Siirry sisältöön

Matkailu Japanista Suomeen

Suomi on menestynyt hyvin Skandinavian maiden välisessä kisassa. Se on johtanut yöpymistilastoa jo monen vuoden ajan.

Miksi Japani?

  • Erinomaiset suorat lentoyhteydet sekä Finnairilla ja Japan Airlinesilla. Kauan kaivattu Hanedan yhteyden avaaminen lisää Suomen sujuvampaa saavutettavuutta kaikkialta Japanista.
  • Suomella on Pohjoismaiden suurin markkinaosuus.
  • Suomi on ympärivuotinen matkakohde.
  • 20% kasvu yöpymisissä ennen covidia – hyvä momentum jatkaa positiivista kasvua.
  • Japanin matkailualan liitto ja johtavat matkanjärjestäjät ovat valinneet Suomen yhdeksi pääkaukokohteeksi.
  • Kun kaukomatkailu toipuu, Suomella on suuri potentiaali muuhun Eurooppaan verrattuna.
  • Finnairin kauttakulkumatkustajien käyttämätön mahdollisuus.

Suomen myyntivaltit Japanissa

Suomessa japanilaisia kiinnostavat ennen kaikkea luonto, kaupunkiloma ja suomalainen elämäntapa kuten saunadesign sekä kahvi- ja kahvilakulttuuri.

Kuluttajat, media ja matkanjärjestäjät ovat enimmässä määrin kiinnostuneita matkakohteen turvallisuudestapuhtaudesta ja suorasta lentoyhteydestä Japanin ja matkakohteen välillä. Visit Finland on onnistunut lisäämään Suomen houkuttelevuutta ja tavoittamaan laajemman yleisön mm. erilaisilla yhteisillä kampanjoilla maiden välisten tärkeimpien kauppakumppaneiden sekä eri teollisuusalojen kanssa järjestetyissä tapahtumissa.

Revontulet ovat japanilaisten keskuudessa suosittu "must see" -aktiviteetti. Joulupukki ja porot ovat Lapin kilpailuvaltteja, eivät ainoastaan talvella vaan myös keväällä ja syksyllä.

Rannikolla ja saaristolla, järviseudulla ja Helsingillä on iso potentiaali houkutella matkailijoita, jotka hakevat kokemuksia suomalaisesta elämäntavasta, varsinkin sauna- ja lähiruokakulttuurista.

Suomen medianäkyvyys Japanissa on korkea, joka johtuu World's Happiest Country -tittelistä ja japanissa valitsevasta saunabuumista.

Japanilaiset, joilla on vahva motivaatio matkustaa ulkomaille, etsivät nyt nähtävyyksien lisäksi enemmän elämyksiä ja inspiroivaa toimintaa.

Visio vuosille 2023-2024

  • Vuosi 2023: On uuden ajan, uuden lähestymistavan ja uuden jakelustrategian vuosi. Esitellään uutta tarjontaa Suomen uniikeilla myyntivalteilla. Kerrotaan myös, mitä konkreettisia toimia Suomi tekee kestävän kehityksen hyväksi. Kuluttajille se tehdään taktisilla kampanjoilla. Tämän lisäksi tehdään yhteistyötä toimialarajat ylittäen muiden kanssa (mm. Food from Finland, Talent Boost, Education travel options)
  • Vuosi 2024: Suomi on kestävin ympärivuotinen matkakohde japanilaisille Sustainable Travel Finland -ohjelman ja digitaalisen strategian tehokkaan toteuttamisen myötä. Japanilaiset matkustavat laajasti eri alueille käynnissä olevien myynninedistämistoimenpiteiden ansiosta, jotka tekevät Suomesta mono-kohteen. Tavoitteena on myös vahvat signaalit ennätysten rikkomisesta yöpymisten osalta seuraavina vuosina.

Toimenpiteet markkinalla

Alla olevasta näkymästä löytyy suunnitellut toimenpiteet Japanin markkinalle.

Japanin markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailuntrendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen.

Markkinakatsaus lokakuu 2023

Japanin markkinanäkymiä

Markkinanäkymiin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä Japanissa. Englanninkielinen esitys on toukokuulta 2023.

Japanin markkinanäkymiä

Digitaalisten jakelukanavien markkinaopas

Digitaalinen jakelukanava opas – Japanin markkina

Lue lisää

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus Matkailun Pulssi. Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Lisätietoja

Ota yhteyttä Visit Finlandiin

yhteystiedot