsinkiin. 2.7. Finnairin aikataulu laajenee nonstop-aikatauluun normaaleihin kohteisiin DACH-alueella, paitsi Stuttgart alkanee elokuussa. Lentojen määrää lisätään kysynnän mukaan, aluksi päivittäin 1 x.

Kuluttajien käyttäytyminen

Saksalaiset ja sveitsiläiset kuluttajat eivät varaa matkoja tällä hetkellä. Noin 1/3 ilmoittaa olevansa kiinnostunut ulkomaan matkasta 2020, mikäli se on mahdollinen, 1/3 aikoo matkustaa joka tapauksessa kotimaassa ja loput ei missään tapauksessa.

Saksa on 2. maailmansodan jälkeen suurimmassa taantumassa. Pandemiaa seuraavan taantuman arvellaan olevan - 6 % BKTn kehityksessä. Epävarmuustekijöitä on paljon, tämä vaikuttaa markkinoihin. Selvää on, että kuluttajien luottamus on romahtanut; GfK indeksin luvusta 9,7 joulukuussa kesäkuun -18,9, mikä on indeksin historian 2. suurin pudotus. Siirin oli toukokuussa 2020.

Tulevaisuuden näkymät

Kaksi isoa trendiä on jo olemassa:
1. Työmatkustus on muuttunut pysyvästi. Virtuaali korvaa työmatkustusta. Jo ennen koronaa työmatkustus oli vähenemään päin: lyhyempiä matkoja ja vähemmän osallistujia. Vähennyksen arvioidaan jäävän 2/3 osaan kriisiä edeltäneestä tasosta.
2. Autenttinen luontokokemus nousee. Kuluttajat löytävät luonnon pandemian aikana ja tästä povataan pysyvää trendiä. Vaellus ja pyöräily ovat huimassa nosteessa samaan aikaan kun isot turistikeskukset ja kaupungit ottavat eniten siipeen.

Kotimaan kysyntä on mm Itämeren rannikon lomakohteissa yli kolminkertaistunut ja myydään eioota, koska isommat majoitukset saavat myydä vain 60 % kokonaiskapasiteetista. Mikäli Suomi purkaa 14 vrk karanteenin, niin ensimmäisenä tulevat kiertomatkailijat ja self catering majoitusta hakevat kohdematkailijat. Tällä hetkellä arvioidaan riskiryhmälaisten ja lapsiperheiden, joilla on pieniä lapsia, pysyvän lähellä kotia.

Kesällä 2020 tarvematkailumatkailu on käynnissä. Suomen karanteenimääräys estää matkailun tällä hetkellä.

Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että kaikki chartereita tarjoavat tahot ovat avanneet myynnin ensi talvelle ja Amadeuksen myyntitilastot näyttävät plussaa marras-joulukuulle viime vuoden myyntiin verrattuna. Osa kuluttajista on saanut siirrettyä pakosti peruuntuneita matkoja, joten voi olla, että kasvu johtuu enemmän siirtyneistä matkoista kuin uusista varauksista. Yleensä ottaen moni Suomi-myyjä on todennut, ettei matkoja juuri ole peruttu vaan siirretty.

USP:T: Tila, luonto, slow elementit: rentoutuminen luonnossa, suomalainen hyvinvointi ja turvallisuus. Arktiset elementit korostettavissa USPn vahvistamiseksi. Paljon majoituskapasiteettia lähellä luontoa.

Matkailutoimijoiden kuulumiset

Jakelukanaviin tämä pandemia jättää pysyvät jäljet. Pandemian keskellä niitä on vaikea arvioida. Pahimmillaan arvioidaan 70 % matkanjärjestäjistä ja matkatoimistoista menevän nurin. Paljon riippuu siitä, koska matkoja saa tehdä ja minne. Luontokohteet nousee. Lappiin on ensi talvelle paljon kysyntää. Uskomme myös markkinan palautuvan noin 2/3 osaan 2019 tasosta 2021, mikäli matkustuksen epävarmuuksiin on pystytty reagoimaan oikein.

Ruotsin tilanne on erittäin huolestuttava Suomen matkailun elpymisen kannalta. Erityisesti useamman maan kiertomatkat, risteilyt ja bussimatkailu eivät ole mahdollisia vaikka Suomi rajansa avaisikin.

Päivitetty 15.6.

Saksa matkailumarkkinana

Saksalaiset ovat matkailijakansaa ja kaikille tuotesegmenteille löytyy omat asiakkaat. Trendinä ovat yhä lyhyemmät lomat, joita tehdään useampi vuodessa.

Lue lisää >

Edustajamme markkinalla

Director of Visit Finland (DACH & BENELUX)
Jyrki Oksanen

Saksa, Itävalta, Sveitsi, Alankomaat, Belgia, Luxemburg