Siirry sisältöön

Matkailu USA:sta Suomeen

Amerikkalaisia kiinnostaa Suomessa erityisesti hyvätasoiset erikoismajoitukset ja elämykset sekä Suomi osana Pohjoismaiden ja Baltian kiertomatkaa.

Pohjoismaiden vetovoima

Yhdysvaltain talouskasvun ennustetaan kääntyvän jälleen nousuun 2021 – 2022 aikana. Alueelta tulevien matkailijavirtojen odotetaan pandemian jälkeen kasvavan myös Pohjois-Euroopassa, sillä Pohjoismaat kiinnostavat pandemian jälkeisessä maailmassa turvallisina ja vastuullisina kohteita, joissa on mahdollisuus kokea ainutlaatuisia elämyksiä. Ennen pandemiaa Yhdysvalloista tuli suurin lähtömarkkina esimerkiksi Kööpenhaminassa. Odotettavissa on, että matkailijoiden määrä kasvaa myös Suomessa muiden Pohjoismaiden ja Baltian ohella, kun rajat avautuvat ja vapaa-ajan matkustus jälleen käynnistyy.

Yhdysvaltalaiset matkailijat ovat hintatietoisia, mutta valmiita panostamaan laatuun ja etsivät uusia matkakohteita ja ainutlaatuisia kokemuksia. Pohjoismainen muotoilu, elämäntapa, ruoka, luonto ja toimiva infrastruktuuri vetoavat Suomelle tärkeisiin kohderyhmiin. Suomi on uusi, tuore vaihtoehto pitkäaikaisiin suosikkikohteisiin verrattuna. Suomi on myös saanut paljon myönteistä huomiota mediassa viime vuosina ja myös pandemian aikana, mikä on osaltaan nostanut Suomen profiilia haluttuna matkakohteena.

Suomen markkinoiminen matkan ainoana kohteena

Suomen markkinointi yksittäisenä matkakohteena on jo kantanut tulosta joidenkin matkanjärjestäjien kohdalla, ja työtä jatketaan edelleen. Vain Suomeen kohdistuvat matkapaketit tuovat matkailijoita enimmäkseen Helsinkiin ja Lappiin, seuraavaksi tarkoitus on laajentaa tarjontaa myös Saaristoon ja Järvi-Suomeen. Suomea on markkinoitu Yhdysvalloissa talvilomakohteena seikkailumatkailijoille, mutta myös kesäkohteena, missä kaupunkimatkailu Helsinkiin johtaa tilastoja. Risteilymatkoilla Helsinki on myös yksi Itämeren suosituimmista kaupunkikohteista.

Suurin osa Pohjoismaihin ja Baltiaan suuntautuvista matkapaketeista sisältää edelleen vain päivän tai kaksi Suomessa. Pohjoismaat ovat kuitenkin nousseet trendikkääksi kohteeksi, joten Yhdysvalloista saapuu alueelle- ja myös Suomeen- yhä enemmän ryhmiä.

Yhteistyöhankkeet matkanjärjestäjien ja median kanssa mahdollistavat entistä suuremman yleisön tavoittamisen Yhdysvalloissa. Etsimme aktiivisesti uusia yhteistyökumppaneita markkinointikampanjoiden toteuttamiseen ja kutsumme myös Suomen matkailualueet ja -toimijat mukaan.

Kilpailu

Islanti, muut Pohjoismaat ja Baltia ovat suurimmat kilpailijamme. Norja keskittyy seikkailumatkailuun, vuonoihin, patikointiin, Osloon ja vastuulliseen ja ekologiseen matkailuun. Tanska markkinoi Kööpenhaminaa, risteilyitä, GLBT-teemoja, ruokamatkailua ja yhteistyötä Ruotsin kanssa. Ruotsin tärkeimpiä teemoja ovat Tukholma, ruoka ja Etelä-Ruotsi. Islanti keskittyy mainostamaan Reykjavikia, erämaaluontoa, ruokaa, revontulia ja lyhyitä välilaskulomia.

Tuotteet

Nykyinen tarjonta: Skandinavia / Baltia / Suomi (+ Venäjä) ryhmämatkailijoille, Helsinki ja talvinen Lappi (ainutlaatuiset majoitusvaihtoehdot ja elämykset), sekä Järvi-Suomen kiertomatkat.

Vaatii lisähuomiota: High end – matkailupalvelut kaikilla alueilla, Järvi-Suomi, Saaristo ja Lappi kesällä sekä StopOver-lomat Suomessa ympäri vuoden.

Teemat

Seikkailut ja luontoaktiviteetit talvella ja kesällä, uniikit majoituskohteet, suomalainen elämäntapa, sauna, ruoka, muotoilu, kulttuuri, musiikki, historia, luonto, luonnonilmiöt (revontulet ja keskiyön aurinko) ja koulutus.

Kohderyhmät

Tärkeimmät lähtöalueet ovat Yhdysvaltain koillisosat, Chicago ja Kalifornia, mutta myös muissa osavaltoissa, esimerkiksi Teksasissa ja Floridassa on potentiaalisia revontulimatkailijoita ja kesän kiertomatkailijoita. Erityisesti high end matkailijat ovat tärkeä kohderyhmä. Suomella on tarjottavaa kaikenikäisille kävijöille, jotka ovat kiinnostuneita uusista kohteista, pohjoismaisesta elintavasta ja ainutkertaisista elämyksistä. Luksusmatkailun lisäksi esimerkiksi korkeatasoiset kävely- ja pyöräilymatkat kiinnostavat asiakaskuntaa. Jälkimmäinen segmentti tosin vaatii huomattavaa infrastruktuurin kehittämistä. Myös palvelutaso on saatava vaativien matkailijoiden edellyttämälle tasolle.

Näiden asiakkaiden houkuttelemiseksi on kehitettävä uusia matkaohjelmia seuraaville kohderyhmille:

  • Kaupunkilomalaiset
  • Luonnossa liikkujat
  • Luonnonihmeiden etsijät
  • Aktiviteettifanit
  • Mukavuudenhaluiset
  • Aidon elämäntavan metsästäjät

Viestimme Yhdysvalloissa

"Finnish Luxury - Space and time"

" Finland, off the beaten path destination in the Nordics"

"Sustainable and safe travel experiences"

Suomessa on ystävällisiä ihmisiä, innovaatioita ja puhdas luonto ja vesi aina lähellä. Suomi tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä, luonnonilmiöitä ja tavallisesta poikkeavia majoituskohteita. Koe suomalainen elämäntapa, sauna design, kulttuuri ja ruoka.

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > Markkinat > USA

Yhteystiedot

Account Manager

Päivi Hobbs

Iso-Britannia, USA

 

Commercial Counsellor / Head of Visit Finland, North America

Heli Mende

+358 40 343 3376