Siirry sisältöön

Matkustus Ruotsista Suomeen

Matkailualalla on jo vuosikausia toivottu Visit Finlandin palaavan Ruotsin markkinoille. Nyt se toteutuu!

Miksi Ruotsi?

  • Ruotsalaiset matkailijat ovat neljänneksi suurin markkinamme majoitusvuorokausilla mitattuna ja toiseksi suurin rahan kulutusta seuratessa.
  • Lähimarkkinoiden odotetaan palautuvan ensin ja ruotsalaiset ovat valmiita matkustamaan, kun se on taas mahdollista.
  • Ruotsalaiset etsivät lomallaan autenttisia, terveysturvallisia, hygieenisiä ja kestäviä matkakohteita.
  • Ruotsalaiset matkustavat lomalle mieluiten autolla, laivalla, junalla tai bussilla ja suosivat lähikohteita.
  • Kevyet luontoelämykset houkuttelevat ruotsalaisia.
  • Ruotsalaiset suosivat perhelomia.

Suomen myyntivaltit Ruotsissa

Suomenruotsalainen kulttuurimme avaa paljon mahdollisuuksia kulttuurin ja tapahtumien tarjonnan osalta. Nämä ovat hyvä tapa avata suomalaista yhteiskuntaa ja suomalaista elämäntapaa, jotain mikä erottaa meidät Ruotsista. Emme voi vain puhua kiinnostavista kaupungeistamme, vaan täytyy keskittyä yksittäisiin kiinnostaviin kohteisiin.

Ruotsalaiset arvostavat luontoa ja luonnossa liikkuminen ja kevyet aktiviteetit ovat osa ruotsalaisten perhelomaa. Kuitenkin meidän täytyy erottua Suomena ja omilla vahvuuksillamme ja erityispiirteillämme. Maidemme luonto on hyvin samankaltaista ja siksi "Key selling pointit" täytyy avata tarkemmin ja painottaa omaa elämys- ja palvelutarjontaa.

Ruoka on tärkeä osa ruotsalaisten lomanvietossa. Suomessa on todella korkeatasoista tarjontaa, mutta taas pitää mieluummin nostaa omia TOP 5 -ravintoloita kuin vain kehuskella hyvällä ruualla. Lähiruoka ja ruokaan liittyvät aktiviteetit kuten marjojen ja sienien kerääminen sekä erilaiset ruokakurssit voidaan nostaa esiin.

Ruotsissa kannattaa nostaa esiin erikoisuuksia, asioita, jotka toteutuvat tai sijaitsevat juuri omalla alueellasi tai omassa yrityksessäsi. Nyt kaikki erikoismajoitukset, saunaelämykset ja yllättävät ja kauniit luontokohteet esiin!

Visio vuosille 2022-2024

  • Vuosi 2022: Uusi alku Ruotsin markkinoilla. Uuden trendikkään ja mielenkiintoisen viestin avulla saadaan ruotsalaiset matkailijat ajattelemaan Suomea kestävänä matkakohteena. Vuoden 2022 loppuun mennessä valitut kohderyhmät ovat tietoisia ja kiinnostuneita Suomesta lomakohteena. Kysyntä on kasvavaa. 
  • Vuosi 2023: Suomea pidetään jo mielenkiintoisena lomakohteena. Ruotsalaiset pitävät Suomea kestävänä vaihtoehtona lomamatkakohteita mietittäessä. Ruotsalaiset ovat suurin ulkomaalainen matkailijaryhmämme yöpymistilastojen mukaan. 
  • Vuosi 2024: Ruotsalaisten matkustaminen Suomeen kasvaa edelleen. Suomi näyttäytyy kiinnostavana ja trendikkäänä matkakohteena ja Suomeen tullaan kaikkina vuodenaikoina.

Ruotsin markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailun trendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen.

Markkinakatsaus maaliskuu 2022

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus "Matkailun Pulssi". Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Ruotsin markkinanäkymiä

Markkinanäkymiin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä Ruotsissa. Esitys on huhtikuulta 2021.

Ruotsin markkinanäkymiä

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > markkinat > Ruotsi

Yhteystiedot

Account Manager

Heli Saari

+358 40 564 2780

Ruotsi, Ranska, Espanja