Siirry sisältöön

Matkailuyrityksen digiloikan ABC

Digiloikan valmennuspolussa paneudutaan yrityksen digitaaliseen matkailumarkkinointiin, myyntiin ja digitaalisen asiakaspolun kehittämiseen.

1. Päivä

Kotipesä kuntoon!

Verkkojalanjäljen eli digitaalisen löydettävyyden parantaminen. FIN/ENG verkkosivustojen ja –kaupan löydettävyyden ja saavutettavuuden kehittäminen.

  • Osallistuja ymmärtää miten digitaalinen löydettävyys muodostuu eri markkina-alueilla ja kuinka matkailutarjontaa säätelevät jakelukanavat ja hakukoneet säätelevät algoritmeillaan yrityksen ja matkailualueen digitaalisista näkyvyyttä.
  • Osallistuja osaa tehdä analyysin oman verkkosivuston nykytilasta ja kehittämiskohteista markkina-alueilla. Osallistua osaa optimoida oman verkkosivuston tai teetättää optimoinnin (lue: ostaa) toiselta ostopalveluna huomioiden kotimaan ja kansainvälisen markkinoinnin edellyttävät toiminnot.
  • Osallistuja osaa seurata yrityksen digitaalisen löydettävyyden kehittymistä ja tehdä tarvittavat toiminnot markkinan tai oman liiketoiminnan muuttuessa ja sesonkiaikoina.

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak


2. Päivä

Oman inventaari- ja varausjärjestelmän valinta - backend ja frontend prosessien hallinta.

  • Osallistuja osaa vertailla ja tehdä oikean valinnan varausjärjestelmän (backend) hankinnan osalta.
  • Osallistuja ymmärtää, miten varausjärjestelmän hankinta vaikuttaa oman yrityksen palvelujen operointiin (omat ja alihankkijat), online-myyntiin, yhdistelmätuotteisiin, asiakashallintaan, maksu- ja taloushallinnan prosesseihin, markkinointiin ja muiden resurssien hallintaan.
  • Osallistuja ymmärtää miten myynti kansainvälisissä OTA –kanavissa voidaan mahdollistaa omaa varausjärjestelmää käyttäen ja mitä se maksaa sekä edellyttää.

Online myynti - jakelukanavakartta ja myyntikanavat

  • Osallistuja osaa hahmottaa matkailun digitaalisen ekosysteemin ja jakelukanavakartan, sekä ymmärtää miten matkailun globaalimarkkina toimii BtoAll markkinassa.
  • Osallistuja osaa valita tuotteilleen sopivat jakelukanavat (näkyvyys- ja myyntikanavat), tietää kanavien asiakkaiden vaatimukset, mahdollisuudet ja osaa kuvata (muotoille) tuotteensa kanavan asiakkaiden mukaiseksi.
  • Osallistuja osaa valita sopivat jakelukanavat myyntiin
  • Osallistuja osaa mitata myynnin tuloksellisuutta eri jakelukanavista ja oman suoramyynnin kautta

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen tai Hanna Lak

3. Päivä

Verkkopresensen laajentaminen - suosittelupalvelut - TripAdvisor ja Google My Business haltuun.

  • Osallistuja osaa perustaa ja käyttää TripAdvisoria yrityksen palvelun suosittelumarkkinoinnin välineenä.
  • Osallistuja osaa kerätä suosituksia kansainväliseltä asiakkailta kivijalassa, verkossa ja henkilökohtaisessa myyntityössä sekä kannustaa asiakasta suosittelujen antamisessa.
  • Osallistuja osaa käyttää Google My Busineksen toimintoja yrityksen palvelujen ja tuotteiden sekä koko matkailun destinaation markkinoinnissa sekä varmistaa, että asiakkaat jättävät palautteensa ja arvionsa Google My Business palvelun kautta. Sisältää ennakkotehtävän.

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Marjo Ranta-Irwin tai Hanna Lak

4. Päivä

Digitaalisen löydettävyyden ja presensen kehittäminen - Sosiaalinen media myynnin tukena.

  • Osallistuja ymmärtää miten sosiaalista mediaa voi käyttää tehokkaasti myynnin tukena ja mitata sen tehokkuutta
  • Osallistuja osaa tehdä sekakäyttöisen sosiaalisen median kampanjan ja seurata sen tehokkuutta (euroja kassaan)

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Kirsi Mantua-Kommonen

5. Päivä

Asiakaspalvelu ja vastuullisuus verkossa - asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja kuuntelujärjestelmä, vastuullisuus ja laatu asiakaspalvelussa.

  • Osallistuja osaa kuvata yrityksen kuuntelujärjestelmän, jonka avulla kerää asiakaspalautetta ja suosituksia sekä osallistuttaa henkilökunnan palautteiden keräämiseen.
  • Osallistuja osaa mitata asiakastyytyväisyyttä ja laatua verkossa sekä tehdä tarvittavat toimenpiteet palvelun ja laadun parantamiseksi.
  • Oman digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen - jatkotyöstämisen mahdollisuudet ja rahoitusinstrumentit

Valmentaja: Kirsi Mikkola tai Hanna Lak

Kirsi Mikkola

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
kirsi.mikkola (at) liiketoiminta.info
www.liiketoiminta.info
Puh. +358 40 555 1019
@kirsimikkola

Valmennusaiheet

Kirsi Mantua-Kommonen

Yrittäjä, KTT
Compassion Oy
kirsi.mantuakommonen (at) icloud.com
Puh. +358 40 4196 821

Valmennusaiheet

Marjo Ranta-Irwin

Blueberry Consulting
marjo.ranta-irwin (at) blueberryconsulting.fi
Puh. +358 44 213 4759
www.blueberryconsulting.fi

Valmennusaiheet

Hanna Lak

HMMH Consulting Oy
data-analysis-intuition-value
hanna.lak (at) hmmhconsulting.com
Puh. +358 40 1868 409
www.hmmhconsulting.com
www.revenueforum.fi
www.benchmarkingalliance.com
www.travelnews.fi

Valmennusaiheet