Siirry sisältöön

Matkailu Venäjältä Suomeen

Venäläinen matkailija etsii lomallaan monipuolista tekemistä ja sellaisia elämyksiä, joista voi kertoa loman jälkeen tuttavapiirissä.

Viimeisin tilannepäivitys maaliskuulta 2022 – sivun sisältöä ei päivitetä tällä hetkellä:

Visit Finland on keskeyttänyt matkailumarkkinoinnin Venäjällä. Yhteistyötä muiden kohdemarkkinoiden kanssa jatketaan.

Visit Finland on koonnut kansainvälisiä matkanjärjestäjiä ja matkailijoita tällä hetkellä askarruttavia kysymyksiä vastauksineen, joita matkailutoimiala voi hyödyntää.

Miksi Venäjä?

  • Venäjä on Suomen matkailun suurin ja tärkein lähtömarkkina lähtömarkkina ennen COVID19 –pandemiaa
    • eniten yöpymisiä
    • eniten rajanylityksiä
    • venäläiset käyttävät eniten rahaa
  • Venäläiset matkustavat Suomeen ympäri vuoden.
  • Venäläiset matkustavat myös sellaisiin vähemmän tunnettuihin maaseutukohteisiin, jotka eivät vielä ole niin suosittuja muista maista tulevien matkailijoiden keskuudessa, esimerkiksi itäiseen Järvi-Suomeen.
  • Suuri kasvupotentiaali seuraavan vuosikymmenen aikana. Venäläiset ovat uskollisia asiakkaita, jotka palaavat Suomeen yhä uudestaan.
  • Yhä useampi venäläinen varaa Suomen matkansa itse verkosta, joten se on suomalaisille yrityksille hyvä mahdollisuus kasvattaa myyntiään.
  • On kuitenkin muistettava, että Venäjän markkina on hyvin riippuvainen ruplan kurssista ja maailmanpoliittisesta tilanteesta: markkinatilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti. 

Suomen myyntivaltit Venäjällä

Suomen myyntivaltit markkinalla ovat ennen kaikkea läheinen maantieteellinen sijainti ja helpot kulkuyhteydet. Myös suomalainen kulttuuri ja luonto kiinnostavat venäläisiä matkailijoita. Suomea pidetään "vihreänä" matkailumaana, joka on tunnettu ympäristöystävällisistä ratkaisuistaan. Lisäksi venäläiset asiakkaat arvostavat suomalaisten kohteiden laatutasoa ja myös shoppailu kiinnostaa.

Venäläinen matkailija etsii lomallansa monipuolista tekemistä ja sellaisia elämyksiä, jotka antavat loman jälkeen mahdollisuuden kertoa ja kehua niistä omassa tuttavapiirissä. Matkan varausvaiheessa venäläinen matkailija pyrkii etsimään sellaisen vaihtoehdon, että hän kokee saavansa matkansa mahdollisimman edullisesti. Matkabudjettia säästetään kuitenkin reippaastikin varsinaiselle lomalle ja se käytetään kokonaisuudessaan.

Vaihtoehtoja aktiviteeteista ja ostoksista on syytä olla paljon tarjolla, jotta venäläinen kokee tehneensä hyvän ostoksen, löytävänsä järkevän käyttökohteen lomabudjetille ja saavansa ennennäkemättömiä elämyksiä lomaltansa. Venäläisen matkailijan loma jatkuu pitkälle matkan jälkeen, kun hän jakaa kokemuksiaan ystävien, tuttujen ja sukulaisten kanssa. Tieto leviää nykyisin yhä enemmän myös sosiaalisessa mediassa. Paras markkinointikeino Venäjälle onkin edelleen tyytyväinen matkailija kohteessa, joka vie viestiä eteenpäin.

On tärkeää muistaa, että vain 29 % venäläisistä puhuu englantia edes alkeistasolla. Venäjänkielisen palvelun tarjoaminen on takuuvarma tyytyväisyyttä lisäävä elementti. Venäläiselle asiakkaalle on hyvin tärkeää esittää lisäkysymyksiä palvelusta tai tuotteesta. Mikäli hän pystyy tekemään sen omalla äidinkielellään, on palvelun/tuotteen ostopäätös huomattavasti helpompi tehdä. 

Vuoden 2021 aikana pidettiin markkinakohtaisia webinaareja, joihin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä. Venäjän viimeisin esitys on huhtikuulta 2021. Linkki webinaariin alla.

Venäjän markkinanäkymiä 02/2021

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus "Matkailun Pulssi". Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > Markkinat > Venäjä

Ota yhteyttä

Ole ystävällinen ja täytä tämä lomake, mikäli haluat keskustella Visit Finland neuvontapalveluiden kanssa palvelusi kansainvälistämisestä. Voit myös ottaa yhteyttä suoraan markkinaedustajiimme.

Yhteydenottolomake

Yhteystiedot

Account Manager

Aleksandra Shakhnovich

Marketing Manager

Sergei Shkurov

Iso-Britannia, Espanja, Italia