Siirry sisältöön

Matkailu USA:sta Suomeen

Amerikkalaisia kiinnostaa Suomessa erityisesti hyvätasoiset erikoismajoitukset ja elämykset sekä Suomi osana Pohjoismaiden ja Baltian kiertomatkaa.

Miksi USA?

  • Yhdysvallat on Suomen suurin long haul-markkina yöpymisissä mitattuna.
  • Yhdysvaltalaiset matkailijat käyttävät paljon rahaa matkansa aikana. Dollarin kurssi on vahvistunut euroon verrattuna ja yhdysvaltalaisten voidaan olettaa lähitulevaisuudessa käyttävän vielä aikaisempaa enemmän rahaa ollessaan eurooppalaisessa matkakohteessa.
  • Yhdysvaltalaiset matkailijat ovat hintatietoisia, mutta valmiita panostamaan laatuun ja etsivät uusia matkakohteita ja ainutlaatuisia kokemuksia.
  • Suomi kiinnostaa yhdysvaltalaisia matkailijoita sekä talvi- että kesäkohteena ja he matkustavatkin ympäri vuoden.
    Yhdysvaltalaisten kiinnostus Suomea ja muita Pohjoismaita kohtaan kasvaa jatkuvasti.
  • Visit Finlandin Digital Demand-selvityksen mukaan, yhdysvaltalaiset olivat Q2/2022 suurin Suomeen matkustamiseen liittyviä internet-hakuja tekevä markkina ja lisäksi nopeimmin kasvava markkina.
  • Pandemian jälkeisessä maailmanajassa yhdysvaltalaiset matkailijat etsivät Suomen kaltaisia turvallisia ja rauhallisia matkakohteita, joissa on luontoa ja tilaa hengittää.
  • Suomi on saanut kiitettävästi huomiota yhdysvaltalaisessa mediassa viime aikoina, mikä on osaltaan tukenut Suomen tunnettuutta markkinalla ja profiilia haluttuna matkakohteena.
  • Lentokapasiteetti Yhdysvalloista Suomeen on kasvanut vuoteen 2019 verrattuna ja näin ollen Suomen saavutettavuus Yhdysvalloista on parempi kuin koskaan aiemmin.
  • Markkinan odotetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle vuoden 2023 aikana ja ylittävän majoitusvuorokaudet vuonna 2024.
  • Kiinnostus kestävää matkailua kohtaan on Yhdysvalloissa jatkuvassa kasvussa ja STF-työn myötä Suomen matkailutuotetarjonta vastaa hyvin uuteen kysyntään

     

Suomen myyntivaltit USA:ssa

Suomella on Yhdysvalloissa hyvä maine ja sitä kannattaa hyödyntää myös matkailumarkkinoinnissa. Yhdysvaltalaiset tuntevat Suomen toimivana, turvallisena ja innovatiivisena maana, jonka kansa on ystävällistä ja maailman onnellisinta.

Ainutlaatuiset elämykset, revontulet ja muut luonnon ihmeet, kuten ruska ja keskiyön aurinko sekä uniikit, laadukkaat majoituskohteet kiinnostavat yhdysvaltalaista matkailijaa.

Yhdysvaltalaiset matkailijat ovat myös kiinnostuneita kokemaan suomalaista elämäntapaa, sauna- elämyksiä ja kulttuuria, sisältäen myös jouluelämykset ja joulupukin. Heitä kiinnostaa myös suomalainen design. Erityisesti suomalaiset ruokaelämykset ja laadukkaat, tuoreet raaka-aineemme yllättävät aina amerikkalaiset matkailijat.

Pandemian jälkeen luonto- ja seikkailumatkailu on kasvattanut kiinnostustaan amerikkalaisten matkailijoiden keskuudessa, ja Suomessa onkin paljon tarjontaa tälle kohderyhmälle. Luontoelämyksensä yhdysvaltalainen matkailija haluaa yhdistää laadukkaisiin oheispalveluihin ja majoituskohteisiin.

Perinteisten luksuselämysten lisäksi laadukkaat retkeily- ja pyöräilytuotteet kiinnostavat luksusmatkailijaa. Pienellä tuote- ja palvelukehitystyöllä Suomella on korkea potentiaali tulla amerikkalaisten luontoelämyksistä nauttivien luksusmatkailijoiden go-to kohteeksi.

Kestävä matkailu kiinnostaa kasvavassa määrin myös USA:ssa, ja Suomessa on yhä enemmän kestävästi toteutettuja vaihtoehtoja amerikkalaiselle matkailijoille niin majoituksen kuin aktiviteettienkin muodossa. Kestävyyden lisäksi amerikkalaiset matkailijat arvostavat laatua.

Visiomme USA:ssa vuosille 2022-2024

  • 2024: Ylitetään vuoden 2019 yöpymisluvut ja saavutetaan asema kestävyydestään tunnetuimpana Pohjoismaisena matkakohteena.
  • 2023: Suomen aseman varmistaminen haluttuna, kestävänä, pohjoismaisena kohteena on keskiössä. Saavutetaan vuoden 2019 taso yöpymisissä jatkamalla markkinointitoimenpiteiden kohdennusta kohderyhmille high-end FIT (Free independent traveller) ja GIT (Group inclusive tour). Lisätään markkinointipanostuksia ja -kohdennusta keskibudjetin FIT ja GIT-kohderyhmälle ympäri vuoden.
  • 2022: PR-, myynninedistämis- ja markkinointitoimenpiteissä edetään täydellä teholla varmistaaksemme Suomen aseman suosittuna Pohjoismaisena matkakohteena, etenkin high-end FIT-kohderyhmän keskuudessa. Testataan markkinointia keskibudjetin matkailijoille (FIT ja GIT).

 

Toimenpiteet markkinalla

Alla olevasta näkymästä löytyy suunnitellut toimenpiteet USAn markkinalle.

USAn markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailuntrendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen

Markkinakatsaus maaliskuu 2022

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus "Matkailun Pulssi". Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

USAn markkinanäkymiä

Markkinanäkymiin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä USAssa. Englanninkielinen esitys on toukokuulta 2021.

USAn markkinanäkymiä

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > Markkinat > USA

Yhteystiedot

Account Manager

Asta Kekkonen

+358 46 923 2086

USA

Commercial Counsellor / Head of Visit Finland, North America

Heli Mende

+1 408 893 8237