Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Ajankohtaiskatsaus Visit Finlandin kohdemarkkinoista.
Uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita. Lisäksi tulevien lomasesonkien kysynnän kehitys ja varaustilanne.

Päivitetty 10.05.2022

Tällä sivustolla avataan näkymiä markkinoiden ajankohtaisiin tilanteisiin ja lähitulevaisuuden toimenpiteitämme matkailun edistämiseksi niiltä markkinoilta, joilta matkustus on mahdollista. Päivityssykli on kahden viikoin välein.

Näkymät

Nykytilanteen yhteenveto

  • Matkailun elpyminen jatkuu Euroopassa, tosin odotettua hitaammin. Elpyminen on läntisessä Euroopassa nopeampaa kuin itäisessä
  • Todennäköisyys sodan pitkittymiselle kasvaa mistä seuraisi energian hintojen pysyminen korkealla myös vuoden 2023 jälkeen. Siperian ylilentokielto jatkuisi
  • Sodan kiihtyminen vaikeuttaisi tilannetta entisestään
  • Inflaatio nakertaa kuluttajien käytettävissä olevia tuloja ja nostaa lentolippujen hintoja kuluvan vuoden aikana
  • Matkailusta tulee aiempaa kalliimpaa pidemmäksi aikaa ja matkakustannuksia pienennettään joko kohdevalinnoilla tai vähentämällä matkustusta
  • Useiden eri häiriöiden sekä lisääntyvän epävarmuuden vaikutus kansainväliselle matkailulle tekee ennusteiden laadinnasta vaikeaa
  • Oxford Economicsin arvioiden mukaan Euroopan kotimaan matkailu elpyisi kuluvana vuonna vuoden 2019 tasolle. Kansainvälinen matkailu olisi vasta vuonna 2025 kriisejä edeltävällä tasolla
  • Kotimaanmatkailun, lyhyiden matkojen ja EU:n sisämarkkinoiden osuus matkailusta pysyy tavallista korkeammalla tasolla
  • Atlantin ylittävässä liikenteessä on myös havaittavissa elpymisen merkkejä
  • Liikematkailu alkaa elpyä huomattavasti kuluvan vuoden aikana
  • Huoli uusista virusvarianteista jatkuu
  • Suomi on kesäsesongin kynnyksellä siirtymässä yhdessä Ruotsin kanssa Naton jäsenyysprosessissa seuraavaan vaiheeseen
  • Suomen matkailuviennin elpymistä hidastaa venäläisten ja aasialaisen suuri osuus matkailusta verrokkimaihin nähden. Nämä ovat usein olleet myös paljon rahaa käyttäviä matkailijoita

Markkinat

Media

Mediakatsaus sisältää Visit Finlandin PR-toimistojen kahden viikon välein tapahtuvan raportoinnin sekä VF:n omien kanavien tilannekatsauksen.

PR-toimistokatsaus

Yleisesti Suomeen liittyviä huomioita:

  • Kansainvälisen median käyttämä sävy Suomesta vaihtelee neutraalista positiiviseen
  • Media keskittyy lähes kokonaan Suomen mahdolliseen Nato-jäsenyyteen

Lisäksi löytyy tarkempi englanninkielinen mannerkohtainen yhteenveto.

PR yhteenveto

 

Omat mediat

VisitFinland.com

  • Hyökkäyksellä ei nähtävissä olevaa vaikutusta uuden VF.comin kävijämääriin - kävijämäärät nousussa verrattuna helmi-/maaliskuuhun
  • Top Google- hakutuloksissa VisitFinland.comiin ei nähtävissä turvallisuuteen liittyvien hakuja
  • COVID/entry restrictions -haut vähentyneet selkeästi lopputalveen verrattuna 

Sosiaalisen median kanavat

  • Tilanne ei ole näkynyt merkittävästi VF:n kansainvälisissä somekanavissa
  • KV, Kiina ja japani -kanavat jatkavat normaalia kommunikaatiota vahvistaen kuvaa siitä, että arki Suomessa jatkuu normaalisti. Venäjän somekanavat ovat edelleen tauolla. 
  • Visit Finlandin englanninkielisissä somekanavissa on käynnistynyt sisältösarja, joka viestii normaalin elämän jatkumisesta ja hälventää näin mahdollisia huolia, joita kansainvälisellä matkailijalla saattaisi olla Suomesta turvallisena matkailukohteena
  • Muutamia yksittäisiä kommentteja liittyen Natoon ja sotaan, mutta ei laajemmin kyselyitä Suomen turvallisuudesta
  • Ei vaikutusta keskeisiin mittareihin (seuraajat, tavoittavuus jne)

Matkailun Q&A

Visit Finland on koonnut Ukrainan kriisiin englanninkielisen kansainvälisiä matkanjärjestäjiä ja matkailijoita askarrattuvia kysymyksiä vastauksineen.

Seminaarien
satoa

Tutustu Visit Finlandin järjestämien seminaarien, webinaarien ja työpajojen materiaaleihin sekä tallenteisiin

Lisätietoja

Visit Finlandin yhteystiedot