Siirry sisältöön

Matkailu Saksasta Suomeen

Saksalaiset ovat ympärivuotista matkailijakansaa ja kaikille tuotesegmenteille löytyy omat asiakkaat. Kestävyys on yhä tärkeämpi palveluiden valintakriteeri

Miksi Saksa?

  • Mahdollisuus ympärivuotisen matkailun lisäämiseen.
  • Saksalaisten kulutus on kasvamaan päin ja erityisistä elämyksistä ollaan valmiita lisäämään matkabudjettia.
  • Vihreä liike alkoi Saksasta – kestävyys vaikuttaa  jo valtaosan kulutukseen ja tietoisuus kasvaa.
  • Luonto ja sen kokeminen autenttisessa ympäristössä nousee kärkeen Saksassa.

Suomen myyntivaltit Saksassa

Luonnon ja kulttuurin kokeminen koko Suomessa kiinnostaa saksalaisia. Paikallinen elämäntapa, onnellisuusteemat, lähiruoka ja saunakulttuuri – mielellään opastetusti ja viihteellisyyttä unohtamatta – toimivat. Kun lisätään revontulet, keskiyön aurinko, uniikit majoitukset ja elämykset, niin meillä on Matthias Meikäläisen unelmaloma valmiina.

Lakeland – Land der tausend Seen on lähes sata vuotta jatkuneen Suomi-markkinoinnin seurauksena iskostunut Suomen tunnetuimmaksi asiaksi. Kysyntä kiertomatkoihin samoin kuin mökkeihin on edelleen korkeaa. Pandemian seurauksena etätyön hyvät mahdollisuudet taajamien ulkopuolella kannattaa muistaa viestinnässä.

Jakelukanavien murros on kiihtynyt pandemian seurauksena. Perinteistä matkanjärjestäjäesitettä pidetään vanhojen hyvien aikojen symbolina ennen kellutettuja hintoja. Valtaosa myynnistä tapahtui online jo ennen pandemiaa. Lohduttavaa on, että kaikki, pieniä suomispesialisteja myöten, ovat mukana ja käytännössä markkinalla on erilaisia digikanavia myynnin lisäämiseksi.

Visio vuosille 2022-2024

  • Vuosi 2022: Markkinoiden elpyminen alkaa. Suomi-tuotteen asentaminen uudelleen markkinoille keskittyen kestävään kasvuun. Tuodaan markkinoille uusia digitaalisia työkaluja tuotannon ja myynnin tukemiseksi
  • Vuosi 2023: Pyritään normalisoimaan liiketoiminta mukauttamalla tuotteita koronapandemian jälkeisiin markkinoihin, uusien digitaalisten myyntivälineiden avulla. Hyödynnetään Saksan markkinoiden koko potentiaali Suomelle päälomakohteena
  • Vuosi 2024: Suomi saavuttaa saksankielisen Euroopan alueelta uuden normaalin volyymitason. Ydinasiakassegmentit ovat löytäneet Suomen ja pyrimme yhdessä merkittävien markkinatoimijoiden kanssa kestävään.

Saksan markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailuntrendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen.

Markkinakatsaus maaliskuu 2022

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus "Matkailun Pulssi". Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Saksan markkinanäkymiä

Markkinanäkymiin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä Saksassa. Englanninkielinen esitys on toukokuulta 2021.

Saksan markkinanäkymiä

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > Markkinat > Saksa

Yhteystiedot

Director of Visit Finland (DACH & BENELUX)

Jyrki Oksanen

Saksa, Itävalta, Sveitsi, Alankomaat, Belgia, Luxemburg

Specialist

Suvi Pribilla

+49 175 1184985

DACH

Specialist

Sara Snäll

+49 017699588644

DACH, Europe West

Specialist

Ulla Sperling

+4917643915335

DACH, Europe West
vanhempainvapaalla