Siirry sisältöön

Matkailu Venäjältä Suomeen

Venäläinen matkailija etsii lomallaan monipuolista tekemistä ja sellaisia elämyksiä, joista voi kertoa loman jälkeen tuttavapiirissä.

Viimeisin tilannepäivitys maaliskuulta 2022 – sivun sisältöä ei päivitetä tällä hetkellä:

Visit Finland on keskeyttänyt matkailumarkkinoinnin Venäjällä. Yhteistyötä muiden kohdemarkkinoiden kanssa jatketaan.

Miksi Venäjä?

  • Venäjä on Suomen matkailun suurin ja tärkein lähtömarkkina lähtömarkkina ennen COVID19 –pandemiaa
    • eniten yöpymisiä
    • eniten rajanylityksiä
    • venäläiset käyttävät eniten rahaa
  • Venäläiset matkustavat Suomeen ympäri vuoden.
  • Venäläiset matkustavat myös sellaisiin vähemmän tunnettuihin maaseutukohteisiin, jotka eivät vielä ole niin suosittuja muista maista tulevien matkailijoiden keskuudessa, esimerkiksi itäiseen Järvi-Suomeen.
  • Suuri kasvupotentiaali seuraavan vuosikymmenen aikana. Venäläiset ovat uskollisia asiakkaita, jotka palaavat Suomeen yhä uudestaan.
  • Yhä useampi venäläinen varaa Suomen matkansa itse verkosta, joten se on suomalaisille yrityksille hyvä mahdollisuus kasvattaa myyntiään.
  • On kuitenkin muistettava, että Venäjän markkina on hyvin riippuvainen ruplan kurssista ja maailmanpoliittisesta tilanteesta: markkinatilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti. 

Suomen myyntivaltit Venäjällä

Suomen myyntivaltit markkinalla ovat ennen kaikkea läheinen maantieteellinen sijainti ja helpot kulkuyhteydet. Myös suomalainen kulttuuri ja luonto kiinnostavat venäläisiä matkailijoita. Suomea pidetään "vihreänä" matkailumaana, joka on tunnettu ympäristöystävällisistä ratkaisuistaan. Lisäksi venäläiset asiakkaat arvostavat suomalaisten kohteiden laatutasoa ja myös shoppailu kiinnostaa.

Venäläinen matkailija etsii lomallansa monipuolista tekemistä ja sellaisia elämyksiä, jotka antavat loman jälkeen mahdollisuuden kertoa ja kehua niistä omassa tuttavapiirissä. Matkan varausvaiheessa venäläinen matkailija pyrkii etsimään sellaisen vaihtoehdon, että hän kokee saavansa matkansa mahdollisimman edullisesti. Matkabudjettia säästetään kuitenkin reippaastikin varsinaiselle lomalle ja se käytetään kokonaisuudessaan.

Vaihtoehtoja aktiviteeteista ja ostoksista on syytä olla paljon tarjolla, jotta venäläinen kokee tehneensä hyvän ostoksen, löytävänsä järkevän käyttökohteen lomabudjetille ja saavansa ennennäkemättömiä elämyksiä lomaltansa. Venäläisen matkailijan loma jatkuu pitkälle matkan jälkeen, kun hän jakaa kokemuksiaan ystävien, tuttujen ja sukulaisten kanssa. Tieto leviää nykyisin yhä enemmän myös sosiaalisessa mediassa. Paras markkinointikeino Venäjälle onkin edelleen tyytyväinen matkailija kohteessa, joka vie viestiä eteenpäin.

On tärkeää muistaa, että vain 29 % venäläisistä puhuu englantia edes alkeistasolla. Venäjänkielisen palvelun tarjoaminen on takuuvarma tyytyväisyyttä lisäävä elementti. Venäläiselle asiakkaalle on hyvin tärkeää esittää lisäkysymyksiä palvelusta tai tuotteesta. Mikäli hän pystyy tekemään sen omalla äidinkielellään, on palvelun/tuotteen ostopäätös huomattavasti helpompi tehdä.

Visio vuosille 2022-2024

  • Vuosi 2022: Toipuminen alkaa. Suomen vahva imago houkuttelevana matkakohteena säilytetään ja laajennetaan: Suomessa on puhdas luonto, kätevät palvelut, Suomi on turvallinen ja kestävän kehityksen kohde, jossa on tilaa. Suomi on lähin, saavutettavuudeltaan helpoin ja turvallisin eurooppalainen kohde venäläisille matkailijoille. Suomi on ykköskohde venäläisille verrattaessa kilpailijoihin Baltiassa ja muissa Pohjoismaissa. Kasvatetaan Suomen imagoa kestävän kehityksen maana. Käynnistetään DataHub-projekti. Vahvistetaan Suomen imagoa houkuttelevana opetus- ja terveysmatkailun kohteena. 
  • Vuosi 2023: Vahvistetaan Suomen imagoa käyttämällä lokalisoituja uniikkeja myyntivaltteja. Suomi tunnetaan "vihreimpänä" kohteena venäläisten matkailijoiden keskuudessa. Muutetaan Suomen mielikuvaa hieman "tylsästä" kohteesta houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi kohteeksi, joka tarjoaa laajan valikoiman aktiviteetteja ja tapahtumia. Määritellään ja laajennetaan uusia digitaalisen aikakauden markkinapaikkoja ja kohderyhmiä.
  • Vuosi 2024: Vahvistetaan Suomen imagoa edellisvuosien tavoin. 

Venäjän markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailun trendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen.

Markkinakatsaus elokuu 2021

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus Matkailun Pulssi. Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Lisätietoja

Ota yhteyttä Visit Finlandiin

yhteystiedot