Miksi Intia?
- Intiasta on tulossa nopeasti yksi nopeimmin kasvavista ulkomaanmatkamarkkinoista maailmassa. Intian lähtevien matkailumarkkinoiden arvo on 45 miljardia US dollaria, ja MICE-, liike- ja luksusmatkailun odotetaan nousevan 93 miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä.
- Intian luksusmatkamarkkinoiden vuotuisen kasvun ennustetaan olevan 12,8 % vuosien 2015 ja 2025 välillä
- Intialaisten yöpymiset lisääntyivät Suomessa 27 % vuonna 2019 (102 400)
- Tammi-helmikuussa 2020 yöpymiset kasvoivat 24 % verrattuna vuoteen 2019 ennen COVID-19 pandemiaa ja kasvun odotetaan jatkuvan elpyvän nopeasti kriisin jälkeen.
- Finnair aloitti reittilennot Mumbaihin elokuussa 2022. Delhin jälkeen Mumbai on merkittävä lähdemarkkina ja johtavien globaalien yritysten kotipaikka
- Intian Gini-kerroin vuonna 2019 oli kohdemarkkinoiden paras, mikä tarkoittaa, että intialaiset yöpymiset Suomessa jakautuvat tasaisimmin ympäri vuoden.
- Suomi on uusi luksuskohde intialaisille
Suomen myyntivaltit Intiassa
Suomi tunnetaan intialaisten keskuudessa hyvin "maailman onnellisimpana maana", ja matkailijat pitävät Suomea high-end / luxury -kohteena.
Parhaiten suomi yhdistetään talvisiin nautintoihin, lumiaktiviteetteihin, wow-elämyksiin ja bucket list -kokemuksiin. Revontulet, joulujuhlinta, joulupukki ja erikoismajoitukset kuten lasi-iglut kiinnostavat intialaisia, samoin Suomen puhdas luonto.
Suomea pidetään myös turvallisena matkakohteena, joka tarjoaa rauhaisaa ja rentoa lomanviettoa. Ja olemme tunnettu kestävän kehityksen maana.
Lakeland ja Helsinki region kasvattavat suosiota kesäkaudella.
Visio vuosille 2023-2024
- Vuosi 2023: Saavutetaan vuoden 2019 taso yöpymisissä ja markkinoidaan Suomea intialaisille ympärivuotisena kohteena. Tähän tarvitaan taktisia kuluttajatoimenpiteitä sekä toimialarajat ylittävää yhteistyötä Team Finland-toimijoiden kanssa (mm. Food from Finland, Talent Boost, Education travel options).
- Vuosi 2024: Tavoitteena on lisätä intialaisten yöpymisten lukumäärää Suomessa, ylittämällä jopa Ruotsin luvut. Brändätään Suomi johtavaksi kestävän ja kokemuksellisen matkailun kohteeksi. Markkinoidaan Suomea kongressitapahtumien (MICE) kohteena sekä uniikkina hääkohteena.
Toimenpiteet markkinalla
Alla olevasta näkymästä löytyy suunnitellut toimenpiteet Intian markkinalle.